پایان تولید آزمایشگاهی پانسمان پودری در پژوهشگاه ابن سینای جهاددانشگاهی

دانشیار پژوهشی گروه نانو بیوتکنولوژی پژوهشگاه ابن سینا جهاددانشگاهی با اشاره به این که آخرین پروژه گروه نانو که در مراحل پایانی قرار دارد «دستیابی به دانش فنی ساخت پانسمان زخم آلترازیل Altrazeal® مبتنی برتکنولوژی نانوفلکس (TMD) Transforming metacrylate dressing» است، گفت: مراحل تولید آزمایشگاهی پانسمان پودری درمافلکس الهام یافته از پانسمان آلترازیل کمپانی آمریکایی ULURU با موفقیت به پایان رسیده است و اکنون در مراحل اخذ تاییدیه و مجوز از سازمان غذا و دارو است.

دکتر مریم یوسفی دانشیار پژوهشی گروه نانو بیوتکنولوژی پژوهشگاه ابن سینا جهاددانشگاهی و عضو گروه نانو بیوتکنولوژی پژوهشگاه به مناسبت فرارسیدن چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهادانشگاهی در گفت و گو با روابط عمومی این نهاد به تشریح فعالیت این گروه پرداخت و اظهار کرد:  پیرو تشکیل کارگروه تولید زخم پوش های نوین از سال 1395 تا کنون بررسی و تحقیق در زمینه ساخت پانسمان های نوین زخم آغاز و برخی پروژه های اتمام یافت و موفق به ثبت پتنت شده است.

وی افزود: دو پروژه از 3 پروژه این پژوهشگاه هم در مراحل اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو هستند می توان به پروژه های «تهیه زخم پوش به روش تثبیت آنزیم تریپسین بر روی بستر کیتوسان»، «ساخت پانسمان آلژینات اسفنجی جاذب قوی ترشحات زخم» و «تولید و بهینه سازی بستر زخم پوش بر پایه کایتوزان» اشاره کرد.

دکتر یوسفی با اشاره به این که آخرین پروژه گروه نانو که به همراهی دکتر محمد رضا نژاد مقدم به عنوان مجری مشترک در مراحل پایانی است “دستیابی به دانش فنی ساخت پانسمان زخم آلترازیل Altrazeal® مبتنی برتکنولوژی نانوفلکس (TMD) Transforming metacrylate dressing ” است، گفت: مراحل تولید آزمایشگاهی پانسمان پودری درمافلکس الهام یافته از پانسمان آلترازیل کمپانی آمریکایی ULURU با موفقیت به پایان رسیده است و اکنون در مراحل اخذ تاییدیه و مجوز از سازمان غذا و دارو است. همچنین رایزنی ها با مراکز مختلف به عنوان سرمایه گذار جهت تولید در مقیاس صنعتی و آماده سازی زیر ساخت های مورد نیاز از جمله خرید تجهیزات، فراهم سازی الزامات تولید از جمله اتاق تمیز و … در حال انجام است.

وی افزود: برای به سرانجام رساندن اجرای طرح تولید صنعتی و بومی‌سازی تولید پانسمان پودری آلترازیل در ایران، مشکلات و موانعی ممکن است پیش روی این پروژه قرار گیردکه برخی از این مشکلات و موانع و راهکارهای مقابله با آن‌ها عبارتند از تامین مواد اولیه با کیفیت، تجهیزات و فناوری‌های مورد نیاز، موانع قانونی و مقرراتی، مشکلات مالی و سرمایه‌گذاری و بازار و رقابت.

دانشیار پژوهشی گروه نانو بیوتکنولوژی پژوهشگاه ابن سینا جهاددانشگاهی اظهار کرد: جهاددانشگاهی در ایران می‌تواند الگوهای مانند حمایت از استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا، ایجاد بسترهای تحقیقاتی و علمی، راه‌اندازی آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی پیشرفته، توسعه مهارت‌های کارآفرینی و مدیریتی، تشویق به همکاری‌های بین‌المللی، ارتباط با صنعت و بازارریال را در پیشرفت دانش‌بنیان کشور ارایه دهد.

دکتر یوسفی ادامه داد: جوانان شاغل در جهاددانشگاهی می‌توانند نقش‌های مهم و مؤثری در شناخت و رفع مشکلات واقعی و نیازهای تخصصی جامعه و پیشرفت کشور ایران ایفا کنند. برخی از این نقش‌ها شامل  تحقیق و توسعه (R&D)، مشاوره و انتقال دانش، توسعه فناوری‌های بومی، ارتباط با صنعت و دانشگاه، تشویق به کارآفرینی و نوآوری، پژوهش‌های کاربردی و بین‌رشته‌ای، فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و نظارت و ارزیابی می شود.

وی در پایان با تاکید بر این که پروژه های فناورانه موفق و پیشرو با الهام از آخرین تکنولوژی های روز دنیا به دست نیروهای علمی و توانمند که مستمرا در حال آموزش و پژوهش در مرزهای علم باشند انجام می پذیرد، گفت: اولویت دادن به انجام پزوهش های موثر و هدفمند، توانمند سازی نیروهای علمی و حمایت همه جانبه از تحقیقات و طرح های پژوهشی منطبق بر آخرین دستاوردهای علمی دنیا و اعمال سیاست های تشویقی بر دستاوردهای شاخص علمی و فناورانه نوعی سرمایه گذاری هدفمند بر روی توان علمی جهاددانشگاهی است که در سال های آینده ثمره چنین رویکردی قابل مشاهده خواهد بود. چنین رویکردی می‌تواند به بهبود شرایط زندگی مردم، ارتقاء سطح علمی و فناوری کشور، و در نهایت به پیشرفت و توسعه پایدار ایران کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا