پیشتازی دانشگاه شیراز در پذیرش دانشجویان استاد محور

رییس دانشگاه شیراز گفت: این دانشگاه با اجرای برنامه‌ای به‌صورت “استاد محور”، توانسته است در پذیرش دانشجو بر اساس نیازهای جامعه پیشتاز باشد. این دانشگاه با تدوین ۲۸۳ پایان‌نامه کاربردی تحت نظارت اساتید، به رفع نیازهای جامعه و صنعت کمک شایانی کرده و رتبه اول کشور را در این زمینه کسب کرده است.

به گزارش سینا پرس فارس، محمد مؤذنی امروز، 7 شهریورماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز بیان کرد: مرکز تعالی تدریس در معاونت آموزشی دانشگاه شیراز با هدف ارتقای کیفیت آموزش تأسیس شده است. تاکنون ۶۲ دوره آموزشی برگزار شده و بیش از ۳۳۰۰ عضو هیئت علمی از دانشگاه‌های مختلف کشور در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند که نشان از نقش ملی دانشگاه شیراز دارد.

وی افزود: در زمینه مهارت‌آموزی نیز دانشگاه شیراز با تمامی مراکز مرتبط همکاری‌هایی برقرار کرده و قراردادهای مربوطه را تنظیم نموده است تا دانشجویان از این امکانات بهره‌مند شوند.

رییس دانشگاه شیراز در ادامه سخنان خود تصریح کرد: در حوزه معاونت آموزشی، دانشگاه شیراز به بررسی و پیگیری وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان پرداخته است. نتایج نشان می‌دهد که 81 درصد از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه مشغول به کار هستند که 73 درصد از آن‌ها در حوزه تخصصی رشته تحصیلی خود فعالیت می‌کنند.

موذنی یادآور شد: دانشگاه شیراز مسئولیت برگزاری آزمون‌های ملی در سطح استان را برعهده دارد. ظرفیت این آزمون‌ها که قبلاً ۵۴۰۰ نفر بود، اکنون به ۱۱۰۰۰ نفر افزایش یافته است. در سال ۱۴۰۲، دانشگاه ۳۲ آزمون برگزار کرده که در مجموع ۱۲۵ هزار نفر در آن‌ها شرکت داشته‌اند.

رئیس دانشگاه شیراز اظهار کرد: این دانشگاه با هدف پذیرش دانشجو بر اساس نیاز جامعه به‌صورت “استاد محور” برنامه‌ریزی نموده تا پایان نامه دانشجویان زیر نظر یک استاد یک نیاز از جامعه را برطرف کند و توانسته در کشور رتبه اول را کسب کند. در همین راستا، ۲۸۳ پایان‌نامه با محوریت رفع نیازهای جامعه و صنعت تدوین شده است.

وی همچنین از افزایش همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه شیراز با دانشگاه‌های برتر روسیه و چین خبر داد و به ارتباطات مؤثر با دانشگاه سنت پترزبورگ و پروژه‌های مشترک در حوزه نفت، گاز و معدن اشاره و اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲، اساتید دانشگاه شیراز ۶۶۱ مقاله علمی مشترک با دانشگاه‌های خارجی منتشر کرده‌اند و ۱۴۸ کتاب به زبان انگلیسی تألیف شده است.

افزایش قراردادهای صنعتی و نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی

رئیس دانشگاه شیراز اظهار داشت: در سه سال اخیر، قراردادهای ارتباط با صنعت در حوزه پژوهشی با افزایش ۳۵۰ درصدی مواجه بوده است. برای نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان جذب اعتبار کردیم و بسیاری از دستگاه‌ها را نوسازی کردیم. همچنین، بیش از ۱۲ میلیارد تومان برای تعمیر دستگاه‌های آموزشی هزینه شده است.

موذنی تأکید کرد: اعتبار پژوهشی که در اختیار اساتید دانشگاه شیراز قرار گرفته، با افزایش ۲۲۰ درصدی همراه بوده است. برای اولین بار در تاریخ دانشگاه، یکی از دستاوردهای پژوهشی ما به مرحله تولید رسیده و منجر به تأسیس یک کارخانه دانش‌بنیان شده است. این محصول، که در حوزه انعقاد خون است، نه تنها در داخل کشور بلکه در سطح بین‌المللی نیز تقاضای بالایی دارد و ارزش صادراتی بالایی خواهد داشت.

رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه تاکنون ۳۰ شرکت دانش‌بنیان با مشارکت اساتید دانشگاه تأسیس شده و این روند همچنان در حال گسترش است، خاطر نشان کرد: این دستاوردها نشان‌دهنده نقش برجسته دانشگاه شیراز در تبدیل پژوهش‌های علمی به محصولات تجاری و صنعتی است.

موذنی یادآور شد: اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی اکنون می‌توانند به‌صورت رایگان به پایگاه‌های اطلاعات علمی و مقالات بین‌المللی دسترسی داشته باشند.

رئیس دانشگاه شیراز با اشاره به دستاوردهای علمی این دانشگاه در سال ۱۴۰۲ ، اعلام کرد که ۸۰۰ مقاله Q1 توسط اساتید این دانشگاه منتشر شده است.

موذنی اظهار داشت: درآمد اختصاصی دانشگاه شیراز از ۶۴ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۲۳۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود که این رقم در سال ۱۴۰۳ به ۳۴۰ میلیارد تومان برسد.

وی همچنین از ایجاد مرکز آموزش فرهنگی هنری مهراد و زیست‌بوم دانشجویی با شعار “هر دانشجو یک مهارت” خبر داد که هدف آن ارائه مهارت‌های لازم به دانشجویان است. دانشجویان می‌توانند با این مهارت‌ها محصولاتی تولید کرده و در فروشگاه ارم گالری دانشگاه به فروش برسانند.

رئیس دانشگاه شیراز تأکید کرد: این دانشگاه در میان برترین دانشگاه‌های کشور قرار دارد و موفق به کسب رتبه اول در جشنواره ملی رویش و جشنواره علمی حرکت شده است. همچنین، دانشجویان این دانشگاه در جشنواره سراسری قرآن و عترت در سال ۱۴۰۳ مقام اول را کسب کردند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار سینا پرس فارس درباره حمایت از استارتاپ‌های دانشجویی، توضیح داد: دانشگاه شیراز از طریق مرکز نوآوری و کارآفرینی که زیرمجموعه معاونت پژوهشی است، از استارتاپ‌ها و ایده‌های جدید حمایت می‌کند. این مرکز با فراهم کردن فضا، ارائه مشاوره و آموزش، و معرفی به سرمایه‌گذاران و بازار، استارتاپ‌ها را پشتیبانی می‌کند که رونمایی از ۴ محصول نوآورانه در حوزه علوم انسانی نیز نتیجه این فعالیت‌ها بوده است. همسو با این اهداف، پژوهشکده دانشجویی نیز راه‌اندازی شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا