تقویت رابطه با ارکان نظام تامین مالی کشور در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان

گردهمایی سالانه اهالی بازار، دست‌اندرکاران، مدیران و علاقه‌مندان حوزه مالی در قالب شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) 19 تا 22 مردادماه جاری با مشارکت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

به گزارش سینا؛ عبدالمجید مرشدی، مدیرکل دفتر تأمین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری واقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، رویداد فنامد (فناوری‌‏های مالی کارآمد) را یکی از مهم‌ترین رویدادهای اقتصادی در ایران خواند و افزود: این رویداد، هر ساله با هدف معرفی و ترویج خدمات و محصولات مالی و بیمه‌ای برگزار می‌شود؛ این نمایشگاه فرصتی است برای شرکت‌ها، مؤسسات مالی و بانکی، شرکت‌های بیمه و دیگر فعالان حوزه مالی تا دستاوردها، خدمات و محصولات خود را به مخاطبان و مشتریان بالقوه معرفی کنند و امسال معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری نیز در این رویداد فنامد (فناوری‏‌های مالی کارآمد) در نمایشگاه بین المللی صنعت مالی 1403 (بورس، بانک و بیمه) حضور دارد.

وی، مهمترین هدف حضور معاونت علمی در نمایشگاه تخصصی صنعت مالی را «تقویت رابطه با ارکان نظام تامین مالی کشور در جهت نقش آفرینی در تحقق اقتصاد دانش بنیان» خواند و اظهار کرد: با گذشت نزدیک به دو دهه از آغاز فعالیت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، زیست بوم فناوری و نوآوری کشور به بلوغ کافی رسیده و زیرساخت‌های لازم برای توسعه آن فراهم شده است.

میراث معاونت علمی در زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور

مرشدی، شناسایی 10 هزار شرکت دانش بنیان، شناسایی نزدیک به دو هزار شرکت خلاق، ایجاد بیش از 170مرکز شتابدهی، بیش از 350 کارخانه و مرکز نوآوری و ایجاد بیش از 170 خانه خلاق و نوآوری قسمتی را از جمله دستاورهای معاونت علمی و فناوری طی سنوات گذشته برشمرد.

وی ادامه داد: هم‏ اکنون زیست بوم فناوری و نوآوری کشور با پشتوانه بر تجربه دو دهه فعالیت و با اتکاء به فناوری‏های روز دنیا از جمله هوش مصنوعی، می‌تواند سرمنشاء تحولات اساسی در صنایع و حوزه های مختلف باشد.

 به گفته مرشدی، تحولات مذکور در نهایت موجب نقش‌‏آفرینی موثر در اقتصاد کشور از طریق افزایش سهم محصولات دانش‌بنیان در تولید ناخالص ملی خواهد شد.

مدیرکل دفتر تأمین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی کشور که رفع مشکلات اقتصادی از مهم‌ترین دغدغه مسئولان نظام است، علم و فناوری می‌تواند گره‌گشا باشد و استفاده از فناوری در تولیدات داخلی و افزایش کیفیت آنها راه میان‌بری است که میتواند منجر به بهبود وضعیت اقتصادی کشور شود.

وی، لازمه دستیابی به این مهم را «توجه ویژه به تنوع بخشی منابع مالی زیست بوم فناوری و نوآوری» دانست و گفت: محدودیت منابع مالی دولت از یک سو و توسعه سریع شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور از سوی دیگر، باعث شده که موضوع تنوع بخشی به منابع مالی زیست بوم فناوری و نوآوری کشور بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد.

مرشدی ضمن تاکید بر اینکه دفتر تامین مالی و سرمایه‏گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری با هدف تسهیل تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور اقدامات متعددی انجام داده است؛ عنوان کرد: از جمله این موارد می‌توان به ‌ایجاد نظام جدید ارزشگذاری دارایی های نامشهود، ایجاد نظام ضمانت اعتباری، محاسبه و درج شاخص دانش بنیان در بازار سرمایه، تسریع پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در بازار نوآفرین، تاسیس اولین صندوق پروژه زیست بوم فناوری و نوآوری با استفاده از ظرفیت اعتبار مالیاتی و … اشاره کرد.

مدیرکل دفتر تأمین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، در پایان تداوم مسیر آشنایی فعالان نظام تامین مالی کشور با ظرفیت‏های زیست بوم فناوری و نوآوری کشور را موجب تسریع در تحقق اقتصاد دانش بنیان دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا