خبرگزاری سینا از انقلاب چهارم در جهان گزارش می‌دهد
سرمایه‌گذاری عربستان در اقتصاد کوانتومی

آرزو سازگار: عربستان سعودی در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری سنگینی را در مسیر حرکت به سمت انقلاب چهارم صنعتی به ویژه هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء انجام داده و مصمم است تا شکاف دیجیتالی در این کشور را با یک پروژه‌ اقتصاد کوانتومی برطرف سازد.

به گزارش خبرگزاری سینا، پیش از این در گزارشی به آینده اکوسیستم فناوری و نوآوری در عربستان سعودی پرداخته بوده‌ایم که در آن به ماموریتی‌های شهرک صنعتی به نام ملک عبدالعزیز در ریاض عربستان اشاره شده است.

سرمایه‌گذاری ناسا در عربستان

مرکز آینده فضایی عربستان به طور آزمایشی در پاییز 2024 با هدف تسهیل بحث‌های عمومی و خصوصی در مورد همکاری فضایی، ترکیب بهترین شیوه‌ها از انجمن و جوامع آن در بخش فضای جهانی و ایجاد مشارکت‌های آینده‌نگر برای سرعت دادن به‌کارگیری فناوری‌ها، افتتاح خواهد شد و مرکز آینده‌های فضایی اولین مرکزی در شبکه مراکز انقلاب صنعتی چهارم خواهد بود که به طور انحصاری بر فضا تمرکز می‌کند.

در کنار مرکز ملی انقلاب چهارم صنعتی فعلی، برای پیشبرد چشم‌انداز عربستان سعودی 2030 و نقشه راه کشور برای تنوع اقتصادی، مشارکت جهانی و بهبود کیفیت زندگی کار خواهد کرد که ناسا یکی از شرکای این مرکز خواهد بود. رئیس ناسا اعلام کرده مرکز آینده‌های فضایی به میزبانی آژانس فضایی عربستان سعودی، صنایع فضایی را گرد هم می‌آورد تا ماموریتی به ماه بفرستند و تا سال 20۳5 یک اقتصاد فضایی جهانی به ارزش 2 تریلیون دلار بسازند. عربستان یکی از شرکای برنامه آرتمیس ناسا برای بازگشت مجدد به ماه خواهد بود.

4 ماموریت مرکز انقلاب چهارم صنعتی در عربستان

مرکز انقلاب صنعتی چهارم در عربستان سعودی یک مخزن برای پیشبرد مزایای شبکه جهانی مراکز انقلاب چهارم صنعتی در این کشور از طریق توسعه و اجرای پروتکل‌های عملی و تطبیقی برای مدیریت فناوری‌های نوظهور است. یکی از ماموریت تعیین شده سرعت بخشیدن به توسعه و اجرای اصول حاکمیتی، سیاست‌ها و پروتکل‌های فناوری‌های نوظهور برای ارائه بهترین خدمات به چشم‌انداز 2030 این کشور خواهد بود. ماموریت دوم همکاری با نهادهای بخش دولتی و خصوصی برای تشویق و تقویت و پذیرش فناوری‌های جدید و طراحی و آزمایش سیاست‌های علمی در مسیر حکمرانی چابک است. سومین ماموریت هم در قالب توانمندسازی اعضای تیم و اعضای مرکز انقلاب چهارم عربستان از طریق تعامل و همکاری آنها با شرکای شبکه و اکوسیستم مراکز مشابه در دنیاست که فضا را هموار می‌سازد تا رهبران سعودی در هدایت سیاست‌ها و مقررات بر فناوری‌های نوظهور متمرکز شوند. سرانجام مرکز انقلاب چهارم صنعتی این کشور در صدد اجرای برنامه فلوشیب است که این ابتکار به شرکت‌کنندگان فرصتی منحصر به فرد برای به دست آوردن بینش در مورد عملیات مرکز و مشارکت در پروژه‌های آن فراهم می‌سازد تا از تجربه حرفه‌ای‌ها استفاده ببرند.

هوش مصنوعی برای نوآوری کشاورزی

پروژه هوش مصنوعی برای نوآوری کشاورزی، یک ابتکار مجمع جهانی اقتصاد است که برای طراحی سریع و نهادی طراحی شده است تا شکاف‌های سیاستی را که از سرعت شتابان تغییرات تکنولوژیکی ناشی می‌شود، شناسایی و پر کننند. این پروژه توسط مرکز انقلاب چهارم صنعتی هند راهاندازی شد، و یک پروژه اصلی در مرکز انقلاب چهارم صنعتی عربستان است که هدف آن توسعه سیاست‌ها و چارچوب‌های نظارتی برای یکپارچه‌سازی فناوری‌های پیشرفته انقلاب چهارم صنعتی مورد نیاز برای ایجاد دامنه و سرعت الزم برای تحول دیجیتالی فعال در بخش کشاورزی (شروع با یک پروژه آزمایشی در بخش نخل)، با تمرکز بر افزایش بهره‌وری و کارایی در تمام مراحل زنجیره ارزش خواهد بود که در نتیجه، به دستیابی به یک اکوسیستم کشاورزی پایدار در عربستان سعودی کمک خواهد کرد.

پیش به سوی اقتصاد کشاورزی دیجیتال

اجرای این پروژه دستکم 3 تاثیر بر اصلاح اقتصاد کشاورزی در عربستان خواهد گذاشت که عبارتند از:

  1. توسعه سیاستگذاری و نمونه‌سازی برای امکان‌پذیر ساختن راه حل‌های انقالب چهارم برای تقویت بخش کشاورزی.
  2. ایجاد جامعه‌ای برای ترویج مشارکت عمومی – خصوصی برای تسریع در رشد کشاورزی دیجیتال.
  3. ظرفیت‌سازی برای تحول انقلاب چهارم صنعتی و دستیابی به پتانسیل کامل آن در بخش کشاورزی.

بهره‌وری بنگاه‌‌های کوچک و متوسط با اینترنت اشیاء

شرکت‌های کوچک و متوسط، محرک‌های اولیه فعالیت‌های اقتصادی و تحرک اجتماعی هستند که بیش از ۹0 درصد شرکت‌های

جهانی و 70 درصد فرصت‌های شغلی جهانی را تشکیل می‌دهند . با این حال، شرکت‌های کوچک و متوسط در استقبال از پیشرفت‌های تکنولوژیکی که با انقلاب صنعتی چهارم آغاز شد، کند هستند. بررسی‌ها نشان داده است که شرکت‌هایی با بیش از 500 کارمند نسبت به شرکت‌های کوچک‌تر، نرخ پذیرش اینترنت اشیاء صنعتی داخلی بالاتری دارند و این شرکت‌ها 6 برابر بیشتر احتمال دارد که از این فناوری نوین استفاده کنند، که این امر نابرابری اقتصادی را افزایش، تحرک اجتماعی را محدود و بهره‌وری صنعتی جهانی را کاهش می‌دهد.

به عنوان مثال، مزایای حل موانع پذیرش شرکت‌های کوچک و متوسط، از طریق بهترین شیوه‌های تحول دیجیتال، می‌تواند به طور بالقوه مزایایی را برای مجموعه گسترده تری‌از ذینفعان، از جمله افزایش سودآوری شرکت، بازارهای بزرگ‌تر برای شرکت‌های فناوری، افزایش درآمد مالیاتی برای دولت‌ها، و بهبود پیامدهای زیست محیطی و اجتماعی فراهم کند.

هدف عربستان چیست؟ آنها با اجرای این پروژه‌ها مصمم هستند، یک پروتکل سیاستی برا ی یک اکوسیستم فراگیرتر انقلاب چهارم صنعتی را ایجاد و آگاهی از فناوری‌های نوظهور و به ویژه اینترنت اشیاء صنعتی را افزایش دهند و شرکت‌های کوچک و متوسط هم حمایت فنی و مالی کنند تا محیط‌های مشارکتی برا ی SME‌ها ایجاد شود، تا از یکدیگر یاد بگیرند و شراکت‌های تجاری قابل اعتماد ایجاد کنند.

انطباق سیستمهای خودمختار در سندباکس‌های نظارتی

این پروژه مشترک با هدف توسعه یک چارچوب نظارتی برای یکپارچه‌سازی آزمون سیستم‌های حمل و نقل خودران در یک محیط سندباکس تنظیم‌گری در عربستان سعودی طراحی شده است. هم‌راستا با چشم انداز ،20۳0 هدف مرکز یادشده، حمایت از تحول بخش حمل و نقل و در عین حال تضمین ایمنی و کارایی است. با ارائه نظارت بر پروژه‌های آزمایشی و استقرارها به سهامداران کلیدی مانند وزارت حمل ونقل و خدمات لجستیک، اداره کل حمل ونقل، هدف مرکز اطلاع‌رسانی مداخلات سیاستی از طریق داشبوردی است که بینش‌هایی در مورد نحوه انطباق با محیط آزمایش ارائه می‌کند.

برای دستیابی به اهداف سیاستی مورد نیاز هدف این ابتکار ارائه درک روشنی از اهداف، اهمیت و استراتژی‌های اجرایی آن است تا به شناسایی فرصت‌های بهبود کمک کند و جایی که هستیم را به نمایش بگذاریم تا جایی که می‌خواهیم باشیم، را بسازیم.

تاثیر این پروژه چیست؟ قرار است از شرکت‌های مرتبط با وسایل نقلیه خودران ایجاد محیطی مساعد برای آزمایش، اعتبارسنجی، پایلوت و استقرار ایمن فناوری‌های نوپا در جاده‌های عربستان سعودی حمایت کند و آگاهی درباره فناوری وسایل نقلیه خودران را افزایش دهد.

مقامات حوزه فناوری و نوآوری عربستان با اجرای این پروژه مهم اهداف زیر را دنبال می‌کنند:

  • انجام تجزیه و تحلیل نقشه‌برداری در مورد آزمایش‌های تضمین ایمنی موجود در وسایل نقلیه خودران
  • انجام تجزیه و تحلیل نقشه‌برداری از سندباکس‌های تنظیم‌گری فعلی که به تست تضمین ایمنی وسایل نقلیه خودران در عربستان و سایر کشورهای پیشرو در سراسر جهان اختصاص داده شده است.
  • شناسایی چالش‌های فعلی مربوط به آزمایش وسایل نقلیه خودران و راه‌های بالقوه برای تسریع روند.
  • ترکیب یافته‌ها در یک چارچوب برای یک سندباکس‌های تنظیم‌گری با هدف آزمایش ایمنی وسایل نقلیه خودران

پروژه اقتصاد کوانتومی

شکاف دیجیتال، با 2.9 میلیارد نفری که دسترسی به اینترنت ندارند، در حال حاضر یک چالش مهم است. با این حال، ظهور فناوری‌های کوانتومی شکاف جدید و بالقوه حتی گسترده‌تری را با دسترسی نابرابر منجر به پیامدهای جدی ژئوپلیتیکی و اقتصادی ارائه می‌کند. نیاز شدیدی به یک استراتژی ملی فناوری کوانتومی وجود دارد که بر توسعه و حفظ حوزه‌های تمرکز مختلف از جمله تحقیق و توسعه، نیروی کار، رشد صنعت، تأثیر اجتماعی – اقتصادی و همکاری بین‌المللی متمرکز باشد.

پروژه اقتصاد کوانتومی نقشه راه واضح و دقیقی را ارائه می‌دهد که آن مناطق تمرکز را مشخص می‌کند و یک نقشه راه در سراسر دانشگاه، صنعت و دولت برای کمک به کشورها برای توسعه، حمایت و تجاری سازی ابتکارات فناوری کوانتومی خود فراهم می‌سازد. افزون بر اینکه به سیاستگذاران و نهادهای دولتی، صنعت و دانشگاه با طرحی برای توسعه و رشد اکوسیستم کوانتومی ملی کمک می کند.

آغاز تجزیه و تحلیل‌های لازم با ذینفعان، برای پیاده‌سازی و توسعه استراتژی کوانتومی ملی یکی از اهداف این پروژه عنوان شده و افزون بر اینکه ایجاد چارچوب‌های مشارکتی و اشتراک دانش در جامعه ذی‌نفعان فناوری کوانتومی هم از دیگر اهدافی است که به رویکرد آگاهانه‌تر و کارآمدتر برای حکومت کمک خواهد کرد و باعث ارتقای فناوری‌های یادشده برای شهروندان و تصمیم‌سازان خواهد شد.

داستان شهرهای هوشمند در عربستان

هدف این پروژه ایجاد جامعه‌ای برای همکاری در حول زندگی شهری پایدار و طراحی دستورالعمل‌ها، چارچوب‌ها و سایر ابزارهای مقیاس‌پذیر است که می‌تواند برای فعال کردن استفاده مسئولانه از فناوری و ارتقای پایداری در بین ذینفعان مورد استفاده قرار گیرد.

این پروژه پتانسیل ارتقای کیفیت زندگی ساکنان را از طریق بهبود زیرساخت‌ها و خدمات، تحریک رشد اقتصادی و نوآوری و ترویج توسعه پایدار شهری دارد. همچنین انتظار می‌رود این پروژه سطح عمیق‌تری از مشارکت عمومی را تقویت کند و همکاری در بخش‌های مختلف را افزایش دهد. با تمرکز بر انتقال دانش و ظرفیت‌سازی، این پروژه همچنین با هدف تقویت مهارت‌ها و دانش همه ذی‌نفعان در توسعه شهری، کمک به موفقیت بلندمدت طرح‌های شهر هوشمند در عربستان است.

پشت صحنه شهرهای آینده

  • اما اهداف اصلی از ایجاد شهرهای هوشمند چیست؟ عربستانی‌ها این اهداف را در برنامه خود گنجانده‌اند:
  • ایجاد یک جامعه متحد و چند ذینفع که همکاری بین بخش‌های دولتی، خصوصی و غیرخصوصی را تقویت، از نوآوری حمایت می کند و توسعه پروژه‌های شهر هوشمند در عربستان را تسریع می‌بخشد.
  • تسهیل انتقال دانش، ترویج بهترین شیوه‌ها و ارائه دستورالعمل‌هایی برای ابتکارات شهر هوشمند، توانمندسازی ذی‌نفعان برای تصمیم‌گیری آگاهانه و هدایت توسعه شهری پایدار در سراسر عربستان.
  • شناسایی موارد استفاده پرتأثیر، راه‌اندازی پایلوت‌ها و استفاده از آموخته‌ها برای ایجاد مدل‌های مقیاس‌پذیر برای پذیرش سریع در سراسر عربستان، که در نهایت کیفیت زندگی شهروندان سعودی را افزایش می‌دهد و آینده شهری پایدار و مرفه را تقویت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا