ترکیدن حباب هوش مصنوعی در چین با مرگ زودرس

آرین کربلائی: اگر شما هم به فکر سرمایه‌گذاری در دنیای هوش مصنوعی هستید و فکر می‌کنید که راه جدیدی پیش پای شما باز شده، بدانید که رقابت شدید در این بازار ممکن است که سرمایه‌تان را به دلیل اشباع بازار از دست بدهید و از رقبا عقب بمانید و برای همیشه از این دنیای جذاب و ناشناخته حذف شوید. باور نمی‌کنید؟

به گزارش خبرگزاری سینا، برخی گزارش‌ها از احتمال ترکیدن حباب هوش مصنوعی حکایت دارد و نزدیک به 80 هزار شرکت هوش مصنوعی 2 سال پس از تاسیس، فعالیت خود را متوقف کرده‌اند. ماجرا چیست؟ پایگاه trendforce گزارش داده که 2 سال پس از راه‌اندازی OpenAI ChatGPT که باعث افزایش استارت‌آپ های تولید هوش مصنوعی شد، چین اکنون شاهد موج بسته شدن شرکت‌های هوش مصنوعی است. بر اساس روایت رسانه‌های چینی TMTPost ، نزدیک به 80 هزار شرکت هوش مصنوعی در چین ثبت نام کرده‌اند و سپس در 600 روز گذشته فعالیت‌های خود را تعطیل یا متوقف کرده‌اند.

بر اساس داده‌های سیستم تبلیغاتی اطلاعات اعتباری شرکت ملی چین ، بین 30 نوامبر 2022 یعنی زمان رونمایی از ChatGPT  تا 29 ژوئیه 2024 ، در مجموع 78 هزار و 612 شرکت مرتبط با هوش مصنوعی در چین که در این دوره به تازگی ثبت شده‌اند ، اکنون در وضعیت تجاری ثبت نشده یا نامعلوم قرار دارند. این اعداد و ارقام شرکت‌های ورشکسته هوش مصنوعی، 8.9 درصد از 878 هزار شرکت هوش مصنوعی ثبت شده در همان دوره را تشکیل می‌دهد.

راز شکست در دنیای هوش مصنوعی

کارشناسان می‌گویند: مشکلات فعلی شرکت‌های هوش مصنوعی در چین می‌تواند به هزینه‌های بیش از حد در مورد هزینه‌های محاسباتی بالا و سرمایه‌گذاری های تحقیق و توسعه ، کاهش سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر منجر به توقف بودجه و مشکلات در دستیابی به سودآوری نسبت داده شود.

این گزارش می‌افزاید طی سه سال گذشته بیش از 200 هزار شرکت مرتبط با هوش مصنوعی در چین ثبت‌نام یا لغو شده‌اند و در مجموع 353 هزار شرکت مرتبط با هوش مصنوعی در دهه گذشته ناپدید شده‌اند. از سوی دیگر گفته می‌شود که 300 هزار و 700  شرکت جدید هوش مصنوعی در سال 2024 ثبت شده‌اند. در حال حاضر  یک میلیون و 804 هزار شرکت مرتبط با هوش مصنوعی در چین وجود دارد. در میان آنها ، بیش از 4500 شرکت به طور رسمی به عنوان بخشی از سیستم صنعت هوش مصنوعی شناخته شده‌اند و  بیش از 180 مدل بزرگ هوش مصنوعی  را توسعه دادند.

وانگ شیائوچوان ، بنیانگذار شرکت موتور جستجو چینی سوگو ، یک بار در سال 2023 اظهار داشت که مدل های (LLM) هوش مصنوعی در چین تحت “مسابقات حذفی” قرار خواهد گرفت که برنده این مسابقات حداکثر شامل 5 شرکت خواهند بود.

رابین لی مدیرعامل بایدو نیز در ماه جولای اشاره کرد که چین مدل های LLM هوش مصنوعی زیادی دارد و از رهبران فناوری خواست تا بیشتر بر روی ساخت برنامه‌های کاربردی در دنیای واقعی که توسط هوش مصنوعی هدایت می‌شوند تمرکز کنند. لی  گفت که از زمان راه‌اندازی ChatGPT در اواخر سال 2022 ، بازار هوش مصنوعی تولید کننده چین با بیش از 200 مدل LLM هوش مصنوعی اشباع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا