انجام فرآیند اهدای سلول‌های بنیادی در شیراز

به مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس انتقال خون ایران و روز ملی اهدای خون، فرآیند اهدای سلول‌های بنیادی در شیراز انجام شد.

به گزارش سینا پرس فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل انتقال خون فارس، هفته گذشته، با دعوت از غلامعلی کریمی به عنوان اهداکننده سلول‌های بنیادی، فرایند اهدای سلول‌های بنیادی در بیمارستان آنکولوژی امیر انجام شد.

بنابراین گزارش، غلامعلی کریمی که ۷ سال پیش با ثبت نام در لیست اهداکنندگان سلول‌های بنیادی در بخش سپاس اداره کل انتقال خون استان فارس، آمادگی خود را برای اهدای سلول‌های بنیادی اعلام کرده بود، با این اقدام نوع دوستانه، زمینه بهبود وضعیت یک بیمار تالاسمی ماژور را فراهم کرد.

طی هماهنگی‌های لازم بین اداره کل انتقال خون فارس و بیمارستان امیر و با توجه به سازگاری خون این اهداکننده با بیمار تالاسمی متقاضی، با دعوت از غلامعلی کریمی، پرسنل نیروی مسلح ارتش جمهوری اسلامی ایران، پس از انجام آزمایشات لازم و تأیید نهایی دکتر هادی متقی پیشه، فوق تخصص هماتولوژی کودکان، این فرآیند در بیمارستان آنکولوژی امیر انجام شد.

هادی متقی پیشه در این خصوص بیان داشت: شرایط اهدای سلول‌های بنیادی طی انجام آزمایشات لازم و تزریق داروی مورد نیاز برای آزادسازی سلول‌های بنیادی از مغز استخوان اهدا کننده انجام می‌شود. این فرآیند که بین ۲ تا ۴ ساعت طول می‌کشد، شامل جدا سازی سلول‌های بنیادی از خون اهدا کننده به صورت مکانیزه و استرلیزه است که سپس در کیسه‌های مخصوص به بیمار نیازمند تزریق می‌گردد.

لیلا کسراییان متخصص پزشکی اجتماعی نیز تصریح کرد: این فرآیند هیچ گونه ضرری برای فرد اهدا کننده ندارد و او می‌تواند پس از دو سال مجدداً در این فرآیند شرکت کند. این سلول‌ها جایگزین ندارند و به بهبود ۷۰ نوع بیماری از جمله تالاسمی ماژور، تنبلی‌های مغز استخوان، سرطان خون، بیماری‌های متابولیک، بدخیمی‌ها و سرطان‌های مغز استخوان، کم خونی‌های سلول‌های داسی شکل و نقص سیستم ایمنی کمک می‌کنند.

رضایی، کارشناس مسئول شبکه ملی اهدا کنندگان سلول‌های بنیادی خونساز ایران، نیز گفت: در ایران ۲۰ مرکز پذیره نویسی سلول‌های بنیادی با ۹۰ هزار عضو وجود دارد. این فرآیند طی انجام آزمایشات ژنتیکی و در صورت سازگاری خون اهدا کننده با خون بیمار درخواست کننده سلول‌های بنیادی صورت می‌پذیرد. سن اهدا کنندگان می‌تواند از ۱۸ تا ۶۰ سال باشد و جوانان بهتر است برای مشارکت در این امر نوع دوستانه حضور یابند.

در پایان این فرآیند، از غلامعلی کریمی با اهدای لوح تقدیر و هدیه از سوی مدیر کل انتقال خون استان فارس تقدیر به عمل آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا