تکمیل زیست بوم فناوری سلامت استان همدان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان اعلام کرد: با دریافت مجوز تأسیس پژوهشگاه سلامت ابن‌سینا که بسیاری از مراحل آن طی شده و با احتساب پارک علم و فناوری سلامت، زیست بوم فناوری سلامت استان همدان تکمیل می‌شود.

دکتر محمدمهدی مجذوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری سیناپرس، به دستاوردهای شاخص دانشگاه علوم پزشکی همدان در دولت سیزدهم اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه طی این مدت در حوزه درمان موفق شدیم بیش از 400 تخت به مجموع تخت‌های بیمارستانی اضافه کنیم.

وی با بیان اینکه تنها با افتتاح بیمارستان اکباتان به عنوان بیمارستان کودکان 270 تخت به تعداد تخت‌های بیمارستانی افزوده شد، اضافه کرد: همچنین اقدامات تکمیلی در بیمارستان فاطمیه که عمدتاً مرکز NICU نوزادان و مرکز درمان ناباروری است، داشتیم.

به گفته مجذوبی، دانشگاه علوم پزشکی همدان به همه تکالیف و برنامه‌های پیش‌بینی‌ شده در زمینه مراکز ناباروری به صورت صددرصدی عمل کرد و همه مراکزی که باید در همدان و ملایر احداث می‌شد، تحقق یافت و راه‌اندازی یک مرکز را هم در کبودراهنگ برای آینده برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی درباره رادیوتراپی نیز بیان کرد: رادیوتراپی بیمارستان بعثت به عنوان نخستین مرکز دولتی رادیوتراپی استان راه‌اندازی شد و خدمات تقریباً رایگان به مردم استان و خارج از استان ارائه می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: در مجموع در طول نزدیک به سه سال با احتساب پروژه‌های هفته دولت، بیش از 60 پروژه با نزدیک به 1600 میلیارد تومان اعتبار در سطح استان همدان مورد بهره‌برداری قرار گرفت که تقریباً متراژ بیش از 90 هزار مترمربع را شامل می‌شود.

وی در ادامه گفت: در این دوره سعی کردیم یک مرکز ویژه برای طب ایرانی در مرکز راه‌اندازی کنیم و طبقه همجوار آن را به عنوان مرکز آموزش طب ایرانی درنظر بگیریم تا بدین ترتیب هم ارائه خدمت درمانی داشته باشیم و هم مرکزی برای آموزش علاقمندان و دانشجویان رشته‌های مختلف پزشکی که آموزش‌های لازم را در این زمینه را ببینند.

مجذوبی ادامه داد: در زمینه راه‌اندازی مراکز دندانپزشکی، هم بیمارستان دندانپزشکی پورسینا را داشتیم و هم در بیمارستان کودکان اکباتان بخش دندانپزشکی را راه‌اندازی کردیم.

وی افزود: سعی کردیم در مراکز دولتی خدمات بیشتری را در حوزه دندانپزشکی به مردم ارائه دهیم و سعی می‌کنیم در آینده حداقل یک مرکز را به شکل شبانه‌روزی داشته باشیم تا مردم در هر ساعت از شبانه‌روز خدمات دندانپزشکی دریافت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در بخش دیگری مطرح کرد: این دانشگاه طی سه سال گذشته در حوزه دانشجویی، فرهنگی خدمات شایانی ارائه داده است به طوریکه نزدیک به 1000 تخت خوابگاهی در حوزه دانشجویی راه‌اندازی شد.

وی ادامه داد: برخی خوابگاه‌ها هم که مشکلات عدیده‌ای داشتند، با هزینه‌های هنگفتی بهسازی شده و آماده بهره‌برداری هستند و در ترم جدید -مهرماه سال‌جاری- مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

مجذوبی با بیان اینکه در مجموع در حوزه توسعه تخت‌های خوابگاهی در سطح کشور دوم و در رفاه دانشجویی اول بودیم و در حوزه فرهنگی بین پنج دانشگاه اول قرار داشتیم، یادآور شد: این افتخارات باعث شد جشنواره سیمرغ را به استان دهند و این جشنواره در همدن برگزار شد.

وی در ادامه در حوزه تحقیقات و فناوری مطرح کرد: در این حوزه در چند محور توانستیم رشد و توسعه یابیم؛ هم در بحث زیرساخت که اتفاق خوبی در سطح دانشگاه افتاد و می‌توانیم بگوییم یکی از دانشگاه‌های ممتاز در این زمینه بودیم به طوریکه به عنوان نخستین دانشگاه مجوز راه‌اندازی پارک علم و فناوری سلامت را در این دولت دریافت کردیم و در مجموع چهار تا پنج دانشگاه موفق به انجام این کار شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: یکی از آرزوهای بسیاری از اعضای هیأت علمی ما در دانشگاه احداث پژوهشکده بود که محقق شد و اینک صاحب چهار پژوهشکده هستیم و با دریافت مجوز تأسیس پژوهشگاه سلامت ابن‌سینا که بسیاری از مراحل آن طی شده و با احتساب پارک علم و فناوری سلامت، زیست بوم فناوری سلامت استان همدان تکمیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه تولید دانش، یکی از معدود دانشگاه‌هایی هستیم که تراز تولید دانش ما نسبت به سال‌های گذشته مثبت بود، گفت: در حوزه انتشار دانش نیز از مجموع 16 مجله علمی منتشر شده در دانشگاه، هفت مجله در پایگاه‌های استنادی معتبر نمایه شدند که از این تعداد، چهار مورد در این رابطه توانست نمایه شود.

مجذوبی در رابطه با رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه تا شروع این دوره مطرح کرد: ما در هیچ یک از رتبه‌بندی‌های بین‌المللی نبودیم که همین امر منجر شده بود برخی از کشورها دیگر به ما دانشجو ندهند و اگر دانشجویی آمده بود، انصراف دهد اما خوشبختانه اقدامات جدی صورت گرفت و ما در رتبه‌بندی لایدن و شانگهای قرار گرفتیم به طوریکه در رتبه‌بندی شانگهای بین 300 تا 400 دانشگاه برتر دنیا طبقه‌بندی شدیم.

وی اضافه کرد: در مورد برخی رتبه‌بندی‌های بین‌المللی هم اقداماتی انجام دادیم که اگر صورت گیرد اتفاقات بسیار خوبی رخ می‌دهد و همین امر باعث خواهد شد همدان در جای جای دنیا شناسانده شده و علاقمندان همدان را برای تحصیل انتخاب کنند.

به گفته مجذوبی، در ذیل حوزه تحقیقات، کمیته‌های متفاوتی داریم که بعضاً توانستند در کشور رتبه‌های خوبی کسب کنند؛ از جمله در اخلاق در پزشکی رتبه اول را به خود اختصاص دادیم. رتبه دوم کمیته تحقیقات دانشجویی و رتبه چهارم را در اثربخشی کسب کردیم. وی با بیان اینکه در حوزه آموزش حدود 70 عضو هیأت علمی در این دوره جذب کردیم که شاید رکورد باشد و اینک به حدود 537 نفر عضو هیأت علمی رسیده‌ایم که به 550 نفر نیز خواهیم رسید، تأکید کرد: خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی همدان در همه حوزه‌ها رشد متوازن داشته است.

 

گزارش: سمیرا معارفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا