خیرین به پروژه‌های نخبه‌پروری ورود کنند

ضرورت شناسایی و هدایت استعدادهای برتر برای آینده‌سازی کشور

رئیس مجمع خیران نخبه‌پرور فارس گفت: شناسایی و هدایت استعدادهای برتر به منظور نخبه پروری و ارتقاء جایگاه علمی کشور، ضرورتی انکارناپذیر است. توجه به این مهم، نسل‌های آینده‌ساز را برای هدایت کشور آماده می‌کند و اقدامات خیرین در این امر، بسیار کمک کننده است.

به گزارش سینا پرس فارس، حبیب شریف امروز، ۲۳ مردادماه در نشست خبری با خبرنگاران بیان کرد: وقف و یا انجام امور خیر سنت پسندیده‌ای است که از قرن‌ها قبل در کشور ما رواج داشته است. در بعضی از کشورهای پیشرفته نیز این اقدام مورد توجه است. برای مثال، ظرف سال‌های اخیر در کشور آمریکا سالیانه حداقل مبلغ ۵۰ میلیارد دلار توسط واقفین به ۱۰ دانشگاه برتر آمریکا کمک شده است تا در راستای اعتلای علمی آن دانشگاه ها مورد استفاده قرار گیرد. این اقدام مبین توجه خیرین نسبت به گسترش علم و توجه به ارتقاء جایگاه علمی کشورشان می‌باشد.

او افزود: در کشور ایران عزیز این سنت بیشتر در حوزه‌های سلامت و یا در حوزه‌های سخت‌افزاری است. توجه به اقشار آسیب پذیر که دچار بیماری‌های خاصی بوده و یا ساخت و ساز مساجد، حسینیه‌ها، خوابگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس، کتابخانه‌ها و غیره در اولویت کار این خیران بزرگوار است. ما بر این باور هستیم که هر کدام از مکان‌های فوق زمانی به هویت اصلی و ماموریت‌های خود دست خواهند یافت که با تمامی مؤلفه‌های خود بطور کامل تجهیز شوند.

رئیس مجمع خیران نخبه‌پرور فارس ادامه داد: بیمارستان‌ها با تجهیز به پزشکان حاذق، پرستاران متعهد و تکنسین‌های توانمند می‌تواند در خدمت جامعه باشد. مدارسی می‌تواند برای دانش آموزان مستعد برتر اثرگذار باشد که با معلمین توانمند آشنا با فناوری‌های نوین مجهز شده باشد. دانشجویان استعدادهای درخشان چنانچه نتوانند از امکانات تحصیلی مناسب برخوردار باشند، امکان شکوفایی و طی کردن مراحل و فرایندهای خبره شدن را نخواهند داشت.

شریف تاکید کرد: لازم است که به مقوله شناسایی و هدایت استعدادهای برتر در راستای نخبه پروری، نخبه شناسی، نخبه گزینی و نخبه گماری پرداخته و سپس به تکریم و الگوسازی از زندگی علمی، اجتماعی، فرهنگی و نو ارزش آفرینی این بزرگان برای نسل‌های جوان و آینده ساز کشور توجه کرد. در یک جمله خلاصه هدف باید ساختن نیروهای توانمند برای هدایت آینده کشور باشد.

او توضیح داد: با این هدف در سال ۱۳۹۵ در استان فارس یک حرکت زیبا، میمون، مبارک و خلاقانه اتفاق افتاد و آن ایجاد یک سازمان مردم نهاد به نام مجمع خیران نخبه پرور فارس بود. این سازمان کاملاً مردمی، غیردولتی و غیر سیاسی بوده و در اداره ثبت شرکت‌ها نیز بصورت رسمی به ثبت رسیده و دارای پروانه فعالیت می‌باشد.

رئیس مجمع خیران نخبه‌پرور فارس با اظهار به اینکه ساختار شکل‌گیری به صورت انتخاباتی است و هر دو سال یک بار هیات مدیره مجمع و هر ساله نیز بازرس با رای گیری توسط اعضا انتخاب می‌شوند، گفت: سیاست گذاری و اجرای برنامه‌ها توسط هیات مدیره مصوب و با مسئولیت مدیرعامل انجام می‌گردد.

شریف یادآور شد: حمایت‌ها عموماً توسط خیران بزرگوار و در قالب حمایت از جوایز توانمندسازی و یا بورسیه‌های تحصیلی به صورت اوقافی انجام می‌شود. این جوایز به چند دسته تقسیم می‌شوند.

او با بیان اینکه یک دسته، “جوایز دانش آموزی و دانشجویی” است، گفت: دانش آموزان صاحب استعدادهای برتر در زمینه هوش‌های ریاضی، علوم تجربی، کلامی، دینی، هنری، فضایی، ورزشی و اجتماعی در اقصی نقاط استان پهناور فارس بسان غنچه‌های گل پراکنده‌اند و نیاز به توجه جدی به آنها می‌باشد. بسیاری از آنها بدلیل عدم توجه کافی به سرمنزل مقصود نمی‌رسند و بعضی از آنها هم به دلیل عدم راهنمایی درست نیز از هوش خدادادی خود کمال مطلوب را نمی‌برند. پس شناسایی و هدایت این نوجوانان و جوانان عزیز می‌بایست توسط سازمان‌هایی مردم نهاد مورد توجه قرار گیرد. در همین راستا تاکنون حدود ۶۵ جایزه به نام نخبگان، دانشمندان، مشاهیر و افراد صاحب نام در حوزه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و کارآفرینی تعریف شده است که علاوه بر زنده نگه داشتن نام نیک این بزرگان، جوانان و نو جوانانی نیز زیر پرچم این بزرگان و با حمایت بانیان این جوایز از مزایای آن بهره‌مند می‌گردند.

او با اشاره به اینکه دسته دیگر، “جوایز ملی بنام بزرگان” است، افزود: به منظور تکریم و الگوسازی از نخبگان، دانشمندان، مشاهیر، شخصیت‌های علمی و افراد صاحب نام و همچنین ایجاد روحیه تلاش و خودباوری در میان جوانان، مجمع خیران نخبه فارس همه ساله جوایز و بورس تحصیلی را به نام افراد حقیقی و حقوقی خوش نام تعریف می‌نماید. در این راستا، تاکنون جوایزی به شرح ذیل تعریف و عملیاتی گردیده است.

شریف ادامه داد: جایزه علمی و بورس تحصیلی پروفسور سید حبیب فیروزآبادی در زمینه شیمی آلی در سال ۱۳۹۶ تعریف شد. این جایزه هر ساله به برترین دانشجویان دکترای شیمی آلی از سراسر کشور که دارای بیشترین امتیاز از نظر فعالیت‌های علمی می باشند، اهدا می گردد. برگزیدگان و تقدیر شدگان این جایزه در سال‌های اخیر عبارتند از حسین ثابت سروستانی، جمال رحیمی و فرشته نوروزی.

این مقام مسئول اضافه کرد: جایزه علمی و بورس تحصیلی پروفسور علیرضا سپاسخواه در زمینه مهندسی آب در سال ۱۳۹۷ تعریف شد. این جایزه هر ساله به صاحبان ایده های نوآورانه و اجرا شده و یا پژوهش های کاربردی در زمینه حفاظت و یا پایداری منابع آب در سراسر کشور اهدا می گردد. برگزیدگان و تقدیر شدگان این جایزه در سال‌های اخیر عبارتند از بابک ذوالقدر اصلی، آرش مدرسی راد، محمد دلپسند و مجتبی نقدی‌زادگان جهرمی.

شریف با بیان اینکه، جایزه علمی و بورس تحصیلی استاد غلامرضا ذوالانواری در زمینه فرش و صنایع دستی در سال ۱۳۹۷ تعریف شد، گفت: این جایزه هر ساله به کارآفرینان فرش و یا صنایع دستی که دارای بیشترین امتیاز از نظر فعالیت های علمی و آموزشی می باشند، در سراسر کشور اهدا می گردد. برگزیدگان و تقدیر شدگان این جایزه در سال‌های اخیر عبارتند از غلامرضا اطمینان، احمدرضا احمدی، اعظم باقرزاده سائیجی، شعله مهدی زاده نامی و مرضیه صلح‌طلب.

او اظهار کرد: جایزه علمی و بورس تحصیلی پروفسور فریدون مهبودی در زمینه بیوتکنولوژی دارویی در سال ۱۳۹8 تعریف شد. این جایزه هر ساله به دانشجویان برگزیده دکترای بیولوژیکی دارویی، بیوتکنولوژی پزشکی و دکترای سایر رشته ها یا فارغ التحصیلان 3 سال اخیر دانشگاه های داخل و یا خارج از کشور که در زمینه تولید داروهای بیوتکنولوژی فعالیت قابل توجهی داشته اند اهدا می گردد. برگزیدگان و تقدیر شدگان این جایزه در سال‌های اخیر عبارتند از عباس رنجبران و سیده عاطفه حسینی.

به گفته رئیس مجمع خیران نخبه‌پرور فارس؛ جایزه علمی و بورس تحصیلی پروفسور محمدهادی ایمانیه در حوزه سلامت عمومی در سال ۱۳۹8 تعریف شد. این جایزه هر ساله به دانشجویان و دانش آموختگان ممتاز دوره عالی سلامت عمومی(MPH) از دانشگاه های کشور که بیشترین اثرگذاری را در حوزه بهداشت و سلامت جامعه داشته باشند، اهدا می‌گردد. برگزیدگان و تقدیر شدگان این جایزه در سال‌های اخیر عبارتند از مهران نوری، فاطمه حیدری، رامتین نادریان و حیدر صفرپور.

شریف همچنین با یادآوری اینکه جایزه علمی و بورس تحصیلی پروفسور علی نقی مصلح شیرازی در زمینه طرح کسب و کار در سال ۱۳۹8 تعریف شد، افزود: این جایزه نیز هر ساله به برترین طراح کسب و کار(BP) که موجب خلق ثروت و اشتغال پایدار شود، در سراسر کشور اهدا می گردد. برگزیدگان و تقدیرشدگان این جایزه در سال‌های اخیر عبارتند از علی رمضانی، احسان مرزبان و علی محمد رضایی.

او اضافه کرد: این جایزه هر ساله به مخترعین و دانش آموختگان برگزیده مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری که دارای پژوهش های کاربردی با موضوعات اهلی سازی، اصلاح، مکانیزاسیون و بهینه سازی فرآیندهای تولید گیاهان دارویی و معطر، تکنولوژی و فناوری های نوین استخراج و فرآوری مواد موثره گیاهان دارویی و معطر، فرمولاسیون داروها و فرآورده های گیاهان دارویی در صنایع مختلف دارویی،غذایی، دام، طیور، آبزیان و غیره می باشند، در سراسر کشور اهدا می گردد. برگزیدگان و تقدیر شدگان این جایزه در سال‌های اخیر عبارتند از حسن اسماعیلی، حسین غلامی، فاطمه جمشیدی، طاهره موحد حقیقی، صبا صمدی و کریم فرمان پور کلالق.

رئیس مجمع خیران نخبه‌پرور فارس با بیان اینکه جایزه علمی و بورس تحصیلی پروفسور رضا ملک زاده در زمینه بیماری های گوارش و کبد در سال ۱۳۹8 تعریف شد، خاطر نشان کرد: این جایزه هر ساله به دانشجویان برگزیده مقاطع مختلف دانشگاهی که دارای اثرگذاری آموزشی، پژوهشی و یا کارآفرینی در زمینه بیماری های گوارش و کبد می باشند، در سراسر کشور اهدا می گردد. برگزیدگان و تقدیر شدگان این جایزه در سال‌های اخیر عبارتند از دکتر شیخی، غلامرضا روشندل، صدف قاجاریه سپانلو و فرشته اصغرزاده.

او با تصریح اینکه جایزه علمی و بورس تحصیلی پروفسور کرامت اله ایزدپناه در زمینه بیماری شناسی گیاهی در سال ۱۳۹8 تعریف شد، افزود: این جایزه هر ساله به دانشجویان برگزیده دکتری و کارشناسی ارشد از دانشگاه های کشور که دارای پژوهش های کاربردی موثر در سطح ملی یا بین المللی در زمینه بیماری شناسی گیاهی، اهدا می‌گردد. برگزیدگان و تقدیر شدگان این جایزه در سال‌های اخیر عبارتند از محراب اسمعیلی، بهروز گل حسن و صادق زارعی.

شریف اظهار کرد: جایزه علمی و بورس تحصیلی پروفسور مرتضی خوشخوی زهتاب در علوم باغبانی در سال ۱۳۹8 تعریف شد. این جایزه هر ساله به دانشجویان و دانش آموختگان برگزیده کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه های کشور که دارای پژوهش های کاربردی در زمینه گرایش های مختلف علوم باغبانی با اولویت گل و گیاهان تزئینی و فضای سبز می باشند، در سراسر کشور اهدا می گردد. برگزیدگان و تقدیر شدگان این جایزه در سال‌های اخیر عبارتند از آرمین بیرق دار کشکولی، نادر آدمی پور، محمدمهدی عرب و قادر قاسمی.

او با اشاره به اینکه جایزه علمی و بورس تحصیلی پروفسور علی محمد هنجنی در زمینه قلب و عروق در سال 1400 تعریف شد، عنوان کرد: این جایزه هر ساله به کلیه پزشکان، متخصصان و پرستاران فعال در زمینه قلب و عروق که تحقیق، درمان یا آموزش برجسته ای انجام داده اند، در سراسر کشور اهدا می گردد. برگزیدگان و تقدیر شدگان این جایزه در سال‌های اخیر عبارتند از سید مجتبی قرشی، علیرضا ارژنگ زاده و مانا جامعی.

به گفته رئیس مجمع خیران نخبه‌پرور فارس؛ جایزه علمی و بورس تحصیلی پروفسور داریوش مولا در زمینه مهندسی شیمی در سال 1400 تعریف شد. این جایزه هر ساله به دانشجویان تحصیلات تکمیلی مستعد یا دانش آموختگان رشته ی مهندسی شیمی که حداکثر 3 سال از زمان فراغت از تحصیل آنها گذشته باشد و همچنین صاحبان ایده های نوآورانه و اجرا شده و یا پژوهش های کاربردی در زمینه محیط زیست، در سراسر کشور اهدا می گردد. برگزیدگان و تقدیر شدگان این جایزه در سال‌های اخیر عبارتند از نازنین بهاءلو هوره، حمید کاظمی حکی و منصور فیلی زاده.

او اظهار کرد: جایزه علمی و بورس تحصیلی دکتر فرح پیرویان در زمینه قلب اطفال در سال 1401 تعریف شد. این جایزه هر ساله به کلیه دانشجویان فوق تخصص بالینی قلب اطفال که دارای تحقیقات و یا فعالیت های علمی برجسته ای باشند، در سراسر کشور اهدا می گردد. برگزیدگان و تقدیر شدگان این جایزه در سال‌های اخیر عبارتند از دکتر محمدرضا ادراکی و دکتر احمدعلی امیرغفران.

شریف با بیان اینکه جایزه علمی و بورس تحصیلی پروفسور عزت‌الله رئیسی در زمینه آب در سال ۱۴۰۲ تعریف شد، افزود: این جایزه هر ساله به دانشجویان تحصیلات تکمیلی در زمینه آب زمین‌شناسی اهدا می‌شود. بورس تحصیلی نیز بر اساس سوابق آموزشی، پژوهشی و نوآوری به ۳ نفر از دانشجویان آب زمین‌شناسی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های سراسر کشور، تعلق می‌گیرد.

رئیس بنیاد نخبگان فارس اظهار کرد: جایزه علمی و بورس تحصیلی پروفسور عبدالوهاب البرزی در زمینه بیماری‌های عفونی در سال ۱۴۰۲ تعریف شد. این جایزه هر ساله به دستیاران تخصصی و فوق تخصصی رشته‌های مختلف پزشکی سراسر کشور که دارای پژوهش‌های کاربردی موثر در زمینه بیماری‌های عفونی در دوره دستیاری هستند، اهدا می‌شود.

وی با تصریح اینکه جایزه علمی و بورس تحصیلی شهید سرلشکر خلبان عباس دوران در زمینه هوانوردی نظامی در سال ۱۴۰۲ تعریف شد، گفت: این جایزه هر ساله به خلبانان برگزیده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که با رشادت و مهارت، شاخص‌ترین و برترین پروازهای عملیاتی را که منجر به افتخارآفرینی و ارتقاء توازن رزمی شده، انجام داده‌اند، در سراسر کشور اهدا می‌شود.

شریف گفت: جایزه علمی و بورس تحصیلی حسین موحدان در زمینه بیماری خشکی چشم در سال ۱۴۰۲ تعریف شد. این جایزه هر ساله به اساتید و دانشجویان علوم پایه و بالینی مقاطع تحصیلات تکمیلی و دستیاری که برترین طرح تحقیقاتی را ارائه دهند، اهدا می‌شود.

او “حمایت از دوره های پسا دکتری امید” را بخش دیگری از اقدامات حمایتگرانه این مجمع عنوان کرد و گفت: مجمع خیران نخبه پرور فارس همه ساله به منظور حمایت از دانش آموختگان برتر دوره دکتری که از دانشگاههای معتبر کشور فارغ التحصیل شده اند، دوره های تحقیقاتی پسادکتری فراهم می نماید. در این دوره ها که این افراد با انجام تحقیقاتی کاربردی به حل و فصل مسائل و مشکلات جامعه می پردازند فرصت مناسبی در اختیارشان قرار می گیرد تا در جهت اشتغال‌زایی تلاش نمایند.

شریف اضافه کرد: تاکنون با حمایت مجمع خیران نخبه پرور در فارس دقیقا 120 فرصت پسا دکتری ایجاد شده که اکثرا از این فرصت ها استفاده و یا مشغول انجام این مهم می باشند. بنیاد ملی نخبگان، صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران، استاندار فارس، دانشگاه های شیراز ، علوم پزشکی شیراز، صنعتی شیراز، صندوق خیریه مسئولیت های اجتماعی حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) و خیران نیک اندیش یار و حامی مجمع خیران نخبه پرور فارس در این برنامه ها بوده اند.

رئیس مجمع خیران نخبه‌پرور فارس همچنین به اعطاء کمک هزینه وام مسکن به نخبگان جوان هم اشاره کرد و گفت: با حمایت موسسه خیریه راهبری مسئولیت اجتماعی حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) و خیرین نیک اندیش تاکنون مبلغ 11میلیارد ریال اعتبار جهت اعطاء کمک هزینه وام مسکن در اختیار  مجمع خیران نخبه پرور فارس قرار گرفته است که به تعدادی از متقاضیان که از جامعه و نخبگان جوان استان بوده اند اختصاص یافته است.

شریف از گسترش بیشتر فعالیت های مجمع در سایر نقاط کشور خبر داد و گفت: با همکاری مجمع خیران نخبه پرور فارس مشابه این سمن در استان های زیر نیز نوگشایی گردیده و یا در حال نوگشایی است. تلاش جهت تشویق ترغیب و حمایت از افراد عاشق به منظور راه اندازی مجمع در سایر استان ها در حال انجام شدن است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا