سخنرانی روسای جهاددانشگاهی در پیش از خطبه‌های نماز جمعه

روسا و معاونان واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی به مناسبت فرارسیدن ۱۶ مردادماه چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی، پیش از خطبه‌های نماز جمعه در شهر خود به سخنرانی در رابطه با فعالیت‌های جهاددانشگاهی پرداختند.

به گزارش سینا از روابط عمومی جهاددانشگاهی، روسا و معاونان واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی به مناسبت فرارسیدن ۱۶ مردادماه چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی، پیش از خطبه‌های نماز جمعه در شهر خود به سخنرانی در رابطه با فعالیت‌های جهاددانشگاهی پرداختند.

رییس جهاددانشگاهی فارس:

جهاددانشگاهی قله‌های علم و افتخار را در جهان فتح کرد

امیرحسین استقلال رییس جهاددانشگاهی فارس در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه شیراز که در آستانه فرارسیدن چهل و چهارمین سالروز تأسیس این نهاد انقلابی برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری سیدالشهدا (ع)، یاد بزرگ‌مرد جبهه مقاومت، اسماعیل هنیه را گرامی داشت و افزود: این شهید بزرگوار، میهمان کشور عزیزمان بود که در یک اقدام غیرمتعارف و غیرعقلانی توسط حکومت پلید صهیونیستی ترور شد.

وی تصریح کرد: ترور شهید اسماعیل هنیه برای نظام جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت بسیار تلخ است و ما منتظر پاسخ کوبنده نظام به این جسارت هستیم.

استقلال در ادامه سخنان خود به ارائه گزارشی از فعالیت‌های جهاددانشگاهی پرداخت و گفت: جهاددانشگاهی در سال 59 با ابتکار بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی، تشکیل شد تا در کنار مجموعه‌های دانشگاهی، بعد انقلابی و معنوی و جهادی دانشگاه‌ها را تقویت کند و جهاد فارس هم از همان اوایل و هم‌زمان با جهاد مرکزی تشکیل شد که یکی از قوی‌تری مجموعه‌های جهاددانشگاهی کشور است.

رییس جهاددانشگاهی فارس، شعار امسال این نهاد انقلابی را «الگوی پیشرفت، با ایمان تلاش و اعتماد به جوانان» اعلام کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی وقتی از جهاددانشگاهی نام می‌برند آن را مجموعه‌ای می‌دانند که به آن برای آینده علمی کشور امید دارند و تأکید دارند که جهاددانشگاهی از همان ابتدا، بر اساس دین و تقوا بنیان نهاده شده است و این افتخاری برای ماست که در این مجموعه انقلابی مشغول به فعالیت هستیم.

وی، وجه دیگر شعار امسال جهاددانشگاهی را «امید» عنوان کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که برای 40 سال دوم عمر انقلاب اسلامی تعریف شده است، مرتب بر امید تأکید دارند. امروز اگر می‌خواهیم بدانیم ترکیب روحیه انقلابی، ایمان و امید به آینده و علم چگونه در کنار هم می‌تواند هم‌افزایی داشته باشد و قله‌های علم و افتخار را در جهان فتح کند، باید به جهاددانشگاهی نگاه کنیم.

استقلال با اشاره به فعالیت‌های مجموعه رویان جهاددانشگاهی گفت: امروز فعالیت‌های بی‌نظیری در حوزه سلول‌های بنیادین در مجموعه رویان جهاددانشگاهی انجام می‌شود که بین چند کشور اول دنیا هستیم.

رییس جهاددانشگاهی فارس با بیان اینکه این نهاد انقلابی در مباحث علمی در کشور سرآمد است، افزود: بسیاری از تجهیزات برقی پیشرفته و بسیار قدرتمندی که در مترو شیراز نصب شده است، حاصل تلاش‌های جهاددانشگاهی است و جهاددانشگاهی تنها تولیدکننده این تجهیزات در خاورمیانه است و ما توانسته‌ایم این دانش را در استان استفاده کنیم.

وی با تصریح اینکه جهاددانشگاهی فارس خدمات متنوع و پژوهش‌های مختلفی را انجام می‌دهد، برخی از این فعالیت‌ها را برشمرد و گفت: در حوزه سرطان گروه پژوهشی قدرتمندی در حال فعالیت است. در حوزه سلامت اجتماعی هم خدماتی به اقشار آسیب دیده شهر و استان ارائه می‌کنیم.

استقلال، ارایه خدمات درمانی درمانگاه، آزمایشگاه، مرکز مشاوره، بانک خون بند ناف رویان را از دیگر فعالیت‌های جهاددانشگاهی فارس عنوان کرد و گفت: جهاددانشگاهی در کنار سایر مجموعه‌ها، جایگاه خوبی در مباحث علمی و پژوهشی دارد.

رییس جهاددانشگاهی فارس همچنین با اشاره به فعالیت خبرگزاری‌های ایسنا، ایکنا، سیناپرس و بازار ذیل این نهاد در استان گفت: در استان فارس در مجموعه‌های خبری با فعالیت این خبرگزاری‌ها در حال ارائه خدمت به مردم و نظام جمهوری اسلامی هستیم.

همچنین میز خدمت این نهاد انقلابی از ساعت 10:30 امروز تا هنگام اقامه نماز جمعه در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) که محل اقامه نماز جمعه شیراز است، برپا شد.

رییس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی خبر داد:

گسترش آموزش‌های جهاددانشگاهی در مناطق محروم با هدف توسعه عدالت آموزشی در آذربایجان شرقی

علی‌اصغر فاتحی فر رییس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تبریز اظهار کرد: جهاددانشگاهی به‌عنوان یک نهاد انقلابی با ساختار نهاد عمومی غیر دولتی در پی فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی در سال 1359 به منظور تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب فرهنگی، در دانشگاه‌ها و اسلامی کردن دانشگاه‌ها تشکیل شد که بعد از سال‌ها فعالیت در این زمینه با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی دو وظیفه عمده انجام تحقیقات علمی و فعالیت‌های فرهنگی را در دانشگاه‌ها و جامعه عهده‌دار شد.

وی ادامه داد: هم‌اینک این نهاد با گذر از فراز و نشیب‌های بسیار و با کوله باری از تجربه و اجتماع جمعی از بهترین نیروهای انسانی، بلوغ خود را پشت سر گذاشته و با کسب موفقیت‌های بزرگ در عرصه‌های بین‌المللی در زمینه‌های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی می‌رود تا فردایی روشن را برای خود ترسیم کند.

رییس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر جهاددانشگاهی به‌عنوان پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی – خدماتی کشور فعالیت می‌کند که ترسیم این چهره از جهاددانشگاهی این نهاد را موظف می‌کند تا با استفاده از دستاوردهای علمی دانشگاه‌ها، خود را خدمتگزار مردم بداند و در راه ایرانی آباد و مستقل از هیچ کوششی فرو نگذارد.

وی یادآور شد: عمده‌ترین فعالیت‌های جهاددانشگاهی در سه حوزه فرهنگی، پژوهشی و آموزشی، تجاری‌سازی و اشتغال متمرکزاست.

فاتحی فر تاکید کرد: مهم‌ترین سرمایه جهاددانشگاهی برای پیشبرد اهداف، وظایف و رسالت سنگین خود نیروی انسانی مؤمن و فعال در این نهاد انقلابی است که فعالیت چهار دهه این نهاد در زمینه‌های مختلف یادشده و کسب موفقیت در عرصه‌های بین‌المللی با اندک سرمایه‌های مادی در مقایسه با سایر نهادهای موازی گواهی بر این ادعاست.

وی گفت: جهاددانشگاهی استان در دهه اول فعالیت خود در دانشگاه هم‌زمان با دفاع مقدس نسبت به انجام فعالیت‌های تحقیقاتی در حوزه پشتیبانی از جنگ در زمینه تولید قطعات جنگی و خمپاره در دانشکده فنی دانشگاه تبریز اقدام کرده بود که دانشجویان دانشگاه تبریز و همکاران جهاددانشگاهی در کارگاه فنی دانشگاه تبریز به این فعالیت مشغول بودند.

وی ادامه داد: در سال 1365 این کارگاه مورد شناسایی دشمن بعثی قرار گرفت و در تاریخ 27 دی ماه سال 1365 مورد هجوم وحشیانه دشمن قرار گرفت و در نتیجه این بمباران 22 نفر از دانشجویان و مسئول فرهنگی جهاددانشگاهی به درجه رفیع شهادت نائل شدند و 8 نفر از دانشجویان و همکاران نیز جانباز شدند؛ و امروز تمام موفقیت‌های این نهاد در استان مرهون خون این شهدای بزرگوار است که خون آن‌ها ضامن بقای جهاددانشگاهی شده است.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف پژوهشی، فرهنگی و آموزشی با راه‌اندازی مراکز مختلف به جامعه و مردم عزیز خدمت می‌کند، گفت: در حوزه فرهنگی این نهاد در استان مراکز خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری بین‌المللی قرآن ، مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران ، مرکز گردشگری دانشجویان ایران  سازمان انتشارات جهاددانشگاهی شعبه تبریز و دفتر نیازسنجی و مطالعات فرهنگی با فعالیت‌های پر رنگ خود در حوزه مربوطه نقش موثری در جریانات فرهنگی استان دارد.

رییس سازمان جهاددانشگاهی استان یادآور شد: خبرگزاری دانشجویان ایران تنها خبرگزاری با هویت دانشجویی و نخستین خبرگزاری غیردولتی ایران پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

رییس جهاددانشگاهی هرمزگان بیان کرد:

آمادگی کامل جهاددانشگاهی هرمزگان برای برگزاری رویدادهای علمی و آموزشی

احمد زاهری رییس جهاددانشگاهی هرمزگان به مناسبت چهل و چهارمین سالروز تأسیس جهاددانشگاهی، در جمع نمازگزاران در مصلای بندرعباس با تسلیت شهادت سردار بزرگ، اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس که توسط رژیم ددمنش و انسان ستیز صهیونیستی ترور شد، اظهار کرد: فقدان او مایه غم و اندوه ملت آزادی‌خواه در سراسر جهان خواهد بود و جبهه عظیم مقاومت به پشتوانه خون شهدا راه ایشان را ادامه خواهد داد.

وی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی اهدافی برای جهاددانشگاهی در نظر گرفته است، بیان کرد: گسترش تحقیقات و شکوفایی استعدادها در جامعه برای رسیدن به خوداتکایی، توسعه امور فرهنگی با همکاری حوزه و دانشگاه، گسترش طرح‌های کاربردی با هدف به‌کارگیری نتایج پژوهش از جمله اهداف است.

زاهری گفت: عمده‌ترین هدف جهاددانشگاهی در حال حاضر عینیت بخشیدن به آرمان‌های انقلاب اسلامی در سطح دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، تحقق اهداف انقلاب فرهنگی، توسعه فناوری با بهره‌گیری از نیروهای متخصص داخلی برای حذف وابستگی‌های علمی، فرهنگی و استقرار نظام آموزش عالی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی در سطح دانشگاه‌هاست.

رییس جهاددانشگاهی هرمزگان ادامه داد: جهاددانشگاهی در حوزه سلامت، حوزه‌های بیوتکنولوژی، حوزه‌های نفت، گاز و حمل و نقل دارای خدمات شاخصی است. مثلاً اکنون جهاددانشگاهی در حوزه سلامت، خدمات تخصصی و فوق تخصصی در مراکز درمان ناباروری پرداخته است. همچنین بانک خون بند ناف، بانک سلول‌های بنیادی، بانک میکروارگانیسم‌ها و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی، تولید داروهای گیاهی، پژوهشگاه ابن‌سینا، پژوهشکده سرطان معتمد برای درمان ناباروری و درمان سرطان و ارتوپدی نشان از گستردگی خدمات این نهاد در حوزه پزشکی و سلامت دارد.

زاهری بیان کرد: پژوهشگاه رویان که امروز به قطب علمی در منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شده، در حوزه‌های ناباروری سلول‌های بنیادی، پزشکی بازساختی و شبیه‌سازی حیوانات در حال فعالیت است و تلاش بعدی دانشمندان ما در این مرکز دستیابی به تکنولوژی ژن درمانی است.

وی ادامه داد: در کشاورزی، کشت بافت و تکثیر گیاهان دارویی، پرورش ماهی در قفس، تولید واکسن، اصلاح نژاد دام سبک تولید فرآورده‌های گیاهان دارویی، تولید بذر هیبریدی سبزی و صیفی را می‌توان نام برد.

رییس جهاددانشگاهی هرمزگان گفت: در جهاددانشگاهی تلاش‌های بسیاری برای استقرار و راه‌اندازی شبکه ملی پیشگیری پایش و ارتقای سلامت سالمندی شده که از جمله نیازهای ۲۰ سال آینده کشور است.

زاهری با توضیح اینکه در حوزه صنعت نیز تلاش‌ها و خدمات بسیاری از طریق جهاددانشگاهی انجام شده است، افزود: از جمله در صنعت نفت به ساخت دکل‌های حفاری نفت، بازوهای بارگیری نفت خام، مته‌های حفاری، سیستم نمک‌زدایی الکترواستاتیکی نفت خام، یوپی‌اس‌های صنعتی، شارژرهای صنعتی و سیستم مانیتورینگ می‌توان اشاره کرد. به‌تازگی نیز اولین کشنده مترو ایرانی توسط جهاددانشگاهی به شرکت مترو تحویل داده شد.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی استان هرمزگان با داشتن جهادگرانی پرتلاش، نقش مؤثری در کمک به توسعه استان بر عهده دارد، تأکید کرد: همکارانم در معاونت فرهنگی در خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری بین‌المللی قرآنی ایکنا، مرکز افکارسنجی ایسپا، سازمان دانشجویان، سازمان انتشارات، نقش ارزنده‌ای در تبیین مبانی اصیل انقلاب بر عهده دارند.

زاهری بیان کرد: دفتر مشاوره کارآفرینی و کسب و کار در جهاد مستقر است و به صورت رایگان مشاوره می‌دهد.

وی اظهار کرد: در زمینه مراکز رشد نیز جهاددانشگاهی استان در زمینه‌های ایده پروری، ایجاد زمینه نوآوری و خلاقیت، تولید و توسعه محصولات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی در حال فعالیت است و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به مرکز رشد در صورت واجد شرایط بودن، از خدمات این مرکز استفاده کنند.

رییس جهاددانشگاهی هرمزگان افزود: سال گذشته، شاهد برگزاری دو رویداد دانش‌آموزی حل مساله صنعت با کمک فولاد هرمزگان و کمیته امداد و صمت و اداره کل آموزش و پرورش در بندرعباس بودیم. امسال آمادگی خود را برای برگزاری رویدادهای علمی و نوآوری اعلام می‌کنیم.

همچنین هم‌زمان با فرارسیدن چهل و چهارمین سالروز تأسیس جهاددانشگاهی، میز خدمت جهاددانشگاهی هرمزگان در مصلای نماز جمعه بندرعباس برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا