کارگاه‌هایی برای رونق تالیف در ادبیات کودک و نوجوان

سومین دوره متمرکز و حضوری آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان (قاصدک) برگزار شد. ادب آموزان در این دوره‌ها در کارگاه‌هایی تخصصی شرکت کردند تا آینده‌ای درخشان برای این حوزه رقم بزنند.
به گزارش سینا از ستاد خبری نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان، دومین و سومین روز از سومین دوره متمرکز و حضوری آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان (قاصدک) با برگزاری کلاس‌های شعر و داستان پیگیری شد. این روزها که تهران در گرم‌ترین شرایط خود به سر می‌برد، هنرآموزان شعر و ادب فارسی که از سراسر ایران در این دوره شرکت کرده‌اند، مشتاقانه در کلاس‌ها حضور پیدا کرده و نهایت استفاده را از بهترین اساتید شعر و داستان کشور بردند.
دومین روز از سومین دوره قاصدک صبح روز پنجشنبه (۱۸ مرداد ۱۴۰۳) با نشست «زندگی با آیه‌ها» با حضور استاد رضا دژبخش، پژوهشگر قرآنی کودکان و نوجوانان آغاز شد. وی در این نشست به بررسی مسائل تربیتی که در قرآن آمده است پرداخت و مبانی رشد کودک و نوجوان از منظر قرآن را برای حضار تشریح کرد.
پس از نشست «زندگی با آیه‌ها» نوبت برگزاری کلاس‌های تخصصی شعر و داستان بود. «آشنایی با عناصر شعر موسیقی» با تدریس مریم زندی، دو کلاس با عنوان «آشنایی با عناصر داستان؛ شخصیت پردازی» با حضور سعید هاشمی و علی باباجانی، کارگاه شعر با تدریس غلامرضا بکتاش و انسیه موسویان و کارگاه داستان با حضور افسانه موسوی گرمارودی و کبری بابایی برگزار شد.
کلاس‌های عصر هم به منوال کلاس‌های صبح با موضوعات شعر و داستان پیگیری شد. در ساعت ۱۵ چند کلاس با عناوین «آشنایی با عناصر شعر زبان» با تدریس مریم زندی، دو کلاس «آشنایی با عناصر داستان؛ فضاسازی» با تدریس سعید هاشمی و علی باباجانی برگزار شد. همزمان چهار کارگاه با موضوع کارگاه شعر و داستان هم با حضور بکتاش، موسویان، موسوی گرمارودی و بابایی هم برگزار شد.
هنرآموزان بعد از استراحت کوتاهی به استقبال موضوعات جدید کلاس‌های خود رفتند. این بار مریم زندی با موضوع «آشنایی با عناصر معنوی شعر کودک (سوژه، اندیشه و عاطفه)» برای هنرآموزان صحبت کرد. سعید هاشمی و علی باباجانی هم با موضوع «آشنایی با عناصر داستان کودک؛ نثر» در کلاس‌های خود حاضر شدند. بکتاش، موسویان، موسوی گرمارودی و بابایی هم طبق روال گذشته در کارگاه‌های شعر و داستان حضور داشتند. نفس‌های آخر روز دوم دوره قاصدک با دو نشست شبانه بود. سیداحمد میرزاده و علی باباجانی در یک دورهمی صمیمانه با هنرآموزان به موضوع «اثرخوانی شعر و داستان» پرداختند.
آخرین روز از سومین دوره آموزش شعر و داستان کودک (قاصدک) درحالی برگزار شد که هنرآموزان با شور و اشتیاق از اندوخته‌های اساتید خود استفاده می‌کردند. غلامرضا بکتاش در چهار کلاس متفاوت کارگاه شعر را برای هنرآموزان برگزار شد. کارگاه داستان هم به همین ترتیب با حضور استاد علی باباجانی برگزار شد. سعید هاشمی، هادی خورشاهیان و مهدی میرکیایی هم در دو نوبت صبح و عصر در کارگاه داستان حاضر شدند و با هنرآموزان درخصوص مباحث مختلفی بحث و گفت‌وگو داشتند.
کارگاه شعر هم مثل روز دوم با حضور مریم زندی و انسیه موسویان در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد. مجموعا هریک از اساتید در روز آخر در چهار کارگاه حاضر شده و نکات پایانی این دوره را برای هنرآموزان جمع‌بندی کردند. عکس یادگاری اساتید و هنرآموزان هم پایان‌بندی این دوره شیرین، گرم و پربار بود.
ادب آموزان در حالی دوره را به پایان رساندند که شور و اشتیاقی زایدالوصف برای نوشتن و سرودن داشتند، شور و شوقی که قطعا به نفع ادبیات کودک و نوجوان است. بنابراین در آینده‌ای نزدیک شاهد رونق تالیف در این حوزه خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا