آقای وزیر تاخیر جایز نیست
آینده صنعت پویانمایی ایران در 5 سال آینده

آرزو سازگار: آیا صنعت پویانمایی ایران در 5 سال آینده رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه خواهد کرد؟ سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مسعود پزشکیان قول داده که موازنه مصرف فرهنگی را به نفع محصولات فرهنگی ایرانی تغییر دهد و معیشت فعالان فرهنگی و هنری از محل فروش محصولات و خدمات فرهنگی را بهبود ببخشد. یکی از انتظارات از دولت چهاردهم توجه ویژه به صنعت پویانمایی است.

به گزارش خبرگزاری سینا، نکته مهم در برنامه هفتم توسعه توجه ویژه به صنعت پویانمایی است به نحوی که قرار است به‌منظور حمایت از تولید محتوا در حوزه فضای مجازی با رویکرد گسترش و تعمیق فرهنگ اسلامی ایرانی و مواجهه مؤثر با جنگ روانی و تهاجم فرهنگی و سیاسی دشمنان، تقسیم کار و تعیین حدود وظایف سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» برابر آیین‌نامه‌ مصوب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی صورت گیرد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری ‌دستگاههای ‌ذی‌ربط مکلف است جهت افزایش میزان تولید پویانمایی (انیمیشن) به میزان 7 هزار و 300 ساعت تا پایان برنامه، اقدامات و حمایت‌های ویژه‌ای از صنعت پویانمایی را به اجرا گذارد. از جمله اینکه وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است اقدامات قانونی لازم برای حمایت گمرکی و نیز ارائه تسهیلات برای ورود تجهیزات و فناوری‌های سخت و نرم مربوط به تولید پویانمایی را به عمل آورد.

افزون بر اینکه معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری مکلف به حمایت از توسعه شرکتهای بزرگ تولید پویانمایی از طریق ارائه تسهیلات بلندمدت صندوق نوآوری و شکوفایی است به‌طوری که حداقل سهم آن سالانه از 3 درصد کمتر نباشد.

ایجاد 2 پارک پویانمایی در 5 سال

برنامه هفتم توسعه ایران معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری را موظف می‌سازد به‌منظور توسعه و تجهیز زیرساخت­های فنی مورد نیاز برای افزایش میزان تولید پویانمایی داخلی، حداقل 2 پارک علم و فناوری ویژه تولید پویانمایی ایجاد کند.

حسین افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد ریاست جمهوری همچنین این اجازه را دارد با توجه به استعداد و نیاز هر استان حداقل یک کارخانه نوآوری تولید پویانمایی در هر استان ایجاد کند و این پارک‌ها و كارخانه‌ها مشمول معافیت‌های مالیاتی و تسهیلات موضوع قانون جهش تولید دانش بنیان مصوب ۱۱/۲/۱۴۰۱ هستند.

البته اجرای این حکم قانونی بستگی به آیین‌نامه‌ای دارد که قرار بوده تا 3 ماه پس از اجرای قانون برنامه هفتم توسعه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارتخانه‌های آموزش و پرورش (کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) و ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و سازمان صدا و سیما تهیه و به تصویب هیات وزیران برسد.

ماموریت بنیاد ملی پویانمایی ایران

بر اساس اساسنامه بنیاد ملی پویانمایی ایران که اسفندماه سال گذشته با امضای سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فقید ایران و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده، این بنیاد به عنوان مؤسسه‌ای غیرخصوصی غیردولتی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل می‌شود که از استقلال مالی، اداری و استخدامی برخوردار بوده است.

ماموریت این نهاد تازه‌ متولد شده شامل موارد زیر می‌شود:

  • تبیین، تقویت و ترویج مبانی فرهنگی ـ هویتی و سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی از طریق تولید آثار پویانمایی
  • شناسایی و حمایت از ظرفیت‌های موجود پویانمایی با تقویت و افزایش تولیدات داخلی
  • ارتقاء سطح کمی و کیفی زیرساخت‌ها و آثار پویانمایی
  • حضور فعال و مؤثر در عرصه‌های بین‌المللی با حمایت از تولیدات و آثار پویانمایی
  • ایجاد چرخه جامع مدیریت فرهنگی در عرصه هنر پویانمایی اعم از تبیین مبانی نظری، ترسیم فضای هویتی، آموزش، نشر، نقد، حمایت از تولید، ارتقاء زیرساخت، پشتیبانی از پخش و نمایش، بازاریابی و برپایی جشنواره‌های مشوق
  • تحقق مکتب ملی پویانمایی در ایران اسلامی، به مثابه سبکی اصیل و مستقل از سبک‌های موجود در دنیای امروز، مبتنی بر پژوهش‌های نظری جامع و نظریه‌پردازی‌های بوم‌شناسانه و جهان آگاه
  • کمک به توسعه صنعت پویانمایی کشور در حوزه تولید آثار به ویژه محصولات همسو با اهداف فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

از شرکت‌های خلاق حمایت کنید

شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهاد سیاست‌گذار فرهنگی ایران وظایفی را برای بنیاد ملی پویانمایی کشور تعیین کرده از جمله می‌توان به پیشنهاد راهبردها و سیاست‌های حمایتی و تشویقی برای تبیین مبانی نظری ترسیم فضای هویتی و تولید آثار پویانمایی به مراجع رسمی و قانونی کشور اشاره کرد.

یکی از مهمترین وظیفه این بنیاد، حمایت از شرکت‌های خلاق و دانش بنیان فعال در حوزه پویانمایی با رویکرد نوآورانه و تقویت روحیه خودباوری و خوداتکایی در میان نسل نوجوان و جوان کشور است. افزون بر اینکه باید نسبت به حمایت و هدایت برای انتقال دانش فنی و ایجاد زیرساخت‌ها و فراهم کردن امکانات، تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی برای تولید آثار پویانمایی در حوزه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اقدام کند.

برنامه‌ریزی جامع برای شناسایی استعدادها و آموزش‌های مقدماتی، میانی و عالی آنها با همکاری سامان مند بنیاد و وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و کلیه مراکز آموزشی مرتبط اعم از هنرستان‌ها، دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های تخصصی از جمله رسالت‌های دیگر این بنیاد خواهد بود. از دیگر ماموریت‌های این نهاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حمایت از تولیدکنندگان آثار پویانمایی در فرآیند تولید و نمایش با مشارکت نهادها و مؤسسات دولتی و غیردولتی
  • ساماندهی و حفاظت از اسناد، مدارک و آثار پویانمایی کشور
  • حمایت از برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی و برنامه‌ریزی برای حضور فعال و مؤثر تولیدکنندگان در این رویدادها
  • هم‌افزایی بین دستگاهی با اصلی‌ترین مراکز و سازمان‌های متولی و فعال در آموزش، پژوهش، تولید، پخش و برگزاری رویدادها و بازارها
  • تشویق تسهیل و برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در تولید آثار پویانمایی با دیگر کشورها به ویژه کشورهای همسایه و جهان اسلام در چارچوب قوانین و مقررات ج.ا.ا
  • سرمایه‌گذاری برای نگارش فیلم‌نامه‌های مبتنی بر آموزه‌ها و متون دینی، ادبی و انقلابی
  • حمایت از فعالان عرصه‌های مرتبط و مکمل پویانمایی مانند داستان مصور (کمیک استریپ)
  • حمایت از پژوهش‌ها، پایان‌نامه‌ها و فیلم‌نامه‌ها در حوزه پویانمایی
  • حمایت از تأسیس و راه‌اندازی آموزشگاه‌های تخصصی پویانمایی
  • ایجاد و حمایت از سکوهای، آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری در عرصه پویانمایی
  • انعقاد تفاهم نامه با دستگاه‌ها و نهادهای دولتی عمومی غیردولتی و خصوصی و ارائه خدمات تخصصی

امنای بنیاد ملی پویانمایی ایران را بشناسید

اعضای هیات امنای بنیاد ملی پویانمایی ایران شامل شخصیت‌های حقوقی و حقیقی می‌شود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ریاست آن را بر عهده دارد و رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت یادشده، رئیس مرکز پویانمایی سازمان صداوسیما، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، معاون ذی ربط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، معاون ذی ربط وزارت صنعت، معدن و تجارت و رئیس فرهنگستان هنر از دیگر اعضای هیات امنای این نهاد به حساب می‌آیند. افزون بر اینکه 5 نفر از صاحب‌نظران و کارشناسان فعال و آشنا به پویانمایی و حوزه کودک و نوجوان هم در ترکیب هیات امنا قرار دارند. این 5 نفر بر اساس حکم صادره از سوی محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در دولت سیزدهم در تاریخ 10 تیرماه 1403، عبدالرضا عالی‌زاده، علیرضا گلپایگانی، امیررضا مافی شیراز، مهدی مسعودشاهی و مریم جلالی به مدت 3 سال منصوب شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا