خبرگزاری سینا از گزارش انکتاد رونمایی کرد
انقلاب در اقتصاد خلاق دنیا با هوش مصنوعی

آرین کربلائی: کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل موسوم به آنکتاد از چشم‌انداز اقتصاد خلاق جهان در سال 2024 میلادی رونمایی کرد. این گزارش نشان از مشارکت اقتصادی متفاوت اقتصاد خلاق در کشورهای منتخب از نیم درصد تا 7.3 درصد از تولید ناخالص داخلی و سهم نیم تا 12.5 درصد بازار کار دنیا حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری سینا، سریع‌ترین رشد اقتصاد خلاق دنیا در 2024 در حوزه خدمات رخ داده است. به نحوی که صادرات خدمات خلاقانه به 1.4 تریلیون دلار در سال 2022 افزایش یافته که نشان از افزایش 29 درصدی از سال 2017 است. آنکتاد می‌گوید: صادرات کالاهای خلاق به 713 میلیارد دلار رسیده که رشد 19 درصدی را نشان می‌دهد. به این ترتیب سهم خدمات خلاق از کل صادرات خدمات جهان از 12 درصد به 19 درصد رسیده و سهم کالاهای خلاق از کل صادرات کالاها از سال 2002 حدود 3 درصد ثابت مانده است.

این نهاد بین‌المللی می‌گوید: کشورهای در حال توسعه عمدتاً کالاهای خلاق صادر می کنند، در حالی که کشورهای توسعه یافته غالب هستند و صادرات خدمات خلاق با این حال، کشورهای در حال توسعه سهم خود را از 10 درصد در سال 2010 به 20 درصد در سال 2022 افزایش داده‌اند.

بیشترین خدمات خلاقانه صادراتی در سال 2022 مربوط به خدمات نرم‌افزاری  به میزان 41.3 درصد  و تحقیق و توسعه  به میزان 30.7 درصد بوده سهم تبلیغات  تحقیقات بازار و معماری 15.5 درصد، خدمات صوتی و تصویری 7.9 درصد، خدمات اطلاعات 4 درصد و خدمات فرهنگی و گردشگری هم 6 دهم درصد برآورد شده است.

تحول دیجیتال در صنایع خلاق

آنکتاد از تاثیر دیجیتالی شدن اقتصاد خلاق هم رونمایی کرده و می‌گوید: سرویس‌های استریم سهم خود را از بازار موسیقی جهانی 10.4 درصد نسبت به سال قبل افزایش دادند و اکنون 67.3 درصد از جریان‌های درآمد موسیقی جهانی را تشکیل می‌دهند.

این گزارش می‌افزاید: هوش مصنوعی محرک اصلی این تغییر است که تولید، توزیع و مصرف محتوا را افزایش می‌دهد. این برنامه اسکریپت‌ها، فیلم ها، مقالات خبری، موسیقی، تصاویر، زیرنویس‌ها، انیمیشن ها و محتوای واقعیت مجازی را تولید می‌کند، در حالی که جریان کار پس از تولید را بهبود می بخشد و داده های کاربر را تجزیه و تحلیل می‌کند.

آینده تولید محتوا با هوش مصنوعی

تازه‌ترین گزارش آنکتاد نشان می‌دهد: هوش مصنوعی به طور گسترده در اتاق‌های خبر استفاده می شود، به طوری که 41 درصد از تیم‌های خبری از هوش مصنوعی برای ایجاد هنر تصویری، 39 درصد برای محتوای رسانه‌های اجتماعی و 38 درصد برای نوشتن و تولید مقاله استفاده می‌کنند.

این گزارش می‌گوید: ابزارهای دیجیتال هزینه‌ها را کاهش می‌دهند و فرصت‌های درآمدی را گسترش می‌دهند و بازارهای جهانی را برای سازندگان فردی در دسترس‌تر می‌کنند. با این حال، آنها همچنین چالش‌هایی مانند کنترل کیفیت، مسائل مربوط به کپی رایت، نگرانی‌های حفظ حریم خصوصی و انحصار بازار را به همراه دارند. به همین دلیل چارچوب‌های نظارتی قوی لازم است تا اطمینان حاصل شود که این فناوری‌ها به نفع همه هستند و اقتصاد خلاق رقابتی را تقویت می‌کنند.

تهدید اقتصاد خلاق با انحصار غول‌ها

تمرکز بازار، چالش‌های مهمی را برای اقتصاد خلاق ایجاد می‌کند چرا که بازیگران مسلط می‌توانند نوآوری را خفه کنند و فرصت‌ها را برای شرکت های کوچکتر محدود کنند. به عنوان مثال، در ایالات متحده، 5 ناشر بزرگ، حدود 80 درصد از بازار کتاب را در اختیار دارند، در حالی که 6 استودیو فیلمسازی نزدیک به 90 درصد از فروش بلیت‌های باکس آفیس را در سال‌های اخیر به خود اختصاص داده‌اند و در سال 2021، هم 3 شرکت بر 59 درصد از بازار اشتراک جهانی پخش موسیقی تسلط داشتند.

آنکتاد می‌افزاید: سیاست‌های مؤثر در برخی از کشورها با حمایت از مالکیت معنوی و تضمین بازارهای رقابتی، بخش‌های خلاق را شکوفا کرده و اکنون شرایط بازی برابر برای ترویج اقتصاد خلاق متنوع و پویا لازم است. از این منظر، گنجاندن و پایداری محیطی در حال تبدیل شدن به سنگ بنای اقتصاد خلاق است.

دولت‌ها در حال ادغام شمول و پایداری محیطی در سیاست‌هایی هستند که اقتصاد خلاق را هدف قرار می دهند. 12 کشور از 36 کشور مورد بررسی، ابتکارات خاصی برای صنایع خلاق دارند، در حالی که 12 کشور دیگر، شیوه‌های تجاری پایدار، از جمله طراحی پایدار، بهره‌وری انرژی، شیوه‌های اقتصاد دایره‌ای، و افزایش مشارکت زنان، جوانان و گروه‌های محروم را ترویج می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا