سرمایه گذاران ریسک پذیر آماده ورود به بازار ایران هستند

نشست تأمین مالی ارزی جمعی شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور عبدالمجید مرشدی، مدیرکل دفتر تأمین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی، روح‌الله ابوجعفری، مشاور وزیر اقتصاد، سید روح‌الله میرامینی، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره صندوق توسعه فناوری‌های نوین و محمد کلاهی، معاون تجاری‌سازی صندوق توسعه فناوری‌های نوین و مدیر سکوی تأمین مالی جمعی نوین کراد در روز دوم رویداد فنامد برگزار شد.

به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، روح الله ابوجعفری مشاور وزیر اقتصاد در این پنل مطرح کرد: دغدغه تامین مالی جمعی ارزی اولین بار بعد از تحمیل تلاطمات تورمی در سال ۱۴۰۱ مطرح شد. سرمایه گذاران ریسک پذیر آماده ورود به بازار ایران هستند اما ابزار لازم برای تامین مالی آنها وجود نداشته است.

 بعد از صدور مجوز سازمان بورس، از سال ۹۷ در تامین مالی ریالی موفق بودیم. هم اکنون حجم تامین مالی جمعی از سوی بیش از ۲۰ هزار نفر، به چهار هزارمیلیارد تومان رسیده است.

 در این راستا با هماهنگی بانک مرکزی هم اکنون یک مجوز محدود تامین مالی ارزی برای شرکت‌های دانش بنیان صادرات محوری که تجهیزات وارد می‌کنند، فراهم شده است.

عبدالمجید مرشدی، مدیرکل دفتر سرمایه گذاری معاونت علمی ریاست جمهوری تصریح کرد: تا امروز بخشی از روند تامین مالی از طریق سامانه ناخدا انجام شده اما چالش مهم در بهبود روند سرمایه گذاری خارجی و تامین مالی ارزی است که اقدامات لازم در دستور کار است.

روح الله میر امینی، مدیر صندوق  فناوری نوین در این خصوص گفت: به عنوان یک صندوق، تاکنون از تمام ابزارهای موجود استفاده کرده و از تامین مالی ارزی نیز بهره برده‌ایم. صندوق‌ها به دلیل اعتبار سنجی طرح‌ها، قدرت تشخیص مناسب دارند و از سوی دیگر نقطه تلاقی دولت و بخش خصوصی هستند، براین اساس جایگاه صندوق ها برای طرفین اعتمادساز است.

کلاهی، معاون اعتباری صندوق توسعه فناوریهای نوین و مدیر سکوی تامین مالی جمعی نوین کراد هم بیان کرد: فرایند کلی تامین مالی ارزی مشابه تامین مالی ریالی است. روند کار به این صورت است که شرکتهای متولی درخواست خود را ارائه کرده و بعد از ارزیابی، طرح در سکوی ارزی ارائه می‌شود. با همکاری وزرات اقتصاد و ارکان نهگانه در این همکاری مشترک، به دنبال کاهش حداکثری ریسک سرمایه گذاری هستیم. با صدور ضمانت نامه اصل سرمایه به صورت کامل بازخواهد گشت. در این مدل، سرمایه پذیر باید شرکت دانش بنیان باشد. منابع ارزی  سرمایه گذاری خارجی از طریق صرافی ملی دریافت میشود، سکو، این منبع را از طریق حساب ارزی در اختیار شرکت متقاضی قرار می‌دهد. در نهایت منابع ارزی از محل درامد صادراتی شرکت دانش بنیان، به سرمایه گذاران بازخواهد گشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا