مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور خبر داد:
بیش از ۱۶۰۰ نوبت پایش محیطی برای حفظ اسناد تاریخی

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور گفت: به منظور حفظ منابع آرشیوی و کتابخانه ای موجود در این مرکز از عوامل آسیب رسان همچون دما، رطوبت و نور، بیش از یک هزار و 600 نوبت پایش محیطی طی یکسال اخیر انجام شده است.

به گزارش سینا پرس فارس، روح‌الله منوچهری امروز، ۲۰ مردادماه، در نشست خبری با خبرنگاران، با بیان اینکه آراستگی ۱۷ مردادماه هر سال به نام خبرنگار، فرصتی مغتنم است برای تجلیل از نیک‌اندیشی، نیک‌منشی و نیک‌کرداری در راستای توسعه فرهنگی و نیز تلاش‌های بی‌شائبه و خدمات ارزنده در عرصه تخصصی اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی، به تشریح اقدامات این مرکز طی یکسال گذشته پرداخت.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور ادامه داد: ۶۷۸ نسخه خطی و ۷۳۴ نسخه چاپ سنگی در مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور نگهداری می‌شود. برنامه‌ریزی شده است تا پایان امسال، تمامی نسخ چاپ سنگی موجود در آرشیو، دیجیتالی شود. این اقدام با هدف حفظ و نگهداری بهتر این آثار ارزشمند و افزایش دسترسی پژوهشگران به آن‌ها انجام می‌شود.

منوچهری اضافه کرد: هم اکنون ۴۸۲ کتاب چاپ سربی، ۲۵۰۰ نسخه کتاب در آرشیو مبادله و اهدا، ۵۰۰۰ نسخه تالار تخصصی فارسی‌شناسی، ۶۴ هزار نسخه منابع مخزن کتابخانه عمومی، ۱۰۳۰۰ پایان نامه و ۵۱۱۱ پیایند در مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور موجود است.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور اظهار داشت: هم‌اکنون ۳۵۶ هزار و ۸۹۴ پرونده اسناد آرشیوی این مرکز قابل ارائه به پژوهشگران است که ۲۰ میلیون برگ سند را شامل می‌شود.

به گفته منوچهری؛ در یکسال گذشته، ۱۳۰ سند تاریخی و ارزشمند به مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور اهدا شده است.

وی در ادامه، با اشاره به تکلیف برخی ادارات و دستگاه‌های دولتی نسبت به تحویل اسناد راکد خود به مرکز اسناد و کتابخانه ملی، تصریح کرد: در یک سال گذشته، بیش از ۷۵۰ مترمکعب فضای بایگانی ادارات آزادسازی شده است.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور خاطر نشان کرد: به منظور حفظ منابع آرشیوی و کتابخانه ای موجود در این مرکز از عوامل آسیب رسان از جمله دما، رطوبت و نور، بیش از ۱۶۰۰ نوبت پایش محیطی در یک سال گذشته انجام شده است. پایش‌های متداول و به صورت کاملاً خودکار نیز انجام می‌شود.

منوچهری یادآور شد: در مناسبت‌های مختلف، نمایشگاه‌های متعددی به صورت دیجیتال و فیزیکی در مدیریت اسناد برگزار شده و کارگاه‌های آموزشی متعددی برای ارتقای دانش کتابداران، نسخه‌پژوهان، سندپژوهان و پژوهشگران برگزار شده است.

وی عنوان کرد: برگزاری جشنواره تجسمی غدیر و سلسله نشست‌های کتابداران نامدار عصر حاضر و گذشته نیز از دیگر برنامه‌های این مرکز طی یکسال گذشته بوده است.

به گفته مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور؛ کهن‌ترین سند ملی به تاریخ 726 قمری است که مربوط به فرمان ابوسعید ایلخانی بوده و در محلی به نام کوهک در فارس صادر شده است. سند دیگر نیز مربوط به موقوفات ابواسحاق کازرونی است که به سال 826 هجری قمری برمی‌گردد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا