دبیر شورای هنر:
هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی حق لغو کنسرت را ندارد

دکتر محمد حسین ایمانی‌خوشخو در نشست خبری شورای هنر به خبرنگاران گفت: شورای راهبردی متشکل از همه دست‌اندرکاران سینما اعم از شخصیت‌های حقوقی و صنفی نیز تشکیل شده است و سند موسیقی توسط عالی‌ترین مقام صادر شد و وزارت کشور هم ابلاغیه داده است؛ بنابراین هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی حق لغو هیچ کنسرتی را ندارد.

به گزارش سیناپرس- ایمانی خوشخو تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از نهادهای سیاستگذار و قانون گذار در حوزه هنر است و شورایی به نام شورای هنر دارد که تا قبل از سال ۸۸ اقدام‌های مهمی از جمله جایزه جلال آل احمد و فرهنگستان را انجام داد. اما مشکل اصلی حال حاضر در کشور جزیره‌ای عمل کردن است. دستگاه‌های مختلفی در هنر فعالیت دارند که یا ارتباطی با هم ندارند و بعضا موازی‌کاری هم دارند. این ناهماهنگی ضربه بدی به شورا زد.

وی ادامه داد: در شورای هنر همه دستگاه‌های فرهنگی و هنری از جمله آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد، وزارت علوم و چند دستگاه دیگر عضویت دارند و این ناهماهنگی‌ها در شورا برطرف شد. به دنبال تشکیل شورا، ۶ سند بالادستی داشتیم از جمله سند معماری که پس از ۸ سال که روی زمین مانده بود مصوب شد.

دبیر شورای هنر گفت: الزام همه دستگاه‌ها به هنر معماری اسلامی را از پیامدهای تصویب سند معماری عنوان کرد و با اشاره به تصویب سند موسیقی گفت: با تصویب این سند، هیچ دستگاهی حق و اجازه لغو کنسرت را ندارد. طبق این سند، صدا و سیما باید همه لوازم و سازها و آلات موسیقی را نشان دهد.

وی همچنین با اشاره به تصویب سند هنرهای نمایشی افزود: به دنبال آن تصویب تاسیس بنیاد ملی تئاتر ایران  هم انجام شده است در این دوره با توجه به اهمیت‌های حوزه سینما، سند سینما در کارگروهی تنظیم و به دنبال ۱۰ جلسه تخصصی، دوشنبه گذشته به تصویب نهایی رسید؛ سند هنرهای تجسمی هم مصوب شد که یکی از پیامدهای آن در خصوص حراج‌ها بود که پیش از این کسی اجازه حضور در این حراج‌ها را نداشت.

ایمانی‌خوشخو به تصویب تاسیس شهر جهانی صنایع خلاق فرهنگی هم اشاره کرد و افزود: بنا به ابلاغ رئیس جمهور شهید این بنا در ۳۰۰ هکتار در تهران ایجاد می‌شود.تا کنون ۱۲ سرمایه گذار معتبر برای شهر جهانی صنایع خلاق فرهنگی اعلام آمادگی کرده‌اند.

دبیر شورای هنر تصریح کرد: در اسناد بالادستی، فرصت‌ها و ظرفیت‌های راهبردی که باید از آنها استفاده کرد مشخص شده است.

ایمانی‌خوشخو گفت: در سند سینما، حقوق تمامی متولیان امر دیده شده است. ۱۰ آیین‌نامه اجرایی هم دارد که هنوز مصوب نشده‌ و از جمله این‌ها می‌توان به آیین حقوق تماشاگران، حقوق و مسوولیت‌های سینماگران، شیوه‌نامه حقوق و سرمایه‌گذاری سینمایی اشاره کر؛ از سویی دیگر سند موسیقی ۶۰ کشور از جمله ژاپن، کره جنوبی و حتی آفریقا برای تصویب سند موسیقی بررسی شده است تا این اصول سازنده و فراگیر هم بتواند عملیاتی شود.

ایمانی‌خوشخو در پایان گفت: آموزش و پرورش با وجود این که عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است، یکی از ضعیف‌ترین دستگاه‌ها بود که فقط در تعداد معدودی از جلسات شورا حضور داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا