برگزاری مراسم بزرگداشت حکیم بوعلی‌سینا و روز پزشک در همدان

مراسم بزرگداشت حکیم بوعلی‌سینا و روز پزشک و داروساز با حضور آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی نماینده ولی‌فقیه در استان، دکتر علیرضا قاسمی‌فرزاد استاندار همدان، مهندس عباس صوفی نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، رئیس شورای اسلامی شهر همدان، مدیران دستگاه‌های اجرایی استان، مسئولان انتظامی، اصحاب رسانه و جمعی از مردم شهر همدان در محل آرامگاه بوعلی‌سینا برگزار شد.

در این مراسم از دکتر سهیلی‌فر، دکتر درخشان، دکتر میرعرب، دکتر رحیمی و خانم دکتر رضوی از پزشکان برتر و پیشکسوت همدان تجلیل و مراسم تحلیف دانشجویان فارغ‌التحصیل پزشکی نیز برگزار شد.

حاضرین در مراسم در پایان، با نثار گل به مزار شیخ‌الرئیس ابوعلی‌سینا به مقام والای این دانشمند ایرانی ادای احترام کردند.

امام جمعه همدان در این مراسم گفت: استان همدان با وجود بوعلی سینا و باباطاهر، مظهر عقلانیت و مظهر عشق و عرفان است

آیت الله شعبانی افزود: باید از تلاش دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برای ثبت ملی روز همدان تقدیر شود.

وی ادامه داد: انتظار جامعه از یک عالم، داشتن عدالت و از جامعه پزشکی داشتن رویکرد علمی است، از شریف‌ترین علم‌ها، علم پزشکی است که موضوعش انسان است.

شعبانی بیان کرد: بصیرت و وثاقت، شاخص‌های مورد تایید اسلام برای پزشکان است، در طول تاریخ پزشکان بسیاری حضور داشتند، اما علت ماندگاری بوعلی سینا این بود که علاوه بر مهارت، اخلاق محور نیز بود.

وی تصریح کرد: با وجود آنکه علم مبتنی بر تجربه و علم بشر است، اما هنوز هم کتاب قانون بوعلی در دنیا حرف برای گفتن دارد، درخواست از جامعه پزشکی این است که این دو ویژگی را در کنار هم داشته باشند تا در مسیر بوعلی سینا حرکت کنند.

شعبانی تاکید کرد: بوعلی سینا صرفا پزشک نبود، بلکه نگاه‌های عارفانه نیز به انسان داشت، طبیب کسی است که هم به جسم انسان و هم به اندیشه، فکر و صفات برجسته بشری توجه می‌کند، راه آنکه عمر و زندگی انسان برکت پیدا کند، این است که رفتارهایش اخلاق محور باشد.

امام جمعه همدان اضافه کرد: نمونه‌های زیادی از پزشکان را در کشور داریم که خود را وقف سلامت جامعه کردند و امروز روز سخن گفتن از این فداکاری هاست، در این روز باید از خدمات و مجاهدت‌های جامعه پرستاری نیز تقدیر کنیم.

وی بیان کرد: طب سینوی مبتنی بر پیشگیری است نه درمان و این حق همدان است که در دنیا به عنوان مرکز علم طب سینوی شناخته شود

 

گزارش: فاطمه عزیزی هرمز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا