امکان 450 میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی با دستگاه‌های بازرسی ایکس‌ری کانتینری ایران‌ساخت

یک شرکت دانش بنیان موفق به بومی سازی بالای 95 درصدی دستگاه‌های بازرسی ایکس‌ری کانتینری با یک چهارم قیمت نمونه مشابه خارجی شده است.

به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری،شرکت دانش‌بنیان پرتوسازان سلامت سپاهان از سال ۱۳۹۷ به منظور حفظ حریم اقتصادی و امنیتی کشور فعالیت خود را آغاز کرده است.

این مجموعه در حوزه های مختلفی همچون سفارشی سازی انواع سامانه های بازرسی کانتینری، سواری، فرودگاهی، سامانه‌های پردازش تصویر، دستگاه‌های رادیوگرافی، سامانه‌های تشخیص اشیاء و تشخیص چهره فعالیت می‌کند و تا به امروز توانسته حضور مؤثری در تقویت حریم اقتصادی کشور داشته باشد.

فرهاد صارمی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پرتوسازان سلامت سپاهان در خصوص اینکه دستگاه‌های بازرسی ایکس‌ری کانتینری کالا چه نیازی را از کشور برطرف می‌کند، گفت: افزایش صادرات و واردات کالا و به وجود آمدن مساله‌ قاچاق، نقش گمرکات را بیش از پیش حساس کرده و باعث شده است بحث نظارت بر کالاهای گمرکی چالش برانگیز شود.

به گفته او، چالش شفافیت در این مسئله امری اساسی است، به طوری که اگر مبادی گمرکی مجهز به تجهیزات نظارتی متناسب نباشد، کارکرد اصلی خود را از دست می‌دهند و بی‌معنا می‌شوند. در واقع نفس وجود گمرک به نظارت درست و دقیق آن نسبت به واردات و صادرات کالا است و این نظارت نیازمند استفاده از فناوری های روز دنیا است.

صارمی ادامه داد: کمبود تجهیزات نظارتی نظیردستگاه‌های ایکسری کانتینری کالا سبب شده تا حجم قاچاق سالیانه در کشور به یک سوم حجم واردات سالیانه برسد.

وی با بیان اینکه شرکت دانش‌بنیان پرتوسازان سلامت سپاهان با تجربه سال‌ها فعالیت در عرصه تولید محصولات پیشرفته و حرکت در مرزهای فناوری جهانی و باهمت جوانان متخصص و متعهد این مرزوبوم از سال 1396 و در پی فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر رفع مسئله قاچاق از طریق سامانه‌های بازرسی کالا، اقدام به طراحی، ساخت و عملیاتی کردن سامانه‌های بازرسی کانتینری ایکسری کرده است، افزود: تیم شرکت موفق شد با بومی‌‍‌سازی بالای 95 درصدی تنها طی مدت هشت ماه این طرح را تکمیل کند.

صارمی اهمیت دیگر این محصول را تقویت مرزهای اقتصادی و امنیت کشور و کنترل تهدیداتی نظیر حفره‌های امنیتی در دستگاه‌های خارجی و دستیابی و کنترل مرزها و متعاقباً خرابکاری‌های برنامه‌ریزی شده در نقاط حساس کشور دانست.

وی همچنین تصریح کرد: نظام حکمرانی کشور به منظور اعمال سیاست های کلان خود باید اطلاعات درستی از روندهای کلان کشور داشته باشد. در همین راستا یکی از اطلاعات بسیار ضروری حکمرانی، در اختیار داشتن اطلاعات دقیقی از حجم کالای وارداتی و صادراتی کشور است که این امر با وجود این سامانه ها به درستی قابل دستیابی است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پرتوسازان سلامت سپاهان، افزود: مزیت اصلی ما در مقایسه با نمونه‌های خارجی علاوه بر سرعت بالای تعمیر نگهداری و میزان خواب فوق‌العاده پایین تر این محصول، سرعت زیاد تحقیق و توسعه و روند ارتقا محصول است.

وی همچنین رویکرد سرمایه‌گذاری BOO را به عنوان مدلی موفق معرفی کرد  و گفت: با این روش علاوه بر اینکه دولت توانست مسئله پوشش گمرکات به این سامانه را رفع کند، جریان نقدینگی و نیز سرمایه‌های بخش خصوصی نیز به سمت بخش مولد کشور هدایت یافت که این گام مهمی نیز در جهت تحقق شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم، محسوب می‌شود.

صارمی خاطرنشان کرد: از دیگر مزیت‌های سامانه تولیدی این مجموعه  سرعت بالای تولید، افزایش میزان صادرات و صرفه جویی ارزی است و تصریح کرد: هم اکنون میانگین قیمت دستگاه‌های خارجی حدود 5.5 میلیون یورو است که دستگاه تولیدی شرکت پرتوسازان سلامت سپاهان در مقایسه با معادل ریالی این مبلغ حدود یک چهارم هزینه دارد که با توجه به بومی‌سازی کامل این سامانه توسط شرکت پرتوسازان، این هزینه نیز به صورت کاملا ریالی بوده و هیچ گونه ارزبری ندارد. در مجموع با توجه به نیاز کشور به حدود 80 سامانه دیگر، با بومی سازی این محصول مجموعا رقمی معادل 450 میلیون یورو از خروج ارز از کشور جلوگیری خواهد شد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا