به گزارش سینا از ایرنا، فراخوان نخستین المپیاد «آموزش هنر» ویژه هنرستانهای هنرهای زیبا و آموزشگاههای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اسفندماه سال گذشته با هدف شناسایی، کشف و هدایت استعدادهای هنری به ویژه در میان جوانان و نوجوانان، تشویق و آموزش کار تیمی و گروهی، ارائه شناخت به خانوادهها در زمینه فرصتهای رشد فرزندان در رشتههای هنری منتشر شد.
ارتقای مهارتهای فردی، گروهی و اجتماعی، ایجاد همبستگی و نشاط، امید و انگیزه به خصوص در میان هنرجویان و هنرمندان مراکز آموزشی، کمک به توسعه عدالت اجتماعی، فرهنگی و آموزشی، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی با استفاده از ابزارهای هنری و آموزشی از دیگر اهداف این المیپاد است.
نخستین المپیاد ملی آموزش هنر ابتدا در سطح درون آموزشگاهی برگزار شده و سپس گروههای منتخب آموزشگاهی به صورت استانی رقابت کرده و گروههای متنخب براساس نظر داوران استانها به بخش ملی راه یافته و رقابت در سطح ملی برگزار خواهد شد که این رقابتها به صورت لیگ قهرمانی برگزار میشود.
با پایان رقابت بخش آموزشگاهی و استانی نخستین المپیاد ملی «آموزش هنر»، فرآیند انتخاب و داوری تیم های راه یافته به بخش ملی المپیاد از روز گذشته آغاز شده است. انتخاب اعضای تیم های آموزشگاهی براساس سطح مهارت، تخصص و توانمندیهای هنری بدون محدودیت سنی است که در رشتههای هنرهای تجسمی (نقاشی، گرافیک، طراحی)، هنرهای نمایشی (تئاتر صحنهای)، موسیقی (موسیقی ایرانی، موسیقی جهانی)، خوشنویسی (نستعلیق، شکسته نستعلیق) به صورت تیمی به رقابت میپردازند.
چگونگی برگزاری نخستین المپیاد ملی «آموزش هنر»
مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره نخستین المپیاد ملی «آموزش هنر» اظهارداشت: آموزش به عنوان یکی از زیربناهای مهم و اساسی در حوزه فرهنگ و هنر محسوب میشود که جایگاه ویژهای دارد و باید مورد توجه قرار گیرد، در این راستا مراکز آموزش هنر به عنوان متولیان حوزه آموزشهای هنری بسیار وظیفه خطیری در توسعه و تقویت آموزشهای هنری دارند.
محمدحسین اسماعیلی گفت: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اینکه بتوانیم نسبت به تقویت این مراکز گامهای جدی برداریم و در سیاستها و برنامهریزیهای خود مورد توجه قرار دهیم، رویدادی را به نام المپیاد ملی «آموزش هنر» تعریف کردیم که جای خالی آن در حوزه فعالیتهای فرهنگی و هنری کشور احساس میشد.
ما هنرمندانی را در این المپیاد شرکت دادیم که یک هویت آموزشگاهی دارند و افراد به صورت مستقل نمیتواند در المپیاد «آموزش هنر» شرکت کنندوی افزود: رویدادهای مختلفی در حوزه فرهنگ و هنر در حال برگزاری است اما در مورد هنرجویان مراکز آموزش هنر برنامه و رویداد مدونی در این حوزه وجود نداشت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر آموزشهای هنری تصمیم گرفت در این حوزه ورود کرده و المپیاد «آموزش هنر» را تعریف کرد.
اسماعیلی بیان کرد: مهمترین اهداف این المپیاد، شناسایی، کشف و هدایت استعدادهای فرهنگی و هنری در رشتههای مختلف، تشویق و آموزش کار تیمی و گروهی و ارتقای مهارتهای فردی و گروهی در حزوه فرهنگ و هنر است.
مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تمایزات این رویداد با سایر رویدادهای فرهنگی و هنری اظهارداشت: ما هنرمندانی را در این المپیاد شرکت دادیم که یک هویت آموزشگاهی دارند و افراد به صورت مستقل نمیتواند در المپیاد «آموزش هنر» شرکت کنند و باید از گذرگاه یک مرکز آموزشی مثل آموزشگاه و هنرستان معرفی شود، این رویداد به صورت کاملا تیمی و گروهی برگزار میشود، در رویدادهای دیگر به ویژه در رشتههایی همچون هنرهای تجسمی و خوشنویسی افراد به صورت انفرادی شرکت میکنند اما در المپیاد «آموزش هنر» همه ماهیتا به صورت گروهی شرکت کرده و این خود باعث یک همبستگی و ارتقای کار تیمی و گروهی میشود.
وی گفت: فرایند المپیاد «آموزش هنر» از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد و رونمایی پوستر آن در شورای عالی هنر با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای شورای هنر و جمعی از هنرمندان صورت گرفت و فراخوان آن در بخش آموزشگاهی و استانی ارسال شد، در یک بازه زمانی حدود هشت ماهه تا پایان شهریورماه این رویداد را برگزار میکنیم.
مشارکت بیش از ۲هزار تیم در سطح استانی آموزشگاهی
اسماعیلی بیان کرد: نکته دیگر اینکه این المپیاد کاملا به صورت یک لیگ در سه سطح برگزار میشود؛ در سطح اول گروههای هنری در مراکز آموزشی، آموزشگاهها و هنرستان ها به رقابت پرداختند و مدیر آن مجموعه تیم منتخب خود را در هر رشته به سطح استانی معرفی کرد، بعد از مرحله آموزشگاهی سطح استانی برگزار شد؛ یعنی یک لیگ استانی بین مراکز آموزش هنر در هر استان برگزار شد که آمار خوبی هم در این حوزه داشتیم؛ تیمهایی که به بخش استانی راه پیدا کردند، بیش از ۲ هزار تیم بودند که اگر میانگین هر گروه را چهار تا پنج نفر در نظر بگیریم، حدود ۸ هزار تا ۱۰ هزار هنرجو در بخش استانی مشارکت کردند.
بر اساس برنامهریزیها، تیمهای قهرمان در این رویداد مورد حمایتهای ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار میگیرند، این گروهها مستقیما به جشنوارههای فجر راه پیدا میکنند و در جشنوارهها هم اجرا خواهند داشت، همچنین مذاکراتی را با بنیاد ملی نخبگان آغاز کردیم برای اینکه به صورت خاص مورد حمایتهای این بنیاد هم قرار بگیرندوی افزود: بعد از مرحله استانی، ستادهای استانی تیمهای منتخب استانی را به مرحله ملی معرفی کردند که در این مرحله ۷۰۰ تیم به مرحله ملی معرفی شدند و کار داوری و انتخاب آثار سطح ملی آغاز شده و گروههای مختلف داوری؛ حدود ۳۰ داور از اساتید برجسته، هماکنون در حال ارزیابی آثار هستند، در نهایت تیمهایی را که برای رقابت نهایی انتخاب میشوند، ۲۸ تا ۳۰ شهریورماه به صورت حضوری در تهران باهم به رقابت پرداخته و در هر یک از رشتهها تیم قهرمان در دو بخش آموزشگاهی و هنرستانی معرفی خواهند شد.
به گفته مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موضوعاتی که برای المپیاد در نظر گرفته شده شامل هویت و سبک زندگی ایرانی- اسلامی، ایجاد انگیزه و امیدآفرینی و ایجاد شور اجتماعی و تقویت مشارکت های عمومی، تشویق و آموزش کار تیمی و گروهی و تحکیم بنیاد خانواده و همبستگی ملی و انسجام اجتماعی است.
وی افزود: رشتههایی هم که هنرجویان باهم به رقابت پرداختند عبارتند از؛ هنرهای تجسمی شامل نقاشی، گرافیک و طراحی، هنرهای نمایشی در حوزه تئاترهای صحنهای، موسیقی شامل موسیقی ایرانی و جهانی، خوشنویسی در رشتههای نستعلیق و شکسته نستعلیق، پویانمایی و سینما که هنرجویان هنرستانها و آموزشهای هنری در این رویداد مشارکت کردند و با توجه به اینکه دوره اول این رویداد هم بود استقبال نسبتا خوبی از المپیاد صورت گرفت.
اسماعیلی بیان کرد: در رقابت نهایی، در یک از این رشتهها یک تیم قهرمان و دو تیم شایسته تقدیر معرفی خواهند شد، بر اساس برنامهریزیها، تیمهای قهرمان در این رویداد مورد حمایتهای ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار میگیرند، همچنین این گروهها مستقیما به جشنوارههای فجر راه پیدا میکنند و در جشنوارهها هم اجرا خواهند داشت، همچنین مذاکراتی را با بنیاد ملی نخبگان آغاز کردیم برای اینکه این گروهها به صورت خاص مورد حمایتهای این بنیاد هم قرار بگیرند.
مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: گروهها و هنرمندان برگزیده المپیاد ملی «آموزش هنر» رها نخواهند شد و به عنوان استعدادها و نخبگان هنری، شناخته میشوند و برای آنها برنامههای ویژهای همچون مسترکلاس و کارگاههای هنری خواهیم داشت و با توجه به اینکه اکثریت قریب به اتفاق شرکتکنندگان در این رویداد نوجوانان و جوانان هستند بیشک آینده درخشانی خواهند داشت و مورد حمایتهای جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار خواهند گرفت.
ارزیابی کیفیت آثار المپیاد «آموزش هنر»
این المپیاد، به یک رویداد جامع الاطرافی در حوزه هنر تبدیل شود و در بلند مدت این برنامهریزی را داریم که بتوانیم این رویداد را به صورت بینالمللی هم برگزار کنیماسماعیلی درباره استقبال آموزشگاههای آزاد هنری و هنرستانهای هنرهای زیبا از المپیاد «آموزش هنر» گفت: آثار ارسالی و استقبال این مراکز از المپیاد «آموزش هنر» به نسبت خوب بوده است و نمیتوان آثار آموزشگاههای آزاد هنری و هنرستانهای هنرهای زیبا را با یکدیگر مقایسه کرد، حدود ۵ هزار آموزشگاه فعال در کشور در رشتههای مختلف هنری به آموزش میپردازند و ۶۵ هنرستان هنرهای زیبا نیز زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت میکنند که به تبع آثارشان نسبت به آموزشگاههای هنری کمتر است.
وی گفت: چشماندازی که برای المپیاد ملی «آموزش هنر» در نظر گرفتیم این است که در سالهای آینده علاوه بر مراکز زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سایر مراکز آموزش هنر همچون هنرستانهای زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش، فرهنگسراهای شهرداریها، مراکز آموزشی و آموزشگاههای سازمان فنی و حرفهای نیز بتوانند به تدریج در این المپیاد شرکت کنند و این المپیاد، به یک رویداد جامع الاطرافی در حوزه هنر تبدیل شود و در بلند مدت این برنامهریزی را داریم که بتوانیم این رویداد را به صورت بینالمللی هم برگزار کنیم؛ چون المپیاد هنر به شکل خاصی که بتواند به صورت بینالمللی برگزار شود، به آن شکل منسجم به صورت سایر المپیادهای علمی و ورزشی نداریم و امیدواریم در سالهای آینده، بتوانیم این رویداد را به صورت گستردهتر در سطح ملی و بینالمللی برگزار کنیم.
مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره کیفیت آثار المپیاد «آموزش هنر» در سطح آموزشگاههای آزاد هنری و هنرستانهای هنرهای زیبا اظهارداشت: امسال نخستین سال برگزاری المپیاد «آموزش هنر» بوده است، رویداد شناخته شدهای نیست و برای بسیاری از افراد ابهاماتی داشته است. سهم آثار در سطح آموزشگاههای آزاد هنری و هنرستانهای هنرهای زیبا و در رشتههای مختلف هنری متفاوت است، به عنوان مثال در حوزه هنرستانها، در رشتههای موسیقی و هنرهای نمایشی شاهد آثار بسیار خوبی، در سطح استانی و ملی بودیم و در سایر بخشها و رشتهها؛ خوشنویسی، گرافیک و نقاشی هم آثار قابل قبولی ارائه شد اما مطمئنا در سالهای آینده شاهد ارتقای کمی و کیفی آثار خواهیم بود.
در این رویداد، کیفیت آثار ملاک و شاخص داوری و ارزیابی آثار بوده است و این موضوع میتواند یک تحلیل و آمایشی را از نحوه آموزش در کشور ارایه کنداسماعیلی خاطرنشان کرد: در این رویداد، کیفیت آثار ملاک و شاخص داوری و ارزیابی آثار بوده است و این موضوع میتواند یک تحلیل و آمایشی را از نحوه آموزش در کشور ارایه کند تا تفاوت میان آموزشهای هنری در مراکز دورافتادهتر به نسبت مرکز را بررسی کنیم اما آنچه که در مورد هنرستانها میتوانم بگویم این است که یکدستی مناسبی در تولید و ارایه آثار در آثار هنرجویان هنرستانها داشتیم که نشان میدهد سطح آموزشهای هنری ما در هنرستانها به نقطه مطلوب رسیده است و تفاوتهای بسیاری در نحوه آموزش در هنرستانهای تهران به نسبت استانهای دورافتاده و مرزی وجود ندارد که جای خوشحالی و خوشبختی دارد و نشان میدهد که هنرستانهای هنرهای زیبا توانستند به آن جایگاه خوبشان در حوزه آموزش هنر دست پیدا کنند.
مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فراخوان دومین المپیاد «آموزش هنر» گفت: سعی ما این است که فراخوان دوره بعدی را بتوانیم در پاییز امسال منتشر کنیم تا گروهها و مراکز آموزشی وقت مناسبتری را برای تولید آثار داشته باشند، چون یکی از انتقاداتی که مطرح بود این بود که زمان این المپیاد، مناسب نبود و مشارکت به آن صورت که مدنظر بود، محقق نشد اما امسال با یک برنامهریزی دقیقتر سعی میکنیم که یک تقویم اجرایی منسجمی را برای برگزاری المپیاد آموزش هنر داشته باشیم.