ارتقای بهره‌وری تکثیر انواع گیاهان به روش کشت بافت

مدیر گروه پژوهشی بیوتکنولوژی باغبانی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: ارتقای بهره‌وری تکثیر انواع گیاهان به روش کشت بافت، فناوری‌های مبتنی بر کاهش مصرف آب و نهاده‌ها و مدیریت سیستم‌های کنترل رشد گیاهی در دستور کار این گروه قرار دارد.

به گزارش سیناپرس به نقل از روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، آزاده خادم با اعلام این خبر اظهار کرد: گروه پژوهشی بیوتکنولوژی گیاهان باغبانی پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاددانشگاهی،  با استفاده از تکنیک کشت بافت و فناورهای نوین از جمله جنین‌های سوماتیکی سعی در تولید ارقام با کیفیت مناسب داشته تا سهمی را در بازارهای داخلی و جهانی به خود اختصاص دهد.
وی به کسب دانش فنی تکثیر گیاهان زینتی و باغی به عنوان دستاوردهای گروه اشاره و اظهار کرد: کسب دانش فنی تکثیر گیاهان شاخه بریده ژربرا، آنتوریوم و میخک، گیاهان گلدانی بگونیا، بنفشه آفریقایی، گلوکسینیا و انواع ساکولنت‌ها و پایه‌های درختی مانند جیزلا، پیرودووارف، GN و پنتا از مهمترین دستاوردهای این گروه است.
خادم عنوان کرد: با اتکا به دانش و تخصص موجود در گروه و در راستای سیاست‌های کلان ملی برنامه‌ریزی شده است تا امکان ارتقای سطح توسعه پژوهشی-اقتصادی در حوزه گیاهان زینتی در کشور فراهم گردد.
مدیر گروه پژوهشی بیوتکنولوژی گیاهان باغبانی پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاددانشگاهی به انعقاد قرارداد با سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی به منظور تامین پایه‌های گیاه ژربرا، انواع ساکولنت‌های وارداتی و کمیاب، گیاه آبزی کریپتو کورین و پایه درختی GN اشاره کرد.
وی به طراحی و پیاده سازی موفقیت آمیز سیستم کشت NGS در جهاددانشگاهی خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: سیستم کشت NGS برای اولین بار در سطح کشور توسط این گروه طراحی و اجرا شده است که با کنترل دقیق شرایط محیطی، افزایش عملکرد و بهره‌وری آب و کود و در مجموع افزایش چشمگیر بهره‌وری اقتصادی را به دنبال داشته است.
وی گفت: از مزایای سیستم کشت NGS می‌توان به اکسیژن رسانی بهتر به ریشه گیاه، کاهش هزینه های تولید به دلیل عدم وجود بستر کشت، امکان بررسی دقیق حجم و کیفیت ریشه تولیدی، کاهش مصرف آب و کود تا ۶۰ درصد اشاره کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا