دانشگاه باید مسئله‌های فرهنگی کشور را حل کند

همسر رئیس جمهور شهید ایران با بیان اینکه شهید رئیسی در طرح مسئله نو؛ قرآن و خانواده در جهان جسارت و شجاعت داشت گفت: امیدوارم دانشگاه علوم خانواده در دانشگاه بوعلی سینا تاسیس شود.

به گزارش سینا از روابط عمومی وزارت علوم،  جمیله علم الهدی در مراسم افتتاحیه مجتمع علمی و فرهنگی آیت الله شهید رئیسی اظهار داشت: مسئله همدان را باید ملی و جهانی دید به ویژه اینکه نام رئیس جمهور شهید بر یکی از ساختمان‌های این دانشگاه نیز حک می‌شود بنابراین تقاضا دارم اساتید و بزرگان شهر این تفکر را داشته باشند که ملی و جهانی فکر کنند، ما در مرحله ای از تاریخ هستیم که شایسته است مبانی حکمی، فلسفی و نگاه جمهوری اسلامی را به جهان معرفی کنیم.

جریان حکمت شیعی با تفکرات تحت سیطره نگاه آمریکایی تقابل جدی دارد

وی با اشاره به اینکه بوعلی سینا و فلاسفه مسلمان شرایطی مانند شرایط امروز ما را داشتند آنها با گنج قرآن رو به رو بودند و تمایل داشتند این مبانی را به صورت علم بیان کنند، افزود: جریان حکمت شیعی که خاص ایران است و این فلسفه ناب ایرانی در اینجا رشد کرده، امروز با نام بوعلی در جهان معرفی شده و با تمام تفکرات موجود مدرن، سنتی و دیدگاه‌های تحت سیطره نگاه آمریکایی تقابل جدی دارد.

همسر شهید رئیسی  با این توضیح که جا دارد عالمان ایرانی خودباوری داشته و این را به دانشجویان‌ انتقال دهند مطرح کرد: این افراد باید در علم خلاق پیشرو باشند مانند بوعلی سینا که در تمام جهان پیشرو بوده و هست و ما هم وارثان او هستیم و باید اینگونه باشیم.

وی جسارت و شجاعت را از ویژگی‌های شهید رئیسی برشمرد و عنوان کرد:  ایشان در طرح مسئله نو در جهان نیز جسارت و شجاعت داشتند به گونه‌ای که هم مسئله قرآن و هم خانواده را مطرح کردند و خوب است این را ادامه دهیم.

امیدوارم دانشگاه علوم خانواده در دانشگاه بوعلی سینا تاسیس شود

علم الهدی با بیان اینکه مسئله علوم خانواده در دولت به خوبی پیش رفته و الان موقع خوشه‌چینی است، گفت: امیدوارم دانشگاه علوم خانواده در دانشگاه بوعلی سینا تاسیس شود. دانشگاهی که رشته‌های آن در وزارتخانه در حال تدوین است.

وی با این توضیح که در سوره یس  آیه‌ای وجود دارد که اصل زوجیت را تصدیق می‌کند و می‌فرماید زوجیت در همه چیز است ادامه داد: بر اساس این آیه زوجیت به مفهوم جنسیتی نیست و نمی‌توان آن را به این مسئله تقلیل داد بلکه زوجیت به معنای رابطه است.

همسر شهید رئیسی با اشاره به اینکه وقتی به دنبال تخصص علمی می‌رویم در واقع به دنبال تفاوت‌ها و تمایزها هستیم و می‌خواهیم پیچیدگی‌ها را باز کنیم  مطرح کرد: ادبیاتی که امروز قلم به دست‌های نادانسته بر تفکیک، اختلاف و غیره تاکید می‌کنند و این روزها نیز زیاد در این باره می‌شنویم بر گرفته از همین فکرهاست در حالی که حکمت اسلامی که بر توحید استوار است اینگونه نیست.

وی در ادامه سخنان خود توجه به رابطه علم و فرهنگ را از جمله ویژگی‌های دولت شهید رئیسی برشمرد و گفت: یکی از رابطه‌هایی که در دولت شاهد بودیم رابطه علم و فرهنگ بود که مورد غفلت قرار گرفته است. سال گذشته رئیس دانشگاه تهران از سینماگران دعوت کردند و چند هفته بحث تخصصی در این حوزه داشتند که مورد رضایت هنرمندان قرار گرفت.

علم الهدی با بیان اینکه  گفت‌وگوی علم و فرهنگ یکی از غفلت‌های بزرگی‌ است که در کشور ما وجود دارد عنوان کرد: در حالی‌که شهید رئیسی تاکید می‌کردند اتاق فکر دولت دانشگاه‌ها هستند و باید مسئله‌یابی کنند اما در اساسنامه دانشگاه‌ها جست‌وجوی مسائل وجود ندارد یعنی دانشگاه ما ماموریتی برای خود در این حوزه تعریف نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه باید مسئله‌های فرهنگی کشور را حل کند چرا که بزرگترین مسائل کشور، مسائل فرهنگی هستند ادامه داد: وقتی زوجیت علم و امنیت برای دانشگاهیان و سیاستمداران معلوم شد آن وقت همه با هم سر اسرائیل فریاد می‌زنیم چرا که در کنار هم مسئله‌یابی کرده و کار می‌کنیم. امروز همه می‌دانند وعده صادق و دیگر اتفاقات زیر سایه یک پدر در حال انجام است و از این رو علم و امنیت نیز ذیل آن، به هم گره خورده است اما هنوز در بحث علم و فرهنگ این اتفاق رخ نداده، هرچند تلاش بسیاری در دولت صورت گرفت.

همسر شهید رئیسی بیان کرد: مسئله‌ زن و خانواده نیز در کشور ما یک مسئله فرهنگی است و اگر این مسئله را دانشگاه مسئله‌ خود نداند، حل نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا