معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم
بستر عضویت دانشجویان در کانون‌‌های فرهنگی، انجمن‌های علمی و تشکل‌های دانشجویی فراهم شود

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: از رؤسای دانشگاه‌ها انتظار است بستر عضویت دانشجویان در کانون‌های فرهنگی، انجمن‌های علمی، نشریات دانشجویی و تشکل‌های دانشجویی فراهم شود و به هر میزان این نسبت بالا رود؛ همبستگی افزایش و آسیب‌های اجتماعی کم خواهد شد.

به گزارش سینا از روابط عمومی  وزارت علوم، عبدالحسین کلانتری در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور با اشاره به فعالیت حدود ۴۰۰۰ نشریه دانشجویی در دانشگاه‌ها گفت: قلم زدن، امری همراه با عقلانیت و تدبیر است لذا تقویت و حمایت از نشریات دانشجویی در دستور کار رؤسای دانشگاه‌ها باشد.

وی افزود:مواجهه با دانشجویان باید مشفقانه و همراه با کرامت باشد و معاونت فرهنگی پناهگاه و محل رجوع دانشجویان در مشکلات باشد؛ لذا خواهش دارم برخوردهایی که بار انضباطی سنگین دارد را روی دوش معاونین فرهنگی نگذاریم. ما در اوج بحران‌ها از ظرفیت معاونین فرهنگی استفاده کردیم و به دانشجو و دانشگاه کمک شد.

کلانتری تاکید کرد: برنامه‌های مهارت‌افزا به ویژه در محیط خوابگاهی باید تقویت شود،؛ طرح سرمد در این راستا در برخی از دانشگاه‌ها شکل گرفته است. اوقات فراغت دانشجویان در محیط خوابگاهی به واسطه این طرح‌های کوچک پر بار می‌شود. هم‌چنین کنش مسأله محور دانشجویان مهم است و دانشجویان باید با نظام مسائل کشور آشنا شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم خطاب به رؤسای دانشگاه‌های کشور افزود: کرسی آزاد اندیشی را همین اول سال کلید بزنید و این موضوع را به اوقات دیگر موکول نکنید.

کلانتری با بیان اینکه اساتید و یاوران علمی فرهنگی در دانشگاه‌ها ذخایر بی‌نظیری هستند، عنوان کرد: ما اساتیدی داریم که مسئولیت پذیرانه و بر اساس شأن استادی که دارند در مسائل فرهنگی دانشجویان ورود کرده‌اند. جشنواره جریان را پارسال کلید زدیم و امسال اختتامیه آن در دانشگاه تبریز برگزار می‌شود که در آن یاوران و اساتید دارای ایده فرهنگی شناسایی و مورد تشویق قرار می‌گیرند تا شأن مغفول استادی که شأن هدایت و رهبری دانشجویان است را زنده کنیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه باید در تمامی برنامه‌ها از مشارکت دانشجویان استفاده کرده و به مجموعه‌های دانشجویی میدان داده شود، توضیح داد: افزایش مشارکت دلنشجویان منجر به افزایش امید، همبستگی و نشاط دانشجویان می‌شود. به تعبیر مقام معظم رهبری فعالیت دانشجویی برای نظام فرصت است و با همین نگاه کارها را به دانشجویان واگذار کنیم ولو اینکه خطاهایی در دانشگاه کنند؛ چراکه این خطاها بهتر از خطاهای جبران نشدنی است که بعدها انجام دهند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تاکید کرد: هرچقدر ظرفیت قانونی، مدنی را برای عضویت دانشجویان در مجموعه‌های دانشجویی ایجاد کنیم، موارد فرا قانونی و غیرقانونی کمتر می‌شود و آیین‌نامه‌های موجود نیز این ظرفیت را دارد تا بتوانیم در افق و چشم انداز پیش رو هر دانشجو را عضو یک مجموعه و گروه دانشجویی داشته باشیم. کما اینکه عضویت در مجموعه‌های دانشجویی تعلق اجتماعی منجر به افزایش اعتماد، سرمایه اجتماعی و کاهش آسیب اجتماعی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا