تجربه قطر، ترکیه و عربستان را جدی بگیرید
رونق صنعت گردشگری در همسایگی ایران

ارسلان ویسی: قطر، ترکیه و عربستان سعودی این روزها، وضعیت بسیار خوبی در صنعت گردشگری دارند. روزهای خوبی که حاصل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی بلندمدت، علمی و مناسب آن‌ها در حوزه گردشگری است. بررسی داده‌های منتشر شده از سوی مراجع بین‌المللی صنعت گردشگری، به شکل واضح و دقیقی موفقیت این کشورها در صنعت گردشگری را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری سینا، بر اساس آخرین داده‌های رسمی منتشر شده، صنعت گردشگری قطر در نیمه اول سال 2024 با افزایش چشمگیر 28درصدی گردشگران بین‌المللی، 2.6 میلیون گردشگر بین‌المللی داشته است. آنتالیا در 7 ماهه اول سال 2024 توانسته میزبان بیش از 9 میلیون گردشگر بین‌المللی باشد. عربستان سعودی نیز توانسته بیش از 27 میلیون گردشگری بین‌المللی را جذب کند.

سهم 50 میلیارد دلاری صنعت گردشگری از اقتصاد قطر

صنعت گردشگری قطر در نیمه اول سال 2024 با افزایش چشمگیر 28درصدی گردشگران بین‌المللی، رشد قابل‌توجهی داشته است. در این مدت قطر 2.6 میلیون گردشگر بین‌المللی داشته است. یکی از مهم‌ترین عوامل جذب گردشگران بین‌المللی توسط قطر، برگزاری  مسابقات جام ملت‌های فوتبال آسیا بوده است. این مسابقات نه تنها باعث جذب طرفداران ورزش شد، بلکه میزبانی و زیرساخت‌های قطر را در صحنه جهانی به نمایش گذاشت.

از 2.6 میلیون گردشگر بین‌المللی جذب شده توسط قطر، 51درصد از طریق هوایی، 40 درصد از طریق زمینی و 9درصد از طریق دریا به قطر سفر کرده‌اند. همچنین بخش هتلداری قطر نیز با رکوردشکنی همراه بوده؛ در این مدت تقاضا برای اتاق هتل‌ها به 4.9 میلیون اتاق رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 55درصد افزایش داشته است. این رشد چشمگیر در تعداد بازدیدکنندگان و تقاضا برای اتاق‌ها، نشان‌دهنده افزایش جذابیت قطر به عنوان یک مقصد اصلی برای گردشگران است. رشد گردشگران با سرمایه‌گذاری راهبردی در زیرساخت‌های گردشگری، از جمله هتل‌های جدید، بهبود راه‌های حمل‌ونقل و افزایش جاذبه‌های فرهنگی حمایت شده است.

میزبانی آنتالیا از 9 میلیون گردشگر در نیمه اول سال 2024

آنتالیا به عنوان گل سرسبد گردشگری ترکیه، در سال 2024 شاهد افزایش چشمگیر بازدیدکنندگان بین‌المللی بوده است. در 7 ماه اول سال 2024 این شهر بیش از 9 میلیون گردشگر داشته که رشدی 10درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. در این مدت 2 میلیون گردشگر روس به آنتالیا سفر کرده‌اند،

بعد از روسیه، بیشترین مسافران از کشورهای آلمان و بریتانیا با 1.77 میلیون نفر و 874 هزار گردشگر بوده‌اند. از دیگر کشورهای مهم در گردشگری آنتالیا می‌توان به لهستان، قزاقستان، رومانی، هلند، جمهوری چک، اسلواکی و اوکراین اشاره کرد. همچنین تنها در ماه جولای سال جاری، آنتالیا 2.74 میلیون گردشگر داشته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.71درصد افزایش را نشان می‌دهد. در این ماه، روسیه با 589 هزار گردشگر همچنان در صدر فهرست مسافران ورودی به آنتالیا قرار گرفته است و پس از آن آلمان با 441 هزار و لهستان با 223 هزار گردشگر در رتبه‌ها بعدی قرار گرفته‌اند.

درآمد 37 میلیارد دلاری عربستان از گردشگران بین‌المللی

به گزارش وزارت گردشگری عربستان، گردشگران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) در سال گذشته بیش از 3.9 میلیارد دلار در طول سفر خود به این کشور هزینه کرده‌اند. تقریبا 8.6 میلیون گردشگر از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به عربستان سعودی سفر کرده‌اند. تعداد مسافران بحرینی 3.5 میلیون نفر، مسافران کویتی 2.3 میلیون نفر، 1.4 میلیون مسافران اماراتی، 1.1 میلیون مسافر از قطر و 455 هزار مسافر از عمان بوده‌اند.

در مجموع عربستان در سال 2023 از 27 میلیون گردشگر بین‌المللی که داشته، بیش از 37 میلیارد دلار درآمد داشته است. یعنی به‌طور میانگین هر گردشگر بین‌المللی 1,370 دلار هزینه کرده‌ است که بسیار بیشتر از میانیگن هزینه‌کرد گردشگران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا