درآمد 23.7 میلیارد دلاری ترکیه از صنعت گردشگری

محمت نوری ارسوی، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه، در نشستی که در مرکز فرهنگی آتاتورک برگزار شد، داده‌های گردشگری 6 ماهه اول سال 2024 را اعلام کرد. وزیر ارسوی اعلام کرد که در 6 ماهه نخست سالجاری میلادی رکورد درآمد گردشگری به میزان 23.7  میلیارد دلار به دست آمده است. وزیر ارسوی با تاکید بر اینکه رکورد درآمدهای گردشگری در سه ماهه آینده نیز ادامه خواهد شد، گفت: با ادامه این روند حتی می‌توانیم از هدف پایان سال که 60 میلیارد دلا ر می‌باشد، فراتر برویم.

ارسوی گفت: متوسط طول اقامت گردشگران در ترکیه 10.1 روز است در حالیکه در برنامه ما پیش بینی 9.7 روز را کرده بودیم. همچنین متوسط هزینه یک گردشگر در یک شبانه روز در ترکیه به 109 دلار رسیده که ما این رقم را در برنامه 103 دلار محاسبه نموده بودیم. لذا این داده‌ها نشان می دهد که ما فراتر از برنامه در حال حرکت هستیم.

وی در ادامه با ارائه اطلاعاتی درباره تعداد بازدیدکنندگان گفت: در شش ماهه نخست 2024 تعداد بازدیدکنندگان خارجی با 13.9 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 26 میلیون و 137 هزار نفر رسید. که روسیه با 2.7 میلیون بازدید کننده در رتبه اول، آلمان با 2.5 میلیون بازدید کننده رتبه دوم و بریتانیا با 1.8 میلیون بازدید کننده در رتبه سوم قرار دارند.

ارسوی همچنین با بیان اینکه تعداد بازدیدکنندگان پس از همه گیری ویروس کرونا به صورت ماهانه افزایش یافته است، گفت: وقتی به تعداد بازدیدکنندگان به صورت ماهانه نگاه می‌کنیم، به عنوان مقایسه سال های 2019، 2022، 2023 و 2024 مشخص می‌شود که این رقم که در دوره همه‌گیری 21 میلیون و 152 هزار نفر بود، در طول سالهای 2020 و 2021 که اوج کرونا بود کاهش یافت اما بعد از نابودی کامل ویروس کرونا تعداد گردشگران مجددا شروع به افزایش کرد.

وزیر گردشگری ترکیه در خصوص دلیل اصلی استقبال کم از شهرهای تفریحی بودروم و چشمه را که رسانه‌ها گرانی شدید عنوان کرده اند گفت: دلیل اصلی این است که امکان و شرائط گردشگری در این شهرها برای طول 12 ماه سال وجود ندارد و فقط برای بازدیدکنندگان داخلی جذاب است. البته این واقعیت که جزایر یونان به هنگام ورود ویزا می دهند نیز بر این قضیه تاثیر داشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا