خبرگزاری سینا گزارش می‌دهد
حمایت از فناوران و دانش‌‌بنیان‌ها در قرقیزستان

آرین کربلائی: همه در دنیا دنبال حمایت از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان هستند و در کشوری چون قزقیزستان هم قانونی به اجرا درآمد که قرار است برای توسعه اقتصاد دیجیتال در قالب پارک‌های علم و فناوری حمایت حقوقی شود. راه و راز این حمایت‌ها و مشوق‌ها چیست و آیا به توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری در این کشور کمک خواهد کرد؟

به گزارش خبرگزاری سینا، قانون پارک‌های فناوری جمهوری قرقیزستان قرار است بستر را برای رشد شرکت‌های نوآور و فناور در مسیر اقتصاد دیجیتال حمایت کند. اما این حمایت‌ها شامل چه مواردی می‌شود؟ شرط ثبت و آغاز پارک‌های علم و فناوری این است که طرح مشخصی برای توسعه محصول یا خدمات نوآورانه در محدوده پارک معرفی شود و در حداقل 3 سال این طرح‌ها قابل اجرا باشد. افزون بر اینکه شرایط برای ارائه خدمات به شرکت‌های فعال در داخل پارک فناوری فراهم شده باشد و صندوق نوآوری خطرپذیر هم وجود داشته باشد و مهم‌تر اینکه زیرساخت‌های لازم هم در دسترس همه باشد.

شرط پذیرش شرکت‌ها پارکهای فناوری قرقیزستان

قانون تصویب شده در قرقیزستان شروطی را برای حضور اشخاص حقوقی و حقیقی برای فعالیت در پارک‌های علم و فناوری این کشور تعیین کرده از جمله اینکه شرکت‌ها و اشخاص متقاضی که حداقل 50 درصد از درآمدهایشان حاصل از اجرای طرح‌های نوآورانه باشد، می‌توانند در پارک‌های فناوری ثبت شده و مقیم آنها شوند. البته اشخاص حقوقی و حقیقی خارجی هممی‌توانند در پارک فناوری ثبت نام کنند و برای ثبت نام به عنوان مقیم پارک فناوری، بایست فرم‌های خاص را تکمیل کنند.

 کمکهای دولتی به پارک های فناوری قزقیزستان

اما دولت قرقیزستان چه حمایتی از پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌ها در نظر گرفته است؟ ارائه یارانه از بودجه کشور و یا بودجه محلی در مواردی که توسط قانون جمهوری قرقیزستان پیش بینی شده است. تحویل املاک دولتی یا شهرداری برای اجاره و تعیین میزان ویژه هزینه اجاره برای استفاده از املاک دولتی یا شهرداری هم از جمله حمایت‌هاست و شرط و میزان اجاره را دولت این کشور تعیین می‌کند.

این قانون تاکید دارد: اعطای حقوق بهره‌مندی از مالکیت معنوی که حقوق انحصاری آن متعلق به دولت جمهوری قرقیزستان است و همچنین اعطای حقوق به مالکیت معنوی غیر دولتی با رضایت دارنده حق بر آن از دیگر مشوق‌های پیش‌بینی شده است. افزون بر اینکه اعتباراتی از بودجه دولت یا شهرداری، به عنوان کمک به سرمایه مجاز شرکت های سهامی آزاد فعال در پارک های فناوری هم اختصاص داده می‌شود.

از دیگر مشوق‌های قانونی دولت قرقیزستان در حمایت از پارک‌های علم و فناوری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد مزایای مالیاتی و سایر پرداخت‌های پیش‌بینی شده توسط قوانین مالیاتی و گمرکی جمهوری قرقیزستان.
  • ارائه اطلاعات مندرج در اسناد موجود در سیستم‌های اطلاعاتی مقامات دولتی جمهوری قرقیزستان در مورد مسائل مربوط به توسعه پارک های فناوری.
  • کمک به ایجاد روابط اقتصادی خارجی لازم برای توسعه پارک های فناوری.
  • بهبود قوانین جمهوری قرقیزستان در زمینه فعالیت پارک‌های فناوری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا