چشم‌انداز اقتصاد خلاق در آمریکای لاتین

آرین کربلائی: به تازگی در ریودوژانیروی برزیل، که همه نام این کشور را با فوتبال می‌شناسند، یک اجلاس مهم در ارتباط با سیاست‌های اقتصاد خلاق در حاشیه نشست گروه 20 برگزار شده که چشم‌انداز اقتصاد خلاق در جهان آینده به ویژه در منطقه آمریکای لاتین را نمایان می‌سازد.

به گزارش خبرگزاری سینا، بر اساس اعلام سازمان یونسکو، اقتصاد خلاق درآمد سالانه 2250 میلیارد دلار را علاوه بر صادرات جهانی بیش از 250 میلیارد دلار خلق می‌کند و این بخش همچنین 30 میلیون شغل در سراسر جهان ایجاد کرده است.

سوال اصلی این نشست  این بود که جایگاه فرهنگ و خلاقیت در بازآفرینی اقتصاد در جهت نگاه عادلانه‌تر و پایدارتر کجاست؟

در این رویداد مهم کارشناسان، مقامات دولتی،  تولید کنندگان و سازندگان فرهنگ و اعضای جامعه مدنی را گرد آورد و اتخاذ سیاست‌های ملی اقتصاد خلاق [Política Nacional De Economia Criativa] با حضور وزیر فرهنگ برزیل ، مارگارت منزز را در بر داشت.

بحث در مورد هوش مصنوعی و حق چاپ،  پاداش هنرمندان، تنوع تکنولوژی، تنوع زیستی فرهنگی  از جمله مواردی بود که در دستور کار این سمینار قرار داشت. در روز اول این رویداد، علاوه بر سخنرانی اصلی “خلاقیت: ثروت ملت‌ها” توسط مدیر فرهنگی مکزیکی بنیامین گونزالز پرز، موضوعات برجسته حقوق کارگران فرهنگی، شمول مولد و توسعه پایدار بود.

مدیر فرهنگی و متخصص عمومی Abel Arionátegui از پاناما گفت: “مهم‌ترین چیز تمرکز بر تغییر ساختارها است؛ به این معنی که ما باید سیاست‌ها را بهبود ببخشیم، قوانین داشته باشیم، و همه این برنامه‌ها یا چارچوب‌ها باید شاخص‌هایی را که می‌توانند شاخص‌ها اندازه‌گیری شوند، تضمین کنند. اما مهمتر از همه، ما باید مشارکت جامعه مدنی را بیشتر تقویت کنیم. بدون آن، ما هرگز قادر نخواهیم بود که تحقق این دستور کار را تضمین کنیم .”

سهم اقتصاد خلاق از کیک برزیل

در برزیل، اقتصاد خلاق حدود 230 میلیارد رال برزیل تولید می کند و حدود 7.5 میلیون نفر را در بیش از 130 هزار شرکت رسمی مشغول به کار کرده است که معادل 7 درصد از کل تعداد کارگران این کشور است. این داده‌های رصدخانه فرهنگی این کشور است اهمیت اقتصاد خلاق را نشان می دهد که بر اساس دانش فردی و جمعی، خلاقیت و سرمایه فکری، دارایی‌های ملموس و ناملموس و سودآوری و سود اجتماعی مثبت را جمع آوری و نتیجه گیری شده است. هنرهای تجسمی، رویدادها، غذاخوری، مد، موسیقی و گردشگری تنها چند نمونه از این اقیانوس وسیع فرصت‌ها هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا