محافظت از بازیگران در برابر هوش مصنوعی
هوش مصنوعی صدای هالیوودی‌ها را درآورد

بیش از ۳۰۰ هنرمند هالیوودی شاغل در استودیوهای شرکت «برادران وارنر» روز پنج‌شنبه، یکم اوت (۱۱ مرداد ۱۴۰۳) در شهر بوربانک واقع در ایالت کالیفرنیا دور هم جمع شدند تا در مخالفت با استفاده غیرقانونی از هوش مصنوعی در صنعت بازی اعتراض کنند.

به گزارش خبرگزاری سینا، آنها به رهبری دانکن کرابتری، مدیر اجرایی انجمن بازیگران سینما و فدراسیون هنرمندان تلویزیون و رادیو آمریکا نگران این هستند که هوش مصنوعی بدون کسب اجازه از آن‌ها و بدون پرداخت غرامت‌های شایسته جایگزین عوامل انسانی در فیلم‌ها و بازی‌های آنلاین شود.

صنعت جهانی بازی به ارزش ۱۸۴ میلیارد دلار (۱۷۰ میلیارد یورو) در سال ۲۰۲۳ بحران بزرگی را تجربه کرد که منجر به تعدیل هزاران نفر شد. اعتراض هنرمندان هالیوودی یک حرکت کارگری پس از تصمیم این اتحادیه برای اعتصاب دوباره پس از ۱۸ ماه مذاکره ناموفق با شرکت‌های بزرگ تولیدکننده بازی‌های کامپیوتری و صنعت گیم به حساب می‌آید.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مذاکره‌کنندگان SAG-AFTRA می‌گویند در قرارداد بازی‌های ویدیویی دستاوردهایی در مورد دستمزد و امنیت شغلی به دست آمده، اما دو طرف بر سر مقررات هوش مصنوعی مولد اختلاف نظر دارند.

آدری کولینگ، سخنگوی تولیدکنندگان بازی‌های ویدیویی می‌گوید: استودیوها پیشنهادهایی درباره محافظت از بازیگران در برابر هوش مصنوعی داده‌اند، اما کمیته مذاکره کننده و نماینده معترضان معتقد است: تعریف استودیوها از این‌که چه کسی «اجراکننده» یا «بازیگر» محسوب می‌شود برای درک این موضوع که قرار است از چه کسی محافظت شود، کلیدی است.

ری رودریگز مدیر ارشد قراردادهای SAG-AFTRA در یک کنفرانس خبری اظهار کرد: «صنعت تولید بازی‌ها به ما گفته است که لزوما هرکسی را که عملکرد حرکتی ارائه می‌کند، مجری تحت پوشش قرارداد جمعی نمی‌داند.» او گفت که برخی از عملکردهای فیزیکی به عنوان داده در نظر گرفته می‌شوند.

محافظت از بازیگران در برابر هوش مصنوعی

اتحادیه معترض اعلام کرد، بدون نرده‌های محافظ، شرکت‌های بازی‌سازی می‌توانند هوش مصنوعی را آموزش دهند تا صدای یک بازیگر را تکرار کند، یا یک کپی دیجیتالی از شباهت آن‌ها بدون رضایت یا جبران منصفانه ایجاد کند. رودریگز به خبرنگاران می‌گوید: ما به عنوان آخرین راه‌حل اعتصاب می‌کنیم. ما به شکلی مسئولانه تا حد ممکن به این روند زمان داده‌ایم. از نظر ما فعلا امکان دیگری وجود ندارد و به همین دلیل است که اکنون این کار را انجام می‌دهیم.» کولینگ گفت که پیشنهاد این شرکت‌ها «محفاظت‌های هوش مصنوعی معناداری را گسترش می‌دهد».

او گفت: ما ناامید هستیم که اتحادیه تصمیم گرفته است که در زمانی که به توافق نزدیک شده‌ایم کناره‌گیری کند و همچنان آماده از سرگیری مذاکرات هستیم. اندی نوریس بازیگر و عضو کمیته مذاکره اتحادیه، می‌گوید کسانی که بدلکاری یا نمایش‌های مربوط به موجودات را انجام می‌دهند، علی‌رغم پیشنهاد شرکت‌های بازی‌سازی همچنان در معرض خطر هستند.

او می‌افزاید: بازیگرانی که بدنه کار خود را به این بازی‌ها می‌آورند، شخصیت‌های متنوعی خلق می‌کنند، و همه آن کار باید پوشش داده شود. چیزی که پیشنهاد شده برای ما مناسب نیست و شاید حتی ما را به عنوان بازیگر یا اجراکننده به حساب نمی‌آورد. صنعت جهانی بازی‌های ویدیویی سالانه بیش از 100 میلیارد دلار سود دارد. SAG-AFTRA گفت، افرادی که آن بازی‌ها را طراحی کرده و به آن جان می‌بخشند، نیروی محرکه این موفقیت هستند.

اعضای SAG-AFTRA سال گذشته با اکثریت قاطع رای دادند تا به رهبری گروه اختیار اعتصاب بدهند. نگرانی در مورد نحوه استفاده استودیوهای فیلم از هوش مصنوعی به اعتصابات سینمایی و تلویزیونی سال گذشته اتحادیه منجر شد که چهار ماه به طول انجامید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا