ارائه الگویی جهت طراحی دی‌ان‌ای‌زیم‌های قابل استفاده در بدن انسان

«بررسی فعالیت کاتالیزوری دی‌ان‌ای‌زیم ۱DB۹ با شبیه‌سازی دینامیک مولکولی» عنوان طرحی است که با حمایت بنیاد ملی علم در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران اجرا شده است.

به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، «بررسی فعالیت کاتالیزوری دی‌ان‌ای‌زیم ۱DB۹ با شبیه‌سازی دینامیک مولکولی» عنوان طرح پژوهشی سعید‌ امینی کمیجانی، عضو هیئت‌ علمی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران است که با حمایت بنیاد ملی علم به پایان رسانده است.

امینی کمیجانی، دانش آموخته دکتری تخصصی شیمی‌ فیزیک از دانشگاه صنعتی شریف درباره این طرح توضیح داد: ارائه مکانیسم واکنش این دی‌ان‌ای‌زیم بر پایه نتایج حاصل در سطح مولکولی که می‌تواند در طراحی و سنتز دی‌ان ای‌زیم‌های جدید بسیار مفید باشد. به‌ویژه با یافتن نقش دقیق کوفاکتور‌های فلزی، شاید بتوان دی‌ان‌ای‌زیمی طراحی کرد که در غلظت‌های معمولی کاتیون‌های فلزی موجود در بدن عمل می‌کند؛ بنابراین، می‌توان از آن‌ها در کاتالیز کردن واکنش‌ها در بدن موجودات زنده و به‌ویژه انسان استفاده کرد.

این محقق در ادامه بیان کرد: هدف اصلی پیشنهاد الگویی جهت طراحی دی‌ان‌ای‌زیم‌های قابل استفاده در بدن انسان است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: از دیگر اهداف انجام این طرح، ارائه مکانیسم واکنش این دی‌ان‌ای‌زیم بر پایه نتایج حاصل از شبیه‌سازی و یافتن نقش دقیق کوفاکتور‌های فلزی در عملکرد آن است.