فرهنگ کارت و عدالت فرهنگی در برنامه‌ صالحی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهادی در برنامه‌ای که به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است اولویت‌های فرهنگی خود را برای تصدی این وزارتخانه شرح داده است.

به گزارش سینا، اگرچه پاسداشت و تقویت اصالت و هویت -ایرانی اسلامی عامل اصلی معنا بخشی به کنشگری‌ها در مقام تقنین سیاست‌گذاری و اجرا در همه عرصه‌های مدیریتی کشور است اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان کلان دستگاه نظام فرهنگی کشور این مهم را باید به‌عنوان رکن محوری در برنامه‌ریزی راهبری و حکمرانی امور فرهنگی کشور مدنظر داشته باشد معیارهای مصرح در چشم‌انداز کشور و محتوای مفاد ناظر به امور فرهنگی در برنامه هفتم پیشرفت کشور نیز مؤید معنای فوق هستند.

اما سؤال مهم در این خصوص چگونگی تحول و نوآفرینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تحقق هدف متعالی مذکور است. پیش از پاسخ به این سؤال باید تأکید کرد اکنون مقام پاسخگویی به این سؤال مقام برنامه‌های خرد و اقدامات عملیاتی نیست بلکه قبل از پاسخ خرد به این سؤال لازم است در سطح حکمرانی امور فرهنگی به این سؤال پاسخ داده شود چراکه از یک‌سو کنشگری دستگاه‌های فرهنگی در دهه‌های اخیر از یک‌سو و تحولات مهم در سطح ملی و جهانی از سوی دیگر سبب شکل‌گیری چند مسئله مهم در سطح حکمرانی فرهنگی کشور شده است اهم این مسائل عبارت‌اند از:

اقول کنشگری و میدان‌داری مردم در آفرینش‌ها و فعالیت‌های فرهنگی

تغییر موازنه مصرف فرهنگی در کشور به نفع محصولات فرهنگی غیر ایرانی

عدم شکل‌گیری زیست‌بوم اقتصاد فرهنگ به‌واسطه مداخلات تصدی گرایانه بازیگران دولتی و شبه‌دولتی

شکاف عمیق و سریع فناورانه تا سطح کنشگری هوش مصنوعی در تولید فرهنگی و هنری بروز

از نکات مهم این برنامه مطرح‌شدن طرح فرهنگ کارت است که در دوره‌های پیشین وزارت فرهنگ مطرح‌شده بود. در برنامه‌ سید عباس صالحی این طرح به‌عنوان “عمومی‌سازی دسترسی مردمی به محصولات و فرصت‌های فرهنگی در تمام نقاط کشور” ذکرشده است.

از نکات دیگر برنامه‌ی صالحی توجه به بحث عدالت فرهنگی و فناوری‌های نوین است، البته در بندی از این طرح 9 صفحه‌ای آمده است:

“اقداماتی که ذیل کلان برنامه‌های ارائه‌شده است، اگرچه نگاهی به تجارب و دستاوردهای قبلی است، اما طبعاً پس از استماع نظر مجلس محترم و با لحاظ اقتضائات و شرایط میدانی واقعی، نیازمند بازنویسی و تکمیل خواهد بود.”

با توجه به ذکر این نکته، در صورت تائید صلاحیت صالحی، این 9 صفحه برنامه که می‌توانید با کلیک در اینجا بخوانید تکمیل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا