مانع‌زدایی از صنایع خلاق با نقش‌افرینی زنان

آرین کربلائی: پروژه ترویج برابری اجتماعی در صنایع فرهنگی و خلاق از ژوییه 2024 تا دسامبر 2025 میلادی در کشور مغولستان اجرا می‌شود. این کشور در سال 2007 بود که کنوانسیون یونسکو درباره حمایت و ترویج متون فرهنگی را به تصویب رساند و مرکز نوآوری صنایع خلاق با تامین مالی صندوق بین‌المللی تنوع فرهنگی، اجرای این پروژه را بر عهده خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری سینا، این ابتکار با سیاست توسعه بلندمدت چشم انداز 2050 مغولستان همخوانی دارد و صنعت فرهنگی و خلاق را به عنوان یک بخش اقتصادی پیشرو در اولویت قرار می‌دهد. سیاست‌ها و چارچوب‌های قانونی کلیدی، مانند قانون حمایت از صنایع فرهنگی و خلاق  و بخش اولویت‌دار صنایع فرهنگی و خلاق، اهداف خاصی را برای آینده اقتصادی مغولستان ترسیم می‌کنند که شامل توسعه صنایع فرهنگی و خلاق، تنوع‌بخشی به محصولات فرهنگی، افزایش رقابت جهانی، ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی قوی و تقویت ابتکارات محلی می‌شود.

موانع پیش روی اقتصاد خلاق مغولستان

در حال حاضر، مغولستان با چالش‌های متعددی از جمله سطح مهارت پایین در میان تولیدکنندگان خلاق فرهنگی، رقابت ضعیف تجاری و زیرساخت‌های توسعه نیافته مواجه است. از سوی دیگر تغییر روزافزون به سمت دیجیتالی شدن، نابرابری‌های اجتماعی را تشدید می‌کند و فرصت‌های زنان هنرمند، صنعتگران و افراد دارای معلولیت را برای مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی به دلیل مهارت‌های دیجیتال ناکافی محدود می‌سازد. علاوه بر این، عدم آگاهی و درک عمومی در مورد نقش‌های جنسیتی، حقوق بشر و نقش فرهنگ و خلاقیت در توسعه پایدار وجود دارد که به تداوم نابرابری‌های اجتماعی و نقض حقوق و آزادی‌های اولیه دامن زده است.

4 گام مغولستان برای برابری در صنایع خلاق

برای رفع این چالش‌ها، پروژه ارتقای برابری اجتماعی در صنایع فرهنگی و خلاق کشور مغولستان بر 4 اصل استوار شده است که عبارتند از:

  1. تحقیق در مورد صنایع خلاق فرهنگی: بررسی فضای کسب و کار صنایع خلاق فرهنگی و ارزیابی مهارت‌های تجاری زنان هنرمند و صنعتگر.
  2. کارگاه آموزشی “مهارت‌های کسب و کار برای صنایع خلاق و فرهنگی”: جلسات آموزشی برنامه‌ریزی کسب و کار فرهنگی، توسعه محصول، مالکیت معنوی و بازاریابی اجتماعی برای بانوان هنرمند، صنعتگران و افراد دارای معلولیت.
  3. برنامه «کارآفرینی برای صنایع خلاق و فرهنگی»: حمایت از استارت‌آپ‌هایی که توسط هنرمندان زن، صنعت‌گران و افراد دارای معلولیت رهبری می‌شوند برای افزایش رقابت‌پذیری
  4. نشست ملی مشاوره با موضوع “برابری اجتماعی در صنعت فرهنگی و خلاق”: گرد هم آوردن ذی‌نفعان این بخش از جمله سیاست‌گذاران، بانک‌ها، سرمایه‌گذاران، سازمان‌های مالکیت معنوی و رسانه‌ها برای تقویت همکاری‌ها و مشارکت‌های نوآوری.

صنایع خلاق مغولستان به کدام سمت می‌رود؟؟

هدف اجرای پروژه یادشده، افزایش آگاهی عمومی از نقش‌های جنسیتی، حقوق بشر، فرهنگ و خلاقیت در توسعه پایدار است. این نهاد به دنبال تقویت تأثیر صنایع فرهنگی و خلاق از طریق مدل‌های کسب‌وکار نوآورانه و راه‌حل‌های دیجیتال، ارتقای برابری جنسیتی در همکاری‌های توسعه، و مشارکت ذی‌نفعان مختلف از طریق شبکه کارآفرین فرهنگی متشکل از سازمان‌های دولتی، جامعه مدنی، بانک‌ها، سرمایه‌گذاران و رسانه‌ها است. این تلاش ها برای تشویق همکاری بیشتر و افزایش مشارکت زنان در کارآفرینی فرهنگی طراحی شده است.

مرکز نوآوری صنعت خلاق یک سازمان غیردولتی است که خدمات آموزشی، پژوهشی و مشاوره‌ای را در بخش‌های صنایع خلاق و نوآوری ارائه می‌دهد. این برنامه به تقویت ظرفیت‌های سیاستگذاران، ارزیابی صنایع فرهنگی و خلاق، تدوین توصیه‌هایی برای تدوین سیاست‌ها و استراتژی‌ها و افزایش آگاهی اختصاص دار

صندوق بین المللی تنوع فرهنگی که در سال 2010 تأسیس شد، به توسعه و اجرای سیاست‌های فرهنگی، ایجاد مهارت‌های کارآفرینان فرهنگی و ایجاد مدل‌های تجاری جدید، فرصت‌های درآمدی جدید خلاقانه، شناسایی بازارهای جدید برای خلاقان و ترویج شمول اجتماعی و تقویت صلح کمک می‌کند. تا به امروز، بیش از 140 پروژه در 69 کشور عضو از بیش از 10 میلیون دلار آمریکا بهره‌مند شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا