آزمایش خون جدید در چین برای تشخیص زودهنگام سرطان معده با دقت ۹۰ درصدی

کارشناسان تاکید می‌کنند که شناسایی زودهنگام سرطان معده می‌تواند به طور قابل‌توجهی نتایج درمان بیماران مبتلا به این بیماری را بهبود بخشد و حتی نرخ بقای آنها را در موارد خاص بیش از ۹۰ درصد کند.

به گزارش سینا، پژوهشگران از هوش مصنوعی برای ایجاد یک آزمایش خون ساده استفاده کرده‌اند که می‌تواند به تشخیص زودهنگام سرطان معده کمک کند. به گفته آنان، این رویکرد امیدوارکننده دارای میزان دقت ۹۰ درصد است.

سرطان معده یک نگرانی در بهداشت جهانی است و به عنوان پنجمین سرطان شایع جهان و چهارمین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان شناخته می‌شود.

این پیشرفت پتانسیل این را دارد که غربالگری سرطان معده را متحول کند و جان افراد بی‌شماری را نجات دهد.

تشخیص زودهنگام با دقت ۹۰ درصد

دانشمندان چینی روش جدیدی برای تشخیص دی‌ان‌ای بدون سلول(cFDNA) که از سلول‌های سالم و تومور منشأ می‌گیرد، ابداع کرده‌اند. این cfDNA در جریان خون گردش می‌کند و عمدتاً از طریق مرگ سلولی و مکانیسم‌های ترشح فعال آزاد می‌شود.

این مطالعه این واقعیت تلخ را برجسته می‌کند که بیش از ۸۰ درصد موارد سرطان معده در چین در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شوند. در نتیجه، نرخ بقای پنج ساله زیر ۳۰ درصد باقی می‌ماند. با این حال، محققان تاکید می‌کنند که تشخیص زودهنگام می‌تواند به طور چشمگیری نتایج را بهبود بخشد و نرخ بقا را در برخی موارد بیش از ۹۰ درصد نماید.

در حال حاضر، تشخیص به شدت به آندوسکوپی و نشانگرهای سِرُمی بستگی دارد. آندوسکوپی اگرچه موثر است، اما می‌تواند برای بیماران ناراحت کننده باشد و عوارض بالقوه‌ای را به همراه داشته باشد. از سوی دیگر، نشانگرهای سرم تنها ۲۰ درصد نرخ تشخیص دارند.

محققان این محدودیت‌ها را در فرآیند سلامت شناسایی کردند. آنها متعاقبا به دنبال ایجاد یک روش غربالگری دقیق‌تر و مناسب‌تر با هدف دقت ۹۰ درصدی بودند.

دقت بالای روش غربالگری مبتنی بر هوش مصنوعی

وانگ هنگجی و نی جینفو از بیمارستان سرطان هفی و آکادمی علوم چین و سون روفانگ از بیمارستان سرطان استان شانشی این تحقیق را رهبری کردند. آنها از قدرت هوش مصنوعی برای ایجاد یک روش غربالگری غیرتهاجمی و بدون درد استفاده کردند.

به گفته آنان، این روش نیاز به لوله‌گذاری یا تصویربرداری را از بین می‌برد و تجربه‌ای راحت‌تر و بدون درد را برای بیماران ارائه می‌دهد.

این تیم تحقیقاتی از الگوریتم‌های هوش مصنوعی استفاده کردند که با تکنیک cfMeDIP هماهنگ بودند. این تکنیک امکان تشخیص مقادیر بسیار کمی از دی‌ان‌ای را فراهم می‌کند و توسعه یک مدل تشخیصی را تسهیل می‌کند که ۲۱ نشانگر زیستی متیلاسیون خاص سرطان معده را شناسایی می‌کند.

مطالعه‌ای که شامل ۱۵۰ بیمار مبتلا به سرطان معده و ۱۰۰ فرد سالم بود، اثربخشی این روش تشخیصی را نشان داد.

جالب توجه است که در این مطالعه تفاوت معنی‌داری در غلظت cfDNA در گروه‌های سنی مختلف مشاهده نشد.

این تیم بیشتر مدل‌های خود را با استفاده از مجموعه داده عمومی اطلس ژنوم سرطان تایید کرد. این کار به این مدل اجازه داد تا بین نمونه‌های تومور و نمونه‌های طبیعی بر اساس بیان ژن و متیلاسیون ۲۱ ژن تمایز قائل شود و در انواع مختلف تومور مؤثر باشد.

به گفته محققان، این مطالعه در شناخت بیولوژی تومور بسیار مهم است و همچنین می‌تواند به توسعه ابزارهای تشخیصی و پیش‌آگهی سرطان معده کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا