صنعتی‌سازی مسکن تنها با حضور دانش‌بنیان‌ها محقق می‌شود

نشست تخصصی کنسرسیوم‌های فناور و دانش‌بنیان صنعتی سازی مسکن برگزار شد.

به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، صبح امروز نشست تخصصی کنسرسیوم‌های فناور و دانش بنیان صنعتی‌سازی مسکن با حضور دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان عمران و ساختمان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران و‌ جمعی از مدیران عامل شرکت های دانش‌بنیان به‌منظور تعامل و هم‌فکری و تحقق سه اصل افزایش سرعت، کیفیت و کاهش هزینه تمام شده در ساخت و سازهای نهضت ملی مسکن در محل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید، برگزار شد.

استفاده از توان و ظرفیت‌های کنسرسیوم‌های فناور و دانش‌بنیان در حوزه صنعتی‌سازی مسکن

سعید غفوری، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران با اشاره به سهم ۱۵ درصدی ساخت مسکن در قالب نهضت ملی و ساخت مشارکتی به لزوم تغییر ساختار ساخت مسکن از بروکراسی به شبکه‌ای تاکید کرد.

وی افزود: درصورتی که مقرر است قراردادی در حوزه ساخت مسکن بسته شود، ابتدا باید زمینه حضور و بهره‌مندی از شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شود.

غفوری ضمن اشاره به انتظار کمتر شدن زمان ساخت، کیفیت بالاتر و مقام‌سازی‌ در صنعت ساختمان، گفت: باتوجه به انتظاراتمان حضور دانش‌بنیان‌ها در صنعتی سازی مسکن الزامی است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران تصریح کرد: پس‌ از مذاکراتی که با شرکت‌های ساخت‌وساز چینی انجام شد و طی سفری که به ایران داشتند و از شهرهای جدیدی مثل پردیس بازدید کردند از پیشرفت تکنولوژی ساخت مسکن در ایران متعجب بودند.

غفوری تاکید کرد: برهمین اساس باید از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت‌سازی مسکن شهرهای جدید بهره‌مند شویم تا در راستای دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی حرکت کرده باشیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران در سخنان خود به استفاده چند نقطه در شهر جدید پرند از مصالح ساختمانی حاصل دانش شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد.

شکل گیری سرفصلی مشخص برای ارزیابی صنعت ساختمان به همت معاونت علمی

محمدمهدی حیدری، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در ادامه ضمن اشاره به اینکه از حدود یک سال گذشته کنسرسیوم هایی در زمینه  فناوری ساخت شکل گرفت و در مرکز تحقیقات تلاش کردیم تا در زمینه تنظیم گری این موضوع کمک کنیم؛ ادامه داد: اتفاقی که در دوره اخیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رقم خورد، این است که سرفصل مشخصی برای ارزیابی صنعت ساختمان شروع شده و امیدواریم این موضوع در معاونت علمی به سرانجام خوبی برسد.

وی در پایان به استقبال بی نظیر مرکز از فناوری های نوین اشاره کرد و افزود: طی سه سال گذشته، حدود ۷۰ نظریه فنی ساختمانی ارائه شده است که این عدد در سه سال قبل از آن، حدود ۲۰ مورد بود.

سهم 70 درصدی دانش بنیان ها از GDP کشورهای توسعه یافته

 روح الله اکبری، دستیار وزیر راه و شهرسازی هم طی سخنانی در نشست تخصصی کنسرسیوم‌های فناور و دانش‌بنیان صنعتی‌سازی مسکن با اشاره به اینکه نقش و حضور شرکت‌های دانش بنیان در ساخت و تولید مسکن تقویت خواهد شد، اظهار کرد: در این راستا باید با نیازهای نوظهور محصول جدید تولید کرد. صنعتی سازی، ابعاد مختلفی دارد و بدون به‌کارگیری علم و فناوری و استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان امکان صنعتی سازی فراهم نمی‌شود؛ بنابراین درصدد بهره‌مندی از ظرفیت این شرکت‌ها و گسترش آنها در تولید مسکن هستیم.

وی افزود: در اقتصاد نسل اول منابع طبیعی و در نسل دوم کارایی و در اقتصاد نسل سوم دانایی و شرکت‌های دانش‌بنیان محور است. در این مرحله شرکت‌ها به صورت تک به تک با هم رقابت نمی‌کنند بلکه اجزای یک زنجیره با هم در رقابت هستند، اجزایی مانند تولید، ساخت، لجستیک، طراحی، تحقیق و توسعه و خدمات پس از فروش و… در حال رقابت هستند.

اکبری با اشاره به اینکه در حال حاضر بالای ٧٠ درصد GDP کشورهای در حال توسعه از اقتصاد خدمات و شرکت‌های دانش‌بنیان است، گفت: سرعت ساخت در تولید نوظهور بسیار بالاست و باید تامین مالی هم سریع باشد و ساخت نمی‌تواند معطل تامین مالی باشد.

دستیار وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: این تفاهم نامه با اهدافی همچون تامین نیازهای نوظهوری و فناور و به‌کارگیری شیوه‌های جدید صنعتی‌سازی به امضا رسید که فناوری‌ها، شامل فناوری‌های سیاست گذاری و مدیریتی، فناوری ساخت و فناوری‌های تامین مالی است.

وی درپایان به ایجاد سیاست گذاری در حوزه مسکن اقتصادی و مسکن حمایتی اشاره کرد و گفت: این اقدام سبب می‌شود تا این ناترازی‌ها حل شود و بهترین روش استفاده از شرکت‌های دانش بنیان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا