گزارش‌های استانی پیمایش‌های ملی رونمایی می‌شود

گزارش‌های استانی پیمایش‌های ملی انجام‌شده در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی می‌شود.

به گزارش سینا؛ بنا به اعلام روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، آیین رونمایی از گزارش‌های استانی دو پیمایش ملی «ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان (موج چهارم)»، «سنجش سبک زندگی ایرانیان (موج اول)» و نیز گزارش کشوری پیمایش ملی «نگرش مردم ایران درباره مهاجران افغانستانی» به همراه گزارش ملی سالانه وضعیت فرهنگی واجتماعی کشور با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار می‌شود.

در این آیین که دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ برگزار می‌شود، مجموعه معاونان و مدیران این وزارتخانه حضور خواهند داشت.

گفتنی‌ است سه موج اول پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان در سال‌های ۱۳۷۹، ۱۳۸۱ و ۱۳۹۴ انجام شده است که موج چهارم آن با تدوین و بازنگری چارچوب مفهومی، شاخص‌ها، روش جمع‌آوری اطلاعات و نمونه‌گیری، آماده‌سازی پرسشنامه، جمع‌آوری اطلاعات، توصیف و تحلیل یافته‌ها و انتشار گزارش‌های مرتبط در سال ۱۴۰۲ انجام شد.

گزارش کشوری این پیمایش در اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش در 30 دی 1402 در تالار وحدت با حضور وزیر فرهنگ رونمایی شده است.

«پیمایش ملی سبک زندگی ایرانیان» نیز درصدد شناسایی و سنجش وضعیت موجود سبک زندگی شهروندان در ایران است و تلاش می‌کند به این سوالات پاسخ دهد که الگوهای سبک زندگی نزد ایرانیان چگونه‌ هستند؟ عناصر اصلی تشکیل‌دهنده این الگوها کدام‌اند؟ در ساخت و طراحی الگوهای سبک زندگی، نقش افراد و ساختارها چیست؟ و چه عواملی در این طراحی مؤثر هستند. جامعه آماری این طرح، مجموعه افراد ایرانی ۱۵ تا ۷۵ سال ساکن مناطق شهری و روستایی کل کشور است و تعداد نمونه آن ۱۴۰۰۰ نفر برآورد شده است.

در پیمایش «نگرش مردم ایران درباره مهاجران افغانستانی» نیز به ابعاد مختلف نگرش به مهاجران افغانستانی ازجمله به نقش آن‌ها در بیکاری ایرانیان، پرداخت یارانه به آنها و برخورداری از حمایتهای اقتصادی، دارابودن وجدان کاری بالا، دریافت دستمزد پایین، تصویر ذهنی از یک مهاجر افغانستانی در ایران، رغبت به همسایگی با مهاجرین، تجربه مزاحمت از سوی افغانستانی‌های مهاجر، احساس امنیت با وجود مهاجرین، آموزش آنها، ازدواج با ایرانی‌ها، حق برخورداری مهاجرین از خدمات بهداشتی و درمانی و نیز نحوه مواجهه با مهاجرین پرداخته شده است. جامعه آماری این طرح، مجموع افراد بالای ۱۵ سال خانوارهای ساکن در ۳۱ استان کشور در آبان ماه سال ۱۴۰۲ است.

«گزارش ملی سالانه وضعیت فرهنگی و اجتماعی کشور» نیز توسط دبیرخانه کارگروه رصد فرهنگی کشور تهیه شده  و شامل توصیف و تحلیل دوازده موضوع مهم و اولویت‌دار فرهنگی کشور براساس به‌روزترین پیمایش‌ها و نظرسنجی‌هاست. مقالات این گزارش، تصاویری براساس داده‌های پیمایشی، نظرسنجی، آماری، ثبتی و سرشماری، اسنادی و… از حوزه‌های مختلف فرهنگ به دست می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا