حق پخش مسابقات المپیک؛ برگ برنده رسانه‌‌ها

ارسلان ویسی : سازمان‌های رسانه‌ای پیشرو و نام‌آشنای جهان در کشورهای مختلف با در اختیار گرفتن حق پخش مسابقات المپیک که امتیازی ویژه و حقوقی است می‌توانند از رقبای رسانه‌ای خود گوی سبقت را بربایند. حق پخش انحصاری بازی‌های المپیک افزون بر استقبال مخاطبان و کاربران از رسانه دارنده‌ی آن، به رسانه‌ها در درآمدزایی نیز کمک ویژه‌ای می‌کند.

سازمان رسانه‌ای ان‌بی‌سی-یونیورسال (NBCUniversal)، صاحب امتیاز حق پخش مسابقات المپیک در آمریکا، با شروع المپیک تابستانی پاریس، در کانون توجهات مخاطبان و کاربران آمریکایی قرار گرفته است. خبرگزاری سیناپرس، با رصد اخبار مرتبط با خبرهای مرتبط با این سازمان رسانه‌ای، مزیت‌های حق پخش مسابقات المپیک پاریس را برای این رسانه بررسی کرده است.

درآمد 1.25 میلیارد دلاری ان‌بی‌سی از فروش تبلیغات المپیک

سازمان رسانه‌ای ان‌بی‌سی-یونیورسال (NBCUniversal) حق پخش مسابقات المپیک در آمریکا را از سال 2021 تا 2031 با قیمت 7.75 میلیارد دلار خریداری کرده است که در نوع خود یکی از بزرگترین معاملات انجام شده در حوزه رسانه بوده است. با شروع مسابقات المپیک پاریس این شرکت اعلام کرده که تا به الان بیش از 1.25میلیارد دلار از تبلیغات المپیک پاریس درآمد داشته است. مطابق با پیشبینی‌ها درآمد  ان‌بی‌سی از فروش تبلیغات در روزهای آینده و تا پایان مسابقات المپیک پاریس، تداوم خواهد داشت. این در حالی است که ان‌بی‌سی در المپیک 2021 توکیو تقریبا 1.25 میلیارد دلار از تبلیغات درآمدزایی داشته بود.

استفاده از شیوه‌های نوین تبلیغاتی توسط ان‌بی‌سی

سازمان رسانه‌ای ان‌بی‌سی-یونیورسال شیوه‌های جدید تبلیغاتی را نیز در  المپیک امتحان کرده است. برای مثال در زمان پخش افتتاحیه‌ی المیپک به‌جای توقف بین پخش زنده و پخش تبلیغ، تنها لوگوی شرکت‌های مورد تبلیغ در گوشه‌ی صفحه نشان داده می‌شد. این شیوه تبلیغات علاوه بر رضایت صاحبان تبلیغات، رضایت مخاطبان و دنبال‌کنندگان را نیز به همراه داشته است. البته جانمایی تبلیغات در ان‌بی‌سی هوشمندانه و بسیار حرفه‌ای بوده است، به‌طوری‌که تبلغات نمایش داده شده باعث آزار مخاطبان نشود. یکی از جدیدترین مشتریان تبلیغات ان‌بی‌سی شرکت لوازم پزشکی FIGS بود. FIGS برای تبلیغ خود از ان‌بی‌سی خواست تا در طول مسابقات یک نمایشگر ضربان قلب در گوشه‌ی صفحه پخش بشود. این نمایشگر ضربان قلب والدین ورزشکارانی که در پاریس هستند را به‌طور زنده نشان می‌دهد.

28.6 میلیون نفر؛ افتتاحیه المپیک را از ان‌بی‌سی دیدند

افتتاحیه‌ی المپیک پاریس در پلتفرم‌های مختلف ان‌بی‌سی یونیورسال در مجموع 28.6 میلیون نفر تماشاگر داشت که آن را به پرتماشاترین افتتاحیه‌ی المپیک تابستانه از سال 2012 به بعد تبدیل کرد. طبق گزارشNBCUniversal، این مراسم که چهار ساعت به طول انجامید، در ایالات متحده 10 میلیون بیننده بیشتر از مراسم افتتاحیه المپیک توکیو در سال 2021 و بیش از 2 میلیون بیننده بیشتر از افتتاحیه‌ی المپیک ریو در سال 2016 داشت. این در حالی است که افتتاحیه‌ی المپیک لندن در سال 2012 بیش از 40 میلیون تماشاگر در ایالات متحده آمریکا داشت و همچنان عنوان پربیینده‌ترین افتتاحیه المپیک را در آمریکا به خود اختصاص داده است. جذب این تعداد بیینده برای ان‌بی‌سی بسیار مهم و حیاتی است؛ زیرا همان‌گونه که گفته شد، این سازمان رسانه‌ای حق پخش مراسم المپیک را با قیمت 7.65 میلیارد دلار خریداری کرده است. این قرارداد یکی از بزرگترین قراردادهای حق پخش رسانه‌ای در جهان است و ان‌بی‌سی بسیار امیدوار است که با جذب تعداد مخاطبان بیشتر، از این قرارداد درآمد قابل‌توجهی را به دست بیاورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا