بومی‌سازی دستگاه تحریک فراجمجمه‌ای مغز

بومی‌سازی دستگاه تحریک فراجمجمه ای مغز با قابلیت ثبت سیگنال های الکتریکی مغزی توسط جمعی از متخصصان یک هسته فناور در دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی آغاز شد.

به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی توسط محققان فناور در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، طراحی و ساخت دستگاه تحریک وراجمجمه ای مغز با جریان الکتریکی متناوب با برخورداری از ثبت همزمان سیگنال الکتریکی مغز (EEG) آغاز شد.

محمد مهدی احمدی مجری این طرح تحقیقاتی گفت: تحریک الکتریکی وراجمجمه‌ای مغز (TCS) یکی از جدیدترین و کم خطرترین روش‌های مداخله درسیستم اعصاب به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر کاربرد قابل توجهی در درمان اختلالاتی از جمله افسردگی، سوء مصرف مواد و پارکینسون یافته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: ثبت سیگنال الکتریکی مغز (EEG) به صورت همزمان با تحریک الکتریکی مغز، امکانات بسیاری را در فرآیند درمان بیماران و یا تحقیقات بیشتر در این حوزه به‌وجود می آورد.

احمدی، رویکرد اصلی در حمایت و اجرای این طرح پژوهشی و فناورانه را یافتن راه‌کاری برای استخراج سیگنال الکتریکی مغز  دانست و افزود: پیدا کردن روشی نوآورانه برای کشف سیگنال‌های الکتریکی مغز حین تحریک فراجمجمه ای مغز، کمک می‌کند تا بتوانیم مؤلفه‌های سیگنال تحریک تنظیم شود.

کمک به شناخت سیگنال‌های مغزی و تسریع درمان

این فعال فناور با اشاره به سازوکارهای این ابزار ادامه داد: برای ثبت سیگنال مغزی در حین انجام تحریک فراجمجمه ای مغز، لازم است که سیگنال مزاحم ناشی از تحریک را از روی سیگنال ثبت شده از روی سر حذف کنیم تا  سیگنال الکتریکی مغز را به صورت سالم استخراج کنیم. با استفاده از این سامانه می‌توان تحقیقات بر روی سیستم‌های حلقه بسته تحریک الکتریکی جریان الکتریکی متناوب را آغاز کرد.

مجری طرح فناورانه  دستگاه ثبت سیگنال الکتریکی مغز (EEG) با اشاره به اینکه این سیستم حلقه بسته می‌تواند در کنترل اختلالات و بیماری‌های شناختی نقش بسیار موثری داشته باشد،گفت: سامانۀ ساخته شده می تواند تاثیر بیشتری در کنترل رفتاری بیماران اوتیسم، کنترل اضطراب، رفع لکنت زبان، کنترل خشم، افزایش قدرت تصمیم‌گیری و کنترل رعشه‌های ناشی از پارکینسون داشته باشد.

احمدی در ادامه افزود: با شناخت فرایند تحریک فراجمجمه‎‌ای مغز می‌توان پروتکل‌های تحریک را با دقت بالا به منظور اثر بخشی بیشتر تحریک فراجمجمه‌ای طراحی  و همچنین با افزایش امنیت تحریک، مطالعات موثر تری بر روی کودکان  اجرا کرد.

وی افزود: اجرای این طرح و ساخته شدن سامانۀ ثبت و تحریک همزمان، بستری برای انجام پژوهش‌هایی در جهت افزایش توانمندی‌های شناختی افراد و درمان بیماری‌های روانی افراد فراهم می‌کند و این دستگاه یکی از ابزارهای مورد نیاز برای موسسه های تحقیقاتی و درمانی فعال در حوزۀ بیماری های عصبی و شناختی خواهد بود.

مجری این طرح اضافه کرد:  این طرح به صورت تجمیعی از یک پروژه کارشناسی ارشد و یک پروژه دکتری با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی به اجرا گذاشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا