لزوم ایجاد دبیرخانه دائمی مرجعیت علمی
وی با بیان اینکه برخی از مدیران ارشد اقتصادی نگرش یا اعتقادی به پیشرفت کشور از طریق علم و فناوری نداشتند، ادامه داد: نمیدانیم اگر تاکیدات مقام معظم رهبری نبود چطور باید این اهمیت را نمایان میکردیم. برای دستیابی به مرجعیت علمی میتوانیم بر اساس وظایفمان نیز تقسیم کار کنیم.
اعضای دیگر این جلسه نیزبر چیستی و الگوی مرجعیت علمی و راهکارهای دستیابی به آن تاکید کردند.
در ادامه نشست سعید رضا عاملی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در مسئله مرجعیت علمی نباید موضوع مرجعیت را به موضوعات مختلف مرتبط کنیم. متاسفانه هنوز به درستی وارد بحث مرجعیت علمی نشدهایم.
وی ادامه دا: مرجعیت علمی این است که به جایگاهی دست پیدا کنیم که به عنوان محل مراجعه دنیا شویم، نباید ذوب در مسئله باشیم، رهبر انقلاب نیز به موضوع مرجعیت تاکید زیاد دارند باید دریافت عمیق از مرجعیت علمی ایجاد شود.
محمدهادی همایون، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هنوز مرجعیت علمی را بدرستی نمیشناسیم و با آشفتگی مفهومی با آن مواجه شدهایم. برای عبور از این مرحله راه دشواری در پیش داریم، چرا که پس از این باید الگو و چارچوب برای مرجعیت علمی پیدا کنیم.
در ادامه محمدرضا شمس اردکانی، دبیر فرهنگستان علوم بیان کرد: باید فهم مشترک درباره مرجعیت علمی ایجاد شود ما پیش از این نیز در سابقه تاریخی خود سابقه مرجعیت علمی داشتیم باید به مسیرهایی که طی کردهایم توجه کنیم.
سعید سرکار، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این نشست بیان کرد: زیر ساخت قوی برای مرجعیت نیاز داریم برای دستیابی به زیرساختهای باید موانع برطرف شود و در اولویت اول باشد.
علی اکبر صبوری، استاد دانشگاه تهران نیز در این نشست گفت: مقام معظم رهبری مرجعیت علمی را به ظرفیتهای کشور گره میزنند، بنابراین باید بفهمیم که چطور میتوانیم از این ظرفیتها استفاده کنیم. امکانات تحقیق بلا استفاده در ایران زیاداست. باید از همه امکانات بهرهبرداری مطلوب داشته باشیم.