رییس اسبق جهاددانشگاهی:
اجازه دهیم جوانان بیایند و در مکتب جهاددانشگاهی تجربه کنند

دکتر علی منتظری رییس اسبق رییس اسبق جهاددانشگاهی بابیان اینکه همواره شعارما حمایت از دولت‌ها بوده است و در هیچ دولتی کوتاهی نکرده و از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکرده‌ایم گفت: بعضی‌ها استدلال می‌کنند چون دولت مختصر بودجه‌ای به جهاد می‌دهد پس می‌تواند در امور آن دخالت کند، اما دخالت دولت‌ها در جهاد به‌ویژه در مدیریت آن به حرکت روبه رشد جهاددانشگاهی آسیب می‌رساند. لذا اگر بنا باشد مابین دخالت و بودجه یکی را انتخاب کنیم در آن صورت پاسخ ما این است که ما نه آن پول را و نه آن دخالت را می‌خواهیم!

به گزارش سینا از روابط عمومی جهاددانشگاهی دکتر علی منتظری رییس اسبق جهاددانشگاهی در آستانه چهل و چهارمین سالگرد تشکیل این نهاد در قسمت اول این گفت‌وگو با تشریح دلایل شکل‌گیری این نهاد انقلابی، تأکید کرد که  نگذاریم جهاددانشگاهی به جمع سایر دستگاه‌های دیوان‌سالار کشور اضافه شود. وی همچنین در قسمت دوم و پایانی از آسیب این نهاد از دخالت دولت‌ها سخن گفت و عنوان کرد: امروز هم باید اجازه دهیم جوانان دانشگاهی ما بیایند تحت سپهر انقلاب و مکتب جهاددانشگاهی تجربه کنند.

فناوری اصلی جهاددانشگاهی تربیت صحیح فکری و عملی دانشجویان است

دکتر منتظری در ادامه بابیان اینکه به دلیل ماهیت فعالیت جهاددانشگاهی جذب اعضای هیئت‌علمی و سایر اعضا، دانشجویان، کار دانشجویی و… نیاز به قوانین خاص دارد ادامه داد: فراموش نکنیم که فناوری اصلی جهاددانشگاهی تربیت صحیح فکری و عملی دانشجویان است.

رییس پژوهشگاه علوم بهداشتی جهاددانشگاهی بابیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی،  تحقیقاتی و آموزشی در این نهاد باید در همین مسیر باشد ادامه داد: اگر نتوانیم به این مسئولیت مهم پاسخ دهیم و نتوانیم برای آن برنامه‌ریزی کنیم جهاددانشگاهی دچار مشکلات عدیده‌ای خواهد شد؛ رقبایی وجود دارند که هم امکانات بهتری از ما دارند و هم از جایگاه قانونی بهتری برخوردارند که ما از آنها محرومیم و تا به امروز هم به برکت حمایت رهبری معظم انقلاب توانسته‌ایم و راه را ادامه دهیم.

دکتر منتظری بابیان اینکه اگر این مشکلات رفع نشود دیگر الگویی نداریم که به آن افتخار کنیم گفت: به فرموده رهبر معظم انقلاب جهاددانشگاهی مولود مبارک انقلاب اسلامی است. درگذشته  چنین سازمانی با چنین مشخصاتی نداشتیم، این نهاد مولود انقلاب اسلامی است و متأسفانه در حال حاضر ما  این نهاد مولود انقلاب را می‌خواهیم تبدیل کنیم به یک‌نهاد دیوان‌سالار، درحالی‌که دیوان‌سالاری  در این کشور سابقه خوبی ندارد.
امروز دانشجویان ما بی‌پناه هستند.

دکتر منتظری در بخش دیگری از سخنانش بابیان اینکه امروز دانشجویان ما بی‌پناه هستند ادامه داد: ما سابق پناهگاه دانشجویان بودیم آنها را در کارهای علمی و فرهنگی مشارکت می‌دادیم و اگر تمایل داشتند در جهاددانشگاهی ادامه فعالیت می‌دادند و در غیر این صورت بنابر تخصص و میل خود در نظام اجرایی کشور نقش‌آفرینی می‌کردند.

در همه دولت‌ها شعارمان حمایت از دولت‌ها بوده است

رییس اسبق جهاددانشگاهی در پاسخ به این سؤال که سطح فعلی تعاملات جهاددانشگاهی با نظام حکمرانی و بدنه‌ی اجرایی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید و با شروع به کار دولت جدید سطح فعلی تعاملات را با دولت چگونه ارزیابی کرده و به چه صورت می‌توان با حفظ هویت جهادی و دوری از دولتی شدن از توان این نهاد در کشور بهره گرفت؟ گفت: رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی رییس جمهور است، جهاددانشگاهی نیز نهادی است زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی. لذا از این طریق جهاد با بالاترین مقام اجرایی کشور مرتبط است.

وی ادامه داد: در همه دولت‌ها شعارما حمایت از دولت‌ها بوده است و در هیچ دولتی کوتاهی نکرده و از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکرده‌ایم.
رییس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه راه دیگر ارتباط ما با دولت از راه هیئت امناء است که در آن دولت ۴ نماینده مستقیم دارد گفت: درگذشته نیز طرحی مطرح‌شده بود که رییس جهاددانشگاهی به‌صورت افتخاری مشاور رییس جمهور باشد و بتواند در کارگروه‌های مرتبط با فعالیت جهاد در دولت حضورداشته باشد.

وی بابیان اینکه بعضی‌ها استدلال می‌کنند چون دولت مختصر بودجه‌ای به جهاد می‌دهد پس می‌تواند در امور آن دخالت کند گفت: دخالت دولت‌ها در جهاد به‌ویژه در مدیریت آن به حرکت روبه رشد جهاددانشگاهی آسیب می‌رساند. لذا اگر بنا باشد مابین دخالت و بودجه یکی را انتخاب کنیم در آن صورت پاسخ ما این است که ما نه آن پول را و نه آن دخالت را می‌خواهیم!

دکتر منتظری با اشاره به اینکه در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری نیز توصیه رهبر انقلاب اسلامی  آن بود که رییس جمهور  کار جهادی انجام دهد ادامه داد: کار جهادی را نیز تعریف فرمودند و از آن به‌عنوان کار بی‌مزد و بی‌منت برای خدا نام بردند.

وی بابیان اینکه جهادگر باید کار بر زمین‌مانده کشور را بردارد گفت: نباید به دنبال مأموریت‌های رسمی از دولت باشیم، همان‌طور که الآن هم نتوانسته‌ایم مأموریت‌های فعلی را انجام دهیم. جهاددانشگاهی مأموریت‌ها را بر اساس نیازهای بر زمین‌مانده کشور و به‌مقتضای نیاز انقلاب فرهنگی تعریف می‌کند.

وی بابیان اینکه کارهای بر زمین‌مانده‌ای در کشور وجود دارد که می‌توانیم به دولت کمک کنیم افزود: هرجا که نیاز به‌فوریت دارد جهاددانشگاهی می‌تواند وارد عمل شود و تشکیلات سراسر خود را بسیج کند.

نباید اجازه دهیم این نهاد الگوساز در دل بروکراسی هضم شود

دکتر منتظری بابیان اینکه ما کارهای بزرگی در کشور انجام داده‌ایم که الگو شده است گفت: نباید اجازه دهیم این نهاد الگوساز در دل بروکراسی هضم شود. وی سپس به سه دستاورد ماندگار جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: اول اینکه جهاددانشگاهی چراغ گفتمان علمی را در کشور روشن کرد. دوم الگوسازی ساختارهایی که جهاددانشگاهی برای اولین بار طراحی کرد و سپس دیگران از آن الگوبرداری کردند. سوم اینکه جهاددانشگاهی انسان‌های شایسته‌ای همانند زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی تربیت‌کرده است که امروز در کشور منشأ اثرند.

رییس اسبق جهاددانشگاهی با طرح این سؤال که  اگر زنده‌یاد دکتر کاظمی آشتیانی در یک وزارتخانه بود می‌توانست چنین اتفاقاتی را رقم بزند؟ گفت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی سلول‌های بنیادی جهاددانشگاهی نیروی انسانی توانمند، مؤمن و انقلابی هستند. این بدان معنی نیست که در سایر جاها چنین نیروهایی وجود ندارد، اما کار اصلی جهاددانشگاهی تربیت چنین نیروهایی است که در آمار و ارقام خلاصه نمی‌شود و باید آن را همانند میراث ناملموس تلقی کرد.

وی بابیان اینکه چرا به‌جای تقویت این نهاد کم معونه و پربازده آنرا با دست خود از بین می‌بریم گفت: جهاددانشگاهی اداره نیست که همان مقررات اداری و مالی همانند سایر ادارات در آن اجرا شود. جهاد یک فرهنگ است، یک مکتب است.

به‌طور مثال دربند ۳ ماده ششم وظایف هیئت‌امنای جهاددانشگاهی، این‌طور آمده بود تصویب‌ ضوابط مالی اداری و استخدامی بر طبق قوانین کشور که من رفتم شورای عالی انقلاب فرهنگی گفتم اگر قرار است چنین باشد چرا جهاددانشگاهی را درست کردید!  درنتیجه در تاریخ ۲۸ آبان ماه ۱۳۸۱ این بند از ماده ششم اصلاح و قوانین کشور از انتهای بند حذف شد.

وی بابیان اینکه این به معنای آن نیست که ما نمی‌خواهیم شفاف عمل کنیم ادامه داد: بر این اعتقادیم که این نهاد یک مجموعه خاص است که محصول خود انقلاب است و باید به روش مختص خود اداره شود.

جهاد یعنی اقدام برای خدا، جهاد یعنی فعالیت بی‌مزد و منت

دکتر منتظری بابیان اینکه جهاد یعنی اقدام برای خدا، جهاد یعنی فعالیت بی‌مزد و منت گفت: نه اینکه دیگران جهاد نمی‌کنند بلکه سخن ما این است که اجازه دهید این نهاد در چهارچوب فرهنگ و جوهر خود حرکت کند و البته که پاسخگو هم خواهیم بود.

وی بابیان اینکه اصولاً جهاددانشگاهی امکانات ویژه‌ای نداشته که خدای‌ناکرده در آن رانت‌خواری یا فساد مالی اتفاق بیفتد ادامه داد: همیشه با کمبود منابع و امکانات حرکت کرده‌ایم و خیلی از افراد هم می‌دانند که جهاد مجموعه است که در آن باید زحمت کشید تا حداقل‌ها فراهم شود.

رییس اسبق جهاددانشگاهی با تأکید بر اینکه اجازه دهند این الگو رشد کند، زایش داشته باشد و بتواند نهادهای مشابه بسازد ادامه داد:وقتی‌که ما جوان بودیم بزرگان انقلاب اجازه دادند ما تشکیل جهاددانشگاهی را تجربه کنیم، سؤال من این است الآن ما تشکیل کدام نهاد و سازمان را اجازه داده‌ایم که جوانان ما تجربه کنند.

اجازه دهیم جوانان دانشگاهی تحت سپهر انقلاب و مکتب  جهاددانشگاهی تجربه کنند

دکتر منتظری ادامه داد: اگر می‌خواهیم جهاددانشگاهی یک الگوی موفقی باشد که هست، می‌توانیم مشابه آن را در کشور تکثیرکنیم. برای مثال شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت‌های ارزشمندی دارند، ولی فعالیت ما در جهاددانشگاهی فراتر از شرکت‌های دانش‌بنیان است.

دکتر منتظری ادامه داد:  صحبت ما از جنس فرهنگ و فرهنگ‌سازی است، همان‌طور که گفته شد جهاددانشگاهی یک‌نهاد نیست یک فرهنگ و یک مکتب است که می‌توانیم این فرهنگ را تکثیرکنیم، کما اینکه در یک دوره آن را انجام دادیم. نگاه کنید به ایسنا، ایسپا، مراکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان، مرکز گردشگری، مرکز امام و انقلاب و دیگر ساختارهای فرهنگی که خود دانشجویان بنا نهادند.

وی در پایان گفت: امروز هم باید اجازه دهیم جوانان دانشگاهی ما بیایند تحت سپهر انقلاب و مکتب جهاددانشگاهی تجربه کنند. طبیعی است که اشتباهاتی نیز داشته باشند، اما این روند باید ادامه پیدا کند و نباید بگذاریم در لابه‌لای سیم‌های خاردار بروکراسی زخمی و متوقف شود. این پیام ما در جهاددانشگاهی برای آینده، دولت و دلسوزان انقلاب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا