توصیه معاون غذاوداروی همدان به بیماران دیابتی:
انسولین ایرانی استفاده کنید

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در حال حاضر نوع ایرانی انسولین خارجی نوومیکس، تولید و از اواخر مردادماه وارد بازار شده است و بیمه هم آن را قبول می‌کند و بیماران می‌توانند مواقعی که کمبود ایجاد می‌شود، به راحتی از آن استفاده کنند.

دکتر قدرت‌الله رستمی در گفت‌وگو با خبرگزاری سیناپرس، اظهار کرد: دیابت یکی از بیماری‌های شایع در کل جهان و در کشور است و متأسفانه هر روز به تعداد افرادی که دیابت دارند، افزوده می شود.

وی افزود: این موضوع باعث شده در کل جهان مشکلی در زمینه نیاز و تولید انسولین به وجود آید و شرکت‌های اصلی تولیدکننده که سه شرکت اصلی70-80 درصد انسولین‌ها را تولید می‌کنند و مورد مصرف قرار می‌گیرند، در تولیداتشان دچار مشکل شوند.

رستمی بیان کرد: از چندین ماه گذشته این مشکل آغاز شده است اما خوشبختانه وضعیت انسولین‌ها کم کم بهتر می‌شود که در این مدت توانستیم مدیریت کنیم و انسولین‌ها را با سهمیه‌بندی که برای کل استان‌ها انجام می‌شود، به بیماران برسانیم.

وی با اعلام اینکه وضعیت داروهای انسولینی نسبت به چند ماه گذشته بهتر است و توزیع مناسبی در این زمینه داشتیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نوع ایرانی انسولین خارجی نوومیکس، تولید و از اواخر مردادماه وارد بازار شده است و بیمه هم آن را قبول می‌کند و بیماران می‌توانند مواقعی که کمبود ایجاد می‌شود، به راحتی از آن استفاده کنند و بیمار کمتر از 5 درصد از مبلغ کل دارو را پرداخت می‌کند.

رستمی به بیماران دیابتی توصیه کرد: از داروهای ایرانی استفاده کنند چراکه برخی مواقع در داروهای خارجی به علل مختلف اقتصادی و سیاسی و مشکلاتی که برای شرکت‌ها به وجود می‌آید، ممکن است کمبود ایجاد شود بنابراین بیماران با استفاده از داروهای داخلی تولید شده با توان متخصصان کشور باعث می‌شوند تا این کارخانه‌ها بتوانند به تولیداتشان ادامه دهند.

وی در پایان گفت: می‌توان با تماس با سامانه 190 و اتصال به بخش کمبود دارویی، اطلاعات کمبودها را دریافت کرد و بدین ترتیب بیماران به داروخانه‌های دارای داروی موردنظر هدایت می‌شوند و مشکلی برایشان پیش نخواهد آمد.

گزارش: سمیرا معارفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا