حجت‌الاسلام رستمی:
دانشگاه باید سیاسی باشد

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: بعضی از جریان‌های سیاسی جامعه گاهی اوقات احساس می‌کنند که در فضاهای آرام امکان پیدا کردن مخاطب و طرفدار وجود ندارد و هیجان و بحران برایشان مطلوب است و بحران‌زیست هستند.

به گزارش سینا از روابط عمومی وزارت علوم، چالش‌ها و تهدیدهایی که ممکن است پیش روی دانشگاه اسلامی ایرانی باشد از موضوعات مهم و مورد توجه جریان دانشجویی بوده که در دوره‌های معرفتی-تشکیلاتی تابستان هم به آنها پرداخته شده است.

ماموریت اصلی دانشگاه چیست؟

حجت‌الاسلام رستمی در ابتدا با تبیین ماموریت و اولویت اصلی دانشگاه گفت: در ابتدا با تبیین ماموریت و اولویت اصلی دانشگاه گفت: دانشگاه ماموریت‌هایی در منظومه فکری انقلاب اسلامی دارد و موضوعاتی که دانشگاه را از این ریل خارج کند و از این ماموریت‌ها دور کند را به عنوان چالش تلقی می‌کنیم.

اگر به ماموریت‌های دانشگاه توجه کنیم، موضوع مرجعیت علمی و پیش بردن مرزهای دانش، تربیت کادر تراز جامعه ارزشمند و آینده‌دار ایران عزیز و نظام اسلامی، حل مسائل کشور و پیدا کردن راه‌های جدید برای عبور از مشکلات، از جمله ماموریت‌های دانشگاه است. عملاً مرتبط کردن جریان دانشگاهی با جامعه، صنعت و نظام مسائل کشور را اولویت‌ها و ماموریت‌های اصلی دانشگاه می‌دانیم. یعنی پیشبرد مرزهای تولید دانش، تولید دانشمند، و حل مسئله.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در گفتگو با خبرگزاری دانشجو تاکید کرد: هر چیزی که دانشگاه را از این ماموریت‌ها خارج کند، چالش است. اگر جریانی دانشگاه را به سمت ناامیدی سوق دهد و میل به ماندگاری، میل به خدمت و تلاش در کشور، امید به توانمندی و اثرگذاری را در دانشجو کمرنگ کند، یک چالش برای دانشگاه است.

اگر حرکت‌هایی در دانشگاه به دنبال ترمیم بدنه رای خودشان باشند و برای به دست آوردن اهدافی که در جامعه محقق نمی‌شود، فضای دانشگاه را متلاطم و پر مسئله ببینند و میل داشته باشند دانشگاه را به این سمت سوق دهند یعنی خروجی آن بشود دانشگاهی که از آرامش و ثبات در حرکت به سمت مسائل علمی، میزبانی و مرجعیت علمی، و توجه به مسائل بنیادین کشور منحرف شود، اینها از جمله دیگر چالش‌های پیش روی دانشگاه است.

بعضی از جریان‌های سیاسی جامعه گاهی اوقات احساس می‌کنند که در فضاهای آرام امکان پیدا کردن مخاطب و طرفدار وجود ندارد و هیجان و بحران برایشان مطلوب است و بحران‌زیست هستند که برای دانشگاه مثل سم عمل می‌کنند.

رستمی ادامه داد: بعضی از جریان‌های سیاسی جامعه گاهی وقت‌ها احساس می‌کنند که در فضاهای آرام امکان پیدا کردن مخاطب و طرفدار وجود ندارد و هیجان و بحران برایشان مطلوب است و بحران‌زیست هستند. این جریان‌ها برای فضای دانشگاه و حرکت و ماموریت دانشگاه مانند سم عمل می‌کنند.

جریان دانشجویی چگونه می‌تواند جلوی این انحرافات بایستد تا دانشگاه از مسیر اصلی خود خارج نشود؟

حجت‌الاسلام رستمی گفت: به نظرم از یک سمت دانشگاه باید سیاسی باشد، یعنی فرصت آزاد اندیشی، فرصت ارائه افکار و آرای مختلف، فرصت طرح موضوع و البته میدان ارائه پاسخ در همه جهات وجود داشته باشد چراکه پادزهر جریان بحران‌زیست است. یعنی اگر در یک فضای آزاد و منطقی ایده‌ای وجود دارد، طرح شود و اگر پاسخی وجود دارد، امکان طرح پاسخ برایش فراهم باشد. از کسانی که با هیجان و حرف‌های غیرمنطقی دنبال ایجاد مسئله در فضای دانشگاه‌ها هستند، میدان گرفته می‌شود و باید این رویکرد در مدیران دانشگاهی باشد.

وی افزود: همه باید تلاش کنیم از شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارتخانه‌ها و مجموعه‌های فعال، مجال طرح و نقد در فضای دانشگاهی فراهم شود. از طرف دیگر، نظارت و مراقبت از حرکت دانشگاه به سمت ماموریت‌های خودش وظیفه همه گروه‌هاست، چه گروه‌های بالا و سیاست‌گذار و چه گروه‌های میدانی و به هر حال موثر در کف میدان.

حجت‌الاسلام رستمی در ادامه گفت: اگر دانشگاهی از این ریل خود که تولید علم، تولید دانشمند و تولید دانش و حل مسئله است دور شود، این محیط شایسته این ملت و نظام و انقلاب اسلامی نیست و باید در مقابل آن ایستاد و مدیریتش کرد و او را به ریل بازگرداند. قطعاً جریان‌های دانشجویی در این فضا باید آگاه، روشن و مطالبه‌گر حضور داشته باشند.

سه وزارتخانه به صورت مستقیم با امر تربیت در ارتباط هستند: وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، بهداشت و علوم. سه وزیر هم برای این‌ها معرفی خواهد شد. شما چه شاخص‌هایی را برای انتخاب یک وزیر تراز انقلاب اسلامی معرفی می‌کنید؟

حجت‌الاسلام رستمی گفت: طبیعتاً انتخاب وزیر جزو مسئولیت‌ها و اختیارات رئیس‌جمهور  است. ایشان باید بر اساس مسیری که برای اداره کشور در پیش می‌گیرند، یاران و همراهان خود را انتخاب کنند تا به ایشان کمک کنند. هر یک از وزارتخانه‌ها شرایطی دارند، مثل همه مناصبی که در جامعه برای تصدی آن‌ها شرایطی باید وجود داشته باشد. این وزارتخانه‌ها با توجه به حساسیت‌هایی که دارند، حتماً مورد نصاب‌ها و ملاک‌های مورد توجه ریاست محترم جمهوری قرار می‌گیرد.

حساب‌های عمومی را حضرت آقا اشاره کردند: متعهد بودن، آشنا بودن و همراهی با گفتمان انقلاب، سابقه نیک داشتن، این‌ها نکاتی است که ایشان در دو سخنرانی مرتبط با ریاست جمهوری مطرح کردند. رئیس‌جمهور به این شرایط توجه می‌کنند.

حجت‌الاسلام رستمی افزود: عرصه تعلیم و تربیت، عرصه آزمون و خطا نیست. عرصه سپردن به عناصر نامطمئن نیست، عرصه هیجان‌ها و جریان‌های سیاسی زودگذر و کوتاه‌مدت نیست. در این فضا باید حتماً مدیرانی که دانشگاه و آموزش و پرورش و جریان تعلیم و تربیت را بشناسند و به دنبال حرکت دادن جریان عمومی کشور به سمت تربیت نسل تراز، شایسته و توانمند برای اداره آینده کشور باشند قرار گیرند. مدیرانی که چنین باور و شناختی داشته باشند.

حجت‌الاسلام رستمی در پایان تاکید کرد: طبیعتاً با این ملاک‌ها، هر عزیزی که در این عرصه قرار بگیرد، هم ماموریت خطیری دارد و هم وظیفه سنگینی دارد. همه مجموعه‌های داخل کشور باید در ادای این وظیفه و برداشتن این بار سنگین به کمک این عزیزان بیایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا