احداث خطوط انتقال سوخت در فارس؛ پایان هزینه‌های میلیاردی و مخاطرات جاده‌ای

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس با بیان اینکه فارس به عنوان دومین استان پرمصرف فرآورده‌های نفتی در کشور، ماهانه با هزینه‌ای بیش از 180 میلیارد تومان برای حمل سوخت روبروست، گفت: احداث خط لوله انتقال سوخت از بندرعباس به فارس، نه تنها می‌تواند این هزینه‌ها را کاهش دهد، بلکه با کاهش مخاطرات جاده‌ای و جلوگیری از قاچاق سوخت، تحولی بزرگ در مدیریت انرژی استان ایجاد خواهد کرد.

به گزارش سینا پرس فارس، اسدالله طاهری امروز، 10 شهریورماه در جمع خبرنگاران بیان کرد: منطقه پخش فرآورده‌های نفتی فارس، به عنوان بزرگترین منطقه در میان 37 منطقه فرآورده‌های نفتی مستقر در 31 استان کشور، روزانه حدود 16 میلیون لیتر نفت و فرآورده‌های نفتی در استان توزیع می‌کند. این منطقه تنها حداکثر 30 درصد از مجموع فرآورده‌های نفتی مورد نیاز خود را از پالایشگاه شیراز تأمین می‌کند و مابقی نیاز خود را از سایر مبادی همچون بندرعباس، ماهشهر، سیرجان و دیگر نقاط کشور تأمین می‌کند.

او به هزینه‌های میلیاردی حمل سوخت به این استان اشاره کرد و گفت: فارس، به عنوان دومین استان پرمصرف در زمینه فرآورده‌های نفتی به دلیل عدم اتصال به خطوط انتقال سوخت، ماهیانه بیش از 180 میلیارد تومان برای کرایه نفتکش‌های جاده‌پیما جهت انتقال سوخت هزینه می‌کند.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس افزود: این در حالی است که برآوردها نشان می‌دهد احداث خط لوله انتقال سوخت از مهرآران – بندرعباس به فارس به طول 420 کیلومتر، به اعتباری حدود 7 تا 8 هزار میلیارد تومان نیاز دارد که این سرمایه‌گذاری ظرف سه تا چهار سال بازگشت خواهد داشت.

طاهری با بیان اینکه در همین راستا، با تلاش‌های اخیر، مقرر شده است این اعتبار از محل تبصره‌های وزارت نفت تأمین شود و امیدواریم به زودی ابلاغ گردد، تاکید کرد: احداث این خط لوله می‌تواند از مشکلاتی نظیر قاچاق فرآورده‌های نفتی، آلودگی‌های زیست‌محیطی و خطرات ناشی از سوانح جاده‌ای، به‌ویژه به دلیل تردد روزانه 40 نفتکش، جلوگیری کند.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس همچنین از اجرای آزمایشی طرح تخصیص نفت گاز براساس اسناد حمل ‌برخط در استان فارس خبر داد و گفت: این طرح به‌منظور جلوگیری از قاچاق و سوءاستفاده از سوخت اجرا می شود.

او ادامه داد: این طرح که از ابتدای شهریور به‌صورت آزمایشی آغاز شده، با همکاری شرکت‌های مختلف و استفاده از GPS برای نظارت بر مسیر نفتکش‌ها، به‌دنبال مبارزه با قاچاق سوخت است.

افزایش 10 درصدی مصرف بنزین در فارس طی 5 ماه نخست امسال

او به میزان مصرف فرآورده های نفتی در استان هم اشاره و تصریح کرد: طی پنج ماه گذشته، یک میلیارد و 285 میلیون لیتر بنزین در فارس مصرف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 10 درصد رشد داشته است. همچنین در همین بازه زمانی، بیش از یک میلیارد لیتر نفت گاز مصرف شده که نشان‌دهنده 6 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس با بیان اینکه سوخت هوایی تولید و توزیع شده در کشور، یکی از با کیفیت ترین سوخت‌های هوایی در سطح دنیا است، عنوان کرد: تأمین سوخت هواپیماها در چهار فرودگاه شیراز، لارستان، لامرد و جهرم بر عهده این منطقه است. سالانه حدود 25 میلیون لیتر سوخت هوایی توزیع می شود.

طاهری در خاتمه یادآور شد: طی سه سال گذشته، 27 جایگاه پمپ بنزین و 2 جایگاه CNG در سطح استان فارس راه‌اندازی شده است. همچنین، با احداث 30 جایگاه دیگر نیز موافقت شده است که فارس در زمینه احداث جایگاه، مقام اول کشوری را به خود اختصاص داده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا