بیانیه ها و واکنش ها به ترور رئیس دفتر سیاسی حماس
شهادت اسماعیل هنیه در تهران

روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی، در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران خبر داد.

متن اطلاعیه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

با عرض تسلیت به ملت قهرمان فلسطین و امت اسلامی و رزمندگان جبهه مقاومت و ملت شریف ایران، بامداد امروز (چهارشنبه) محل اقامت جناب آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس، در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پی این حادثه ایشان و یک نفر از محافظین وی به شهادت رسیدند.

علت و ابعاد این حادثه در حال بررسی و نتایج آن متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

بیانیه حماس در پی شهادت اسماعیل هنیه

در پی شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی ـ حماس ـ این جنبش بیانیه‌ای صادر کرد.

در بیانیه حماس آمده است:

جنبش مقاومت اسلامی در سوگ فرزندان ملت بزرگ فلسطین، امت عربی و اسلامی و همه آزادگان جهان است.

رهبر شهید مجاهد، اسماعیل هنیه پس از شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید ایران بر اثر حمله خائنانه صهیونیست‌ها به محل اقامت خود در تهران به شهادت رسید.

اولین و آخرین دیدار

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس که به منظور شرکت در آیین تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به ایران سفر کرده است، روز سه شنبه با دکتر مسعود پزشکیان در نهاد ریاست جمهوری دیدار کردند.

درخواست نتانیاهو  برای سکوت درباره شهادت هنیه

در پی شهادت اسماعیل هنیه، دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از وزیران کابینه خواست درباره ترور هنیه اظهار نظر نکنند.

رسانه‌های عبری نوشتند: «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر، به وزرا دستور داد که درباره ترور اسماعیل هنیه،‌ رئیس دفتر سیاسی حماس صحبت نکنند و به آن نپردازند.

«تزاخی هانگبی»، رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با ارسال نامه‌ای به وزرا اعلام کرد: نخست‌وزیر از ما درخواست دارد که از گفت‌وگو درباره این موضوع خودداری کنیم. «یوسی فوکس»، منشی دولت نیز با تعدادی از وزرا تماس گرفت.

ارتش رژیم صهیونیستی از اظهار نظر درباره ترور و به شهادت رسیدن اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در ایران، خودداری کرد.

واکنش کاخ سفید

یک سخنگوی کاخ سفید گفت که کاخ سفید گزارش‌های مربوط به ترور و به شهادت رسیدن اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران را دیده است، اما از اظهار نظر فوری خودداری کرد.

روابط عمومی کل سپاه بامداد امروز (چهارشنبه) در اطلاعیه‌ای از شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان او، بر اثر حمله به محل اقامت آنان در تهران خبر داد.

هنوز جزئیات بیشتری منتشر نشده است و علت و ابعاد این حادثه در حال بررسی است و نتایج آن متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

در پی این تحولات، یک سخنگوی کاخ سفید گفت که کاخ سفید گزارش‌های مربوط به ترور و به شهادت رسیدن اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران را دیده است، اما از اظهار نظر فوری خودداری کرد.

اسماعیل هنیه که بود؟

«اسماعیل هنیه» ملقب به «ابوالعبد» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) که بامداد امروز در محل اقامت خود در تهران به شهادت رسید، از رهبران محبوب مقاومت بود که پس از عملیات طوفان الاقصی به چهره‌ای شناخته‌شده‌تر در سطح جهان تبدیل شد و رژیم صهیونیستی او را در لیست ترور قرار داده بود.

به گزارش ایسنا، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی  حماس که برای شرکت در مراسم تحلیف «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در تهران حضور داشت، پس از برگزاری این مراسم و در بامداد ۱۰ مرداد ماه ۱۴۰۳ در محل اقامت خود ترور شد و به شهادت رسید.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد هنیه و یکی از محافظان او در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آن‌ها در تهران به شهادت رسیدند.

اسماعیل عبدالسلام هنیه در سال ۱۹۶۲ در اردوگاه الشاطی غزه به دنیا آمد. او در دانشگاه اسلامی غزه تحصیل کرد و با مدرک لیسانس در رشته ادبیات عربی در سال ۱۹۸۷ فارغ‌التحصیل شد.

هنیه در سال ۱۹۹۷ به ریاست دفتر حماس منصوب، در انتخابات فلسطین در سال ۲۰۰۶ پیروز و دهمین نخست‌وزیر فلسطین شد. او تا سال ۲۰۰۷ در این سمت بود.

هنیه که تقریبا همزمان با آغاز انتفاضه اول فارغ‌التحصیل شد، در تظاهرات انتفاضه اول شرکت کرد و توسط دادگاه نظامی رژیم صهیونیستی به زندان محکوم شد. در سال ۱۹۸۹ به مدت سه سال زندانی و پس از آزادی، در سال ۱۹۹۲، مقامات نظامی صهیونیست او را همراه با «عبدالعزیز الرنتیسی» و «محمود الزهار» و ۴۰۰ فعال دیگر از رهبران ارشد حماس به لبنان تبعید کردند.

این فعالان بیش از یک سال در «مرج الظهور» جنوب لبنان ماندند، جایی که به گفته بی‌بی‌سی «حماس در معرض رسانه‌های بی‌سابقه‌ای قرار گرفت و در سراسر جهان شناخته شد».

اسماعیل هنیه یک سال بعد به غزه بازگشت و به ریاست دانشگاه اسلامی منصوب شد.

رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۳ نیز برای ترور هنیه اقدام کرد اما شکست خورد.

در جریان حملات رژیم صهیونیستی به غزه سه نفر از پسران و سه نوه او در حمله هوایی ۱۰ آوریل ۲۰۲۴ به شهادت رسیدند.

بیانیه جهاد اسلامی درباره شهادت اسماعیل هنیه

جنبش جهاد اسلامی فلسطین درباره شهادت اسماعیل هنیه بیانیه صادر کرد.

به گزارش ایسنا، جنبش جهاد اسلامی فلسطین در این بیانیه اعلام کرد: ترور گناه آلودی که دشمن جنایتکار علیه نماد مقاومت انجام داد، مردم ما را از ادامه مقاومت برای پایان دادن به جنایت رژیم صهیونیستی که از هر حدی فراتر رفته است منصرف نخواهد کرد.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین شهادت اسماعیل هنیه را به ملت فلسطین، جنبش حماس و خانواده این رهبر بزرگ، حامیان وی و امت عربی و اسلامی تسلیت گفت و بر « همبستگی با حماس» تاکید کرد.

این گروه مقاومت فلسطین تاکید کرد: ما بر انسجام خود با برادران‌مان در جنبش حماس در مقاومت برابر رژیم غاصب تاکید می‌کنیم.

این در حالی است که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین -حماس- پیش از این اعلام کرد در سوگ فرزندان ملت بزرگ فلسطین، امت عربی و اسلامی و همه آزادگان جهان است.

رهبر شهید مجاهد، اسماعیل هنیه پس از شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید ایران بر اثر حمله خائنانه صهیونیست‌ها به محل اقامتش در تهران به شهادت رسید.

شهادت هنیه، پیوند ناگسستنی ایران و مقاومت را مستحکم‌تر خواهد کرد

سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به استمرار بررسی ابعاد و جزئیات ترور رئیس دفتر سیاسی حماس توسط نهادهای ذیربط ایرانی، گفت شهادت «اسماعیل هنیه»، پیوند ناگسستنی میان ایران و فلسطین و مقاومت را مستحکم‌تر خواهد کرد.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، شهادت مجاهد سرافراز «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین-حماس- در تهران را به ملت بزرگ و سرافراز فلسطین، جنبش حماس و همه گروه‌های مقاومت فلسطینی و نیز همه جریان‌های مقاومت و ملت‌ها و کشورهای حامی آرمان فلسطین تبریک و تسلیت گفت.

کنعانی با اشاره به استمرار بررسی ابعاد و جزئیات این حادثه توسط نهادهای ذیربط جمهوری اسلامی ایران گفت: بی‌تردید خون پاک این مجاهد نستوه که عمری را در مجاهدت و مبارزه عزتمندانه علیه رژیم غاصب صهیونیستی و در راه آزادی قدس شریف و رهایی ملت مظلوم فلسطین از چنگال اشغالگران صهیونیست سپری کرد، هرگز هدر نخواهد رفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: شهادت برادر مجاهد اسماعیل هنیه در تهران، پیوند عمیق و ناگسستنی میان جمهوری اسلامی ایران و فلسطین عزیز و مقاومت را مستحکم‌تر خواهد کرد.

سخنگوی حماس: ترور هنیه عبور از تمامی خط قرمزهاست

سخنگوی جنبش حماس ترور «اسماعیل هنیه» را عبور از تمامی خط قرمزها توصیف و تاکید کرد این جنایات رژیم صهیونیستی مذاکرات آتش‌بس را مختل خواهد کرد.

«جهاد طه» سخنگوی جنبش حماس تاکید کرد جنایت ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی این جنبش، به منزله عبور از تمامی خط قرمزها است.

طه که با وبگاه لبنانی النشره گفت‌وگو می‌کرد، افزود: این جنایت موید پافشاری اسرائیل بر نقض حاکمیت و ثبات دیگر کشورهاست.

سخنگوی جنبش حماس گفت: این جنایت تعرض به حاکمیت و ثبات ایران پس از انجام همین کار علیه لبنان با حمله روز گذشته به ضاحیه جنوبی است.

او تاکید کرد: این جنایت اراده ملت فلسطین یا جنبش حماس را در هم نخواهد شکست به ویژه که این اولین باری نیست که رهبرانی ترور می‌شوند، رهبرانی وجود دارد که  این راه را ادامه خواهند داد و در مقابله با چالش‌ها این امانت را به دوش می‌کشند و جنیش به مبارزه خود ادامه می‌دهد، آنچه رخ داد تجاوز و حمله به تمام ارزش‌های انسانی و فراخوان‌ها برای آتش‌بس بود.

طه در پایان نیز با تاکید بر اینکه جامعه بین‌الملل باید مسوولیت خود را در این زمینه بپذیرد، گفت: این جنایت‌ها تمامی تلاش‌هایی را که هنوز برای رسیدن به توافق آتش‌بس انجام می‌شوند، مختل خواهد کرد.

واکنش نمایندگان مجلس به ترور «اسماعیل هنیه»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن محکومیت ترور اسماعیل هنیه در تهران، تاکید کردند: رژیم صهیونیستی روز به روز بیشتر در باتلاق نابودی فرو می‌رود.

صبح امروز (چهارشنبه دهم مرداد ماه) روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی، در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران خبر داد.

اسماعیل هنیه روز گذشته برای شرکت در مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود.

خبر شهادت اسماعیل هنیه به تیتر یک رسانه های دنیا تبدیل شد و مقامات و مسئولان مختلفی از سراسر دنیا این جنایت رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با انتشار پیام هایی در شبکه های مجازی این جنایت را محکوم کردند.

آرا شاوردیان نماینده مسیحیان ارمنی تهران و شمال ایران در مجلس

صهیونیست ها با تصور برون رفت از بحران پس از طوفان الاقصی دست به جنایت ترور شهید هنیه زدند. اما غافل از اینکه بیش از پیش در باتلاق نابودی فرو خواهند رفت.
اسرائیل با حماقت امروز خود خطوط قرمز را از پیش پای جبهه مقاومت برداشت.

علی حدادی نماینده مردم طالقان، نظرآباد و چهارباغ در مجلس

ترور آقای دکتر اسماعیل هنیه در تهران قطعا مقاومت را نخواهد شکست و قطعا شکست رژیم موقت را جبران نخواهد کرد. و اتفاقا هر قطره خون شهید و مظلوم، رازهایی را فاش خواهد کرد که به فتح نهایی مقاومت و شکست سنگین اوباش منطقه خواهد انجامید. حرمت مهمان بر میزبان واجب است. پس حتی بر اساس قوانین بین‌المللی هم، منتقم اصلی ترور آقای اسماعیل هنیه، جمهوری اسلامی خواهد بود. و این یعنی، قمار خطرناک عبور از خطوط قرمز ایران، حماقت عجیب و پرهزینه‌ی سلاخ تل‌اویو بود. نتیجه شهادت حاج قاسم در فرودگاه بغداد، تثبیت و استحکام وحدت دو ملت ایران و عراق بود. قطعا شهادت آقای هنیه در تهران، معنای عمیق‌تری در حمایت ایران از مقاومت را مخابره خواهد کرد و اثبات خواهد کرد قضیه فلسطین کیلومترها دورتر و بی‌ارتباط با ما نیست!

روح الله نجابت نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

به شهادت رساندن رهبری از رهبران جبهه مقاومت که مهمان مراسم رسمی تحلیف ریاست جمهوری بود مستلزم پاسخی متناسب از سوی جبهه ‎مقاومت است.

ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

ترور رهبر بزرگ مقاومت فلسطین شهید اسماعیل ‎هنیه را بشدت محکوم می‌کنیم. عاملان و آمران این حادثه، پاسخ شرارت‌ها و جنایت‌های خود را دریافت خواهند کرد.

مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس نیز با انتشار عکسی از خود و شهید اسماعیل هنیه در مراسم تحلیف رئیس جمهور در صفحه شخصی خود در ایکس نوشت:

انا لله و انا الیه راجعون
شهادت ‎اسماعیل هنیه بهترین پاداش صبر و مقاومت اوست.
اما رقم خوردن این اتفاق در تهران، قطعا پاسخی متناسب در تل‌آویو یا واشنگتن خواهد داشت:
“إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنْتَقِمُونَ”

پ.ن:
خیلی خسته بود، اما ندایی درونم می‌گفت این عکس ماندگار است.

علی آذری نماینده مردم قوچان و فاروج

بسم رب الشهدا و الصدیقین.
وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ.
شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس، این ضایعه دردناک را به تمامی مردم مسلمان و آزادی‌خواه، بویژه مردم قهرمان فلسطین و ایران اسلامی تسلیت عرض می‌نمایم.
امروز این مبارز خستگی‌ناپذیر و شخصیت برجسته جبهه مقاومت اسلامی، به دست سفاک‌ترین قاتلان تاریخ به شهادت رسید، تسلیت به محضر امام عصر(عج)، ولی‌امر مسلمین، امت اسلامی و همه آزادگان جهان.

سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس

شهادت برادر عزیزمان، ‌اسماعیل هنیئه⁩، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس، توسط رژیم سفاک صهیونیست، اگر چه او را به آرزوی همه‌ی مجاهدان رسانید، اما قطعا درهای جهنم را به دست مجاهدان جبهه‌ی پرافتخار مقاومت، به روی این رژیم، حامیان و عوامل آن، به زودی خواهد گشود.

واکنش طالبان

دولت سرپرست افغانستان شهادت اسماعیل هنیه را غم بزرگ و در عین حال نویدی برای ازبین رفتن رژیم صهیونیستی دانست.

«امارت اسلامی» افغانستان در بیانیه‌ای در ارتباط با شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران اعلام کرد: شهادت، دروازه وسیعی‌ است که خداوند منان محبوبان درگاهش را به ملاقات خود قبول می‌کند.

در این بیانیه آمده است: شهادت اسماعیل هنیه، از رهبران حماس، غم بزرگی برای امت به جا گذاشت، اما در عین حال نویدی برای از بین رفتن صهیونیست‌های غاصب خواهد بود. شهادت ایشان را به خانواده‌شان و به امت اسلامی تسلیت عرض می‌کنیم.

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا