مرکز تصمیم‌یار کشاورزی با فناوری‌های نوین در فارس ایجاد می شود

رئیس جهاد کشاورزی فارس گفت: در راستای بهبود مدیریت کشاورزی، یک مرکز تصمیم‌یار مبتنی بر هوش مصنوعی و فناوری‌های پیشرفته در آینده نزدیک در شیراز افتتاح خواهد شد.

به گزارش سینا پرس فارس، مجتبی دهقان‌پور امروز، ۲۱ مردادماه، در نشست خبری با خبرنگاران در تشریح آخرین اقدامات انجام شده و برنامه‌های آتی حوزه کشاورزی در استان، با تأکید بر اینکه برای داشتن کشاورزی بهره‌ور و سودمند، باید به دنبال کشاورزی دانش‌بنیان باشیم، گفت: در کشاورزی دانش‌بنیان باید اقداماتی را برای اثرگذاری بیشتر و حفظ منابع آب و خاک انجام دهیم تا تولید پایدار و نیاز جامعه هدف تأمین شود.

دهقان‌پور اضافه کرد: افزایش دانش در سال‌های اخیر در بخش‌های مختلف کشاورزی مورد تأکید قرار گرفته و این اقدامات اثرات خوبی داشته‌اند.

او همچنین شناسایی نیازها از طریق جوامع روستایی و کشاورزی با رویکرد از پایین به بالا را از مهم‌ترین اهداف این طرح دانست و افزود: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و غیردولتی نیز به عنوان بازوان کمکی لحاظ شده است.

رئیس جهاد کشاورزی فارس در ادامه به اهمیت آموزش‌ها در این حوزه اشاره کرد و گفت: آموزش‌ها را به سمت بازاریابی برده‌ایم و تلاش داریم این آموزش‌ها را در سطح استان گسترش دهیم.

دهقان‌پور در خصوص هوشمندسازی بخش کشاورزی گفت: استفاده از فناوری‌های ار اس، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، هوش تجاری و یادگیری ماشین می‌تواند با استفاده از یک پلتفرم به ما کمک کند تا بهترین تصمیم‌ها را در بخش کشاورزی بگیریم و ما به دنبال ایجاد این پلتفرم هستیم.

این مقام مسئول اضافه کرد: در حوزه کشاورزی به دنبال ایجاد یک مرکز رصد برای پایش و ارزیابی تمام فعالیت‌های کشاورزی هستیم و در تلاشیم این مرکز مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی و سیستم تصمیم‌یار را تا دو ماه آینده راه‌اندازی کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان فارس از استفاده از ظرفیت‌های بخش‌های مختلف علمی از جمله مرکز تحقیقات، دانشگاه شیراز و شرکت‌های دانش‌بنیان برای ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی و کاهش ضایعات محصولات خبر داد و تصریح کرد: دفتری تحت عنوان مراکز علمی دانشگاهی تشکیل شده است. وظیفه این دفتر شناسایی و به‌کارگیری اقدامات مؤثر در حوزه کشاورزی است که با زیست بوم استان سازگار باشد.

دهقان‌پور توضیح داد: این دفتر می‌تواند کمک کند تا مسائل علمی که ما به دنبال آن هستیم به صورت نظام‌مند و مشخص کانالیزه و اجرایی شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان فارس با اظهار به اینکه تمام این مباحث به مقوله امنیت غذایی برمی‌گردد، خاطر نشان کرد: استان فارس به لحاظ تولید محصولات کشاورزی مقام دوم کشور را دارد و بیش از ۱۱ درصد از محصولات کشاورزی کشور در این استان تولید می‌شود.

او همچنین به نقش استان در تولید محصولات دامی و کشاورزی و تنوع تولیدات مختلف اشاره و تاکید کرد: از آنجا که ۶ درصد جمعیت کشور در استان فارس است و تولیدات استان فارس دو برابر نیاز استان است، ما به دنبال جذب و افزایش اعتبارات در این حوزه هستیم تا بتوانیم زنجیره امنیت غذایی را به خوبی تأمین کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی فارس در خاتمه از خرید بیش از ۹۹۰ هزار تن گندم در سال گذشته در استان خبر داد و گفت: امسال تاکنون بالغ بر ۹۰۵ هزار تن گندم از گندمکاران خریداری شده و امیدواریم با حمایت از تولید بتوانیم نقش مؤثر خود را ایفا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا