افزایش تعداد دستگاه‌های تهیه پلاکت در فارس

مدیرکل انتقال خون فارس از افزایش تعداد دستگاه‌های تهیه پلاکت در این اداره کل خبر داد.

به گزارش سیناپرس فارس، مجید اکبرزاده با اعلام این خبر اعلام کرد که از ابتدای سال جاری، آمار ارائه شده از پخش پلاکت فرزیس نشان‌دهنده افزایش چشمگیر تعداد مراجعین طی پنج ماه گذشته نسبت به پنج ماه اول سال ۱۴۰۲ است.

وی اظهار کرد: با افزوده شدن یک دستگاه پلاکت فرزیس پیشرفته همزمان با شروع هفته دولت، تعداد کل دستگاه‌های فعال در این اداره کل به ۷ دستگاه افزایش یافت. این دستگاه‌ها فرآیند تولید پلاکت مورد نیاز بیماران را به صورت کاملاً اتوماتیک و با راندمان بیشتر انجام می‌دهند.

اکبرزاده افزود: در سال گذشته ۶ دستگاه پلاکت فرزیس فعال بوده و تعداد مراجعین به این بخش در ۵ ماهه اول سال گذشته ۱۶۳۵ نفر با میزان پلاکت تولیدی ۱۵۱۲ واحد بوده است. این آمار در ۵ ماهه اول سال جاری به ۲۰۶۳ نفر رسیده است که میزان پلاکت تهیه شده از این مراجعین ۱۹۴۹ واحد است.

مسئول بخش پلاکت فرزیس انتقال خون فارس نیز در این خصوص اظهار کرد: برش استانی این بخش در سال ۱۴۰۲ توسط ستاد مرکزی انتقال خون ایران تعداد ۳۰۰۰ واحد پلاکت تعیین شده بود که با حمایت و پیگیری دکتر اکبرزاده و تلاش پرسنل، این تعداد در سال ۱۴۰۲ به ۳۷۲۹ واحد پلاکت تولیدی رسیده است، یعنی ۷۲۹ واحد بیش از معیار تعیین شده برای استان فارس.

وی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۳، برش استانی پلاکت فرزیس تعداد ۳۷۵۰ واحد تعیین شده است.

به گزارش سینا پرس فارس، فرآیند تولید پلاکت توسط دستگاه‌های مجهز و تمام اتوماتیک همونیکس به طور متوسط حدوداً یک ساعت به طول می‌انجامد و پلاکت تولید شده با این روش برای بیماران سرطانی به ویژه کودکان استفاده می‌شود و با کمترین عارضه تزریق نیاز بیماران به پلاکت را فراهم می‌آورد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا