برگزاری رویداد همرسان اتاق فکر امور فناوری و دانش بنیان استانداری فارس

سیزدهمین رویداد همرسان اتاق فکر امور فناوری و دانش بنیان استانداری فارس با موضوع الزامات و اقتضائات اجرای کشاورزی قراردادی در استان فارس برگزار شد.

در این رویداد، دستورالعمل اجرایی توسعه کشاورزی قراردادی با کمک شرکتهای پشتیبان توسط کارگروه کشاورزی اتاق فکر امور فناوری و دانش بنیان استانداری معرفی شد و نماینده شرکت کشت و صنعت روژین تاک استان کرمانشاه به سازوکارهای پیشبرد کشاورزی قراردادی در آن شرکت به عنوان یک نمونه موفق کشوری پرداخت.

مدیر دایره واحد بانکداری شرکتی بانک کشاورزی استان فارس به تبیین چگونگی تامین و حمایت مالی کشاورزی قراردادی توسط بانک کشاورزی پرداخته و تاکید کرد: توسعه کشت قراردادی با پلتفرم پالیز بانک کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است.

در این رویداد پنج پنل تخصصی برگزار شد و نمایندگان هر پنل توضیحاتی را در مورد چگونگی توسعه و پیشبرد کشاورزی قراردادی در سطح استان را ارائه نموده و به بحث و تبادل نظر در این خصوص پرداختند.

باور داشتن ذیربطان مرتبط کشاورزی به زنجیره های ارزش محصولات کشاورزی و حلقه های پشتیبان و ایجاد سازوکارهای مناسب و عملیاتی جهت قیمت گذاری منطقی محصولات کشاورزی (مانند ایجاد شورای قیمت گذاری) و نقش نظارتی دولت در این خصوص از جمله راهکارهای مطرح شده در این پنل ها بود.

همچنین کارشناسان در این پنل ها با تاکید نقش نظارتی و تسهیلگری دولت در مورد کشاورزی قراردادی و عدم ورود و دخالت دولت به عرصه کشاورزی قراردادی، حمایت بانکها و صندوقهای مرتبط از کشاورزی قراردادی از طریق تامین مالی کشاورزی قراردادی و ایجاد سازوکاری مناسب برای تعیین نرخ معقول تسهیلات جهت تخصیص به کشاورزی قراردادی را ضروری برشمردند.

ترویج و فرهنگ سازی جهت ترغیب تولیدکنندگان کشاورزی و شرکتهای پشتیبان از کشاورزی قراردادی، تقویت نقش انجمن ها، اتحادیه ها و تشکلهای کشاورزی جهت نقش آفرینی در زنجیره کشاورزی قراردادی و در دسترس بودن نهاده های تولید برای تولیدکنندگان و شرکتهای پشتیبان و نقش حمایتی و تسهیلگری دولت در این مورد از دیگر مواردی بود که کارشناسان در این رویداد بر آن ها تاکید کردند.

به گزارش سینا پرس فارس به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل استانداری فارس، پروژه مذکور (الزامات و اقتضائات اجرای کشاورزی قراردادی) یکی از موضوعات اولویت دار سیاست گذاری حوزه کشاورزی استان است که در دستور کار کارگروه کشاورزی اتاق فکر امور فناوری و دانش بنیان استانداری قرار گرفته و فرایند سیاست پژوهی و تدوین سازوکار اجرایی آن با مشارکت ذی نفعان و بازیگران اصلی آن در قالب بسته سیاستی در حال تکمیل می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا