واگذاری ۱۰ فقره زمین پارک‌های علم و فناوری به دانش بنیان‌ها

معاون رئیس و سرپرست سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی، ضمن اعلام آمادگی برای واگذاری زمین پارک‌های علم و فناوری به مجموعه‌های فعال در حوزه تکنولوژی و دانش بنیان‌ها، اعلام کرد که تاکنون حدود ۱۰ فقره واگذاری انجام شده است.

به گزارش سینا، مسعود ابراهیمی در نشستی خبری که به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: در ذیل قانون جهش تولید دانش بنیان، جهاد دانشگاهی به مجموعه‌های دانش بنیان کشور کمک می‌کند که در پارک‌های علم و فناوری جهاد دانشگاهی مستقر شوند. برنامه‌هایی نیز برای این موضوع تدارک دیده شده است که از جمله آن سند حدنگاری و اعیانی است که اولین سند مالکیت اعیانی و حد نگاری شده پارک علم و فناوری کشور ذیل قانون دانش بنیان چند وقت پیش در پارک علم و فناوری البرز صادر شد.

وی توضیح داد: قانون به پارک‌های علم و فناوری اجازه می‌داد که اگر ساختمانی در پارک ایجاد شد برای آن سند اعیانی صادر کند و مالکیت باقی اراضی برای پارک باقی بماند. این امر محاسن زیادی دارد؛ از جمله آن این است که این صدور سند مشکل توثیق وام برای مجموعه‌ها را حل می‌کند.

معاون رئیس و سرپرست سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی، تاکید کرد: ما الان این آمادگی را داریم که به همه متقاضیان در سطح کشور که از تکنولوژی قابل قبولی برخوردار هستند زمین در پارک علم و فناوری البرز، پارک علم و فناوری کرمانشاه و علوم و فناوری های نرم با شرایط مناسب واگذار کنیم. زیرساخت قانونی این فرآیند از سال قبل آغاز و تا الان حدود ۱۰ فقره واگذاری انجام شده است.

ابراهیمی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در مجموعه سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی اطلسی از فناوری های جهاد دانشگاهی تشکیل شده است که قابلیت جذب سرمایه‌گذاری از بخش‌های مختلف را دارد، توضیح داد: در این خصوص قراردادهای منعقد شده است. یک مورد قراداد در خصوص تولید داروهای گیاهی است که دانش فنی این موضوع توسط جناب دکتر فتح اللهی و همکاران ایشان در حوزه پژوهش ایجاد شده است. این دانش فنی به بخش خصوصی عرضه شد و بخش خصوصی برای سرمایه گذاری تمایل نشان داد. سرانجام یک شرکت مشترک بین جهاد دانشگاهی و بخش خصوصی تاسیس شد که سه شنبه خط تولید این شرکت به شکل رسمی افتتاح می شود. از طرفی حدود سه ماهی است که این شرکت تولیدات خود را انجام می‌دهد و ایرادات جزئی داشت که رفع می‌شود.

وی ادامه داد: مورد دیگری که قرارداد آن فردا در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد می‌شود، مربوط به قراردادی در حوزه داروهای نوترکیب است. این قرارداد سه جانبه بین جهاد دانشگاهی، معاونت علمی و بخش خصوصی منعقد می‌شود. برای آن تامین مالی حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومانی رخ داده است که بخشی از آن توسط معاونت علمی و بخشی توسط بخش خصوصی و باقی آورده جهاد دانشگاهی است. حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان قرارداد جذب منابع مالی از بخش خصوصی را امضا شده داریم و حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان هم در شرف امضا و نهایی شدن است که فکر می‌کنیم تا چند ماه آینده محقق شود. همچنین پزوهش و دانش فنی حوزه کاتالیست خودرو که نیاز کشور است نیز کسب شده و ماشین آلات مربوطه وارد شده است. قرارداد آن با اوقاف کشور امضا شده است که حدود ۲۰۰ میلیارد تومان جذب سرمایه دارد.

معاون رئیس و سرپرست سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی، در پایان سخنان خود توضیح داد: در حوزه شیلات و معدن هم اتفاقاتی رخ داده است. الزام دولت به استفاده از توان فنی نه تنها جهاد دانشگاهی بلکه توان فنی صنعت گران و فرهیختگان داخلی است؛ اما این امر به شکل کامل محقق نشده است. نه تنها کامل محقق نشده بلکه بخش کمی از آن محقق شده است‌. ما قانون تولید بار اول را داریم که ذیل آن مجموعه‌های ما برای دو سه مورد اقدام کردند تا اجازه واردات آن کالاها گرفته شود؛ اما همچنان واردات انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا