افزایش مصرف خودسرانه دارو در همدان

مدیر نظارت و ارزیابی مواد و فرآورده‌های دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان از افزایش مصرف خودسرانه دارو در همدان خبر داد و بیان کرد: مصرف خودسرانه دارو سلامت افراد را به خطر می‌اندازد.

دکتر فاخته قربانی‌شهرت اظهار کرد: داروهای تزریقی، کورتون‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها بیشترین مصرف نسخه‌ای و خودسرانه در استان را تشکیل می‌دهد که سبب مقاومت میکروبی و ضعف سیستم ایمنی در بدن می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خاصیت و عملکرد یک‌قلم دارو همیشه و در همه شرایط یکسان نیست و عواقب خطرناکی در پی دارد، افزود: مصرف بی‌رویه دارو در برخی موارد موجب بروز تداخلات دارویی شده و علاوه بر تحمیل هزینه‌های زیاد به‌نظام سلامت، می‌تواند خطرناک و تهدیدکننده حیات بیماران باشد و باعث ایجاد حساسیت و تغییرات فیزیولوژیکی در بیمار شود.

قربانی‌شهرت مطرح کرد: همیشه کارکرد و عملکرد یک دارو در همه افراد با شرایط متفاوت یکسان نیست و ممکن است برای یک بیمار عوارض زیادی به همراه داشته درحالیکه بر روی برخی دیگر از بیماران اثری نداشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه استفاده از یک دارو به توصیه دیگران یا به توصیه دیگر اعضای خانواده نادرست است و می‌تواند سبب مرگ بیمار شود، خاطرنشان کرد: مصرف خودسرانه دارو در همه گروه‌های سنی و همه بیماران آسیب‌زاست اما برخی افراد مانند مادران باردار باید در این زمینه بیشتر مراقب باشند.

مدیر نظارت و ارزیابی مواد و فرآورده‌های دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: اجرای طرح‌هایی همچون نسخه الکترونیک و طرح دارویار نقش مهمی در کاهش مصرف بی‌رویه و خودسرانه دارو داشته است در ضمن افزایش قیمت آزاد برخی داروها نیز موجب کاهش بخشی از مصرف شده و مردم ترجیح می‌دهند زیرنظر پزشک دارو مصرف کنند.

وی اضافه کرد: البته مشکل افزایش قیمت داروها در طرح دارویار حل شده و با هماهنگی‌های سازمان‌های بیمه‌گر، افزایش قیمت را بیمه‌ها به داروخانه پرداخت می‌کنند که به بیماران دارای نسخه پزشک تخصیص می‌یابد.

 

گزارش: سمیرا معارفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا