ضرورت رفع شکاف بین نیازهای دانش‌بنیانها و توانایی‌های نظام مالی

عضو پژوهشکده مطالعات فناوری و مشاور وزیر اقتصاد با تاکید بر اهمیت تامین مالی مستمر برای بقای شرکت‌های دانش بنیان اظهار داشت: عدم تطابق بین نیازهای این شرکت‌ها و توانایی‌های نظام مالی، شکافی را ایجاد کرده است که باید با برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پر شود.

به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، روح الله ابوجعفری، اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در ابتدا با حمایت‌های معاونت علمی و دولت، همچون نهال‌های کوچکی پرورش یافتند و اکنون به درختانی تنومند تبدیل شده‌اند. اما برای ادامه حیات و رشد این درختان، تامین مالی مستمر همچون آبیاری ضروری است. عدم تامین مالی مناسب می‌تواند منجر به خشک شدن و از بین رفتن این شرکت‌ها شود. متاسفانه امروزه شاهد هستیم که برخی شرکت‌های دانش‌بنیان به دلیل نبود مدل کسب‌وکار مناسب، عدم توجه به جنبه‌های اقتصادی و همچنین سیاست‌های دستوری دولت در حوزه قیمت‌گذاری و ایجاد ظرفیت‌های لازم با چالش‌های جدی مواجه شده‌اند.

وی با تاکید بر اهمیت تامین مالی در رشد شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: برای جلوگیری از شکست شرکت‌های دانش‌بنیان باید از ظرفیت‌های تامین مالی به بهترین نحو استفاده کنیم. این مسئله دو جنبه دارد: اول، شرکت‌ها باید خود را برای استانداردهای مالی آماده کرده و سلامت مالی خود را تقویت کنند. دوم، نظام تامین مالی نیز باید به گونه‌ای اصلاح شود که بتواند نیازهای این شرکت‌ها را بهتر برآورده کند. شرکت‌های دانش‌بنیان با رشد و توسعه باید به سمت ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده حرکت کنند تا بتوانند با نهادهای مالی به زبان مشترک گفتگو کنند.

ابوجعفری با اشاره به کمبود دانش تخصصی در نظام مالی کشور، گفت: متأسفانه دانش تخصصی در حوزه مالی در کشور ما کم است. بنگاه‌های دانش‌بنیان آشنایی کافی با مدل‌های کسب‌وکار و ارزیابی محصولات جدید ندارند. از سوی دیگر، نظام مالی نیز به دلیل نوآوری محصولات این شرکت‌ها، ابزارهای ارزیابی مناسبی در اختیار ندارد. این عدم تطابق بین نیازهای شرکت‌های دانش‌بنیان و توانایی‌های نظام مالی، شکافی را ایجاد کرده است که باید با برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا