بررسی مهمترین دستاوردهای حوزه آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی

دستاوردهای حوزه آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی با نگاه کاربردی به مهارت آموزی و آموزش توانمندی‌های به دست آمده از طریق فناوری‌ها و اقدامات متخصصان و پژوهشگران خود، منجر به این شده که به طور سالانه بیش از ۲ هزار دوره‌های آموزشی برگزار شود و بالغ بر ۷۵۰ هزار نفر از آنها استفاده ‌کنند.

به گزارش سینا از روابط عمومی جهاددانشگاهی، 16 مردادماه؛ چهل و چهارمین سالگرد تشکیل نهاد انقلابی جهاددانشگاهی است و این نهاد سابقه‌ای 44 ساله در رصد مسائل و چالش‌های کشور و حل آن با اعتماد به توان متخصصان داخلی و تولید فناوری‌های پیشرفته مورد نیاز دارد و امروز عموم مردم ایران اسلامی، می‌توانند از دستاوردهای آن در حوزه‌های پزشکی، فنی مهندسی، کشاورزی و همچنین ارائه آموزش‌های تخصصی و اقدامات فرهنگی بهره‌مند شوند.

حوزه آموزش و کارآفرینی در جهاددانشگاهی نگاهی کاربردی به مهارت‌آموزی و نیز آموزش توانمندی‌های به‌ دست‌ آمده از کسب فناوری‌ها در این نهاد دارد. دوره‌ها و سطوح آموزشی در این نهاد بسیار متنوع است و هر یک، مخاطبان خاص خود را دارد. آموزش عالی، آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت، آموزش کارکنان دولت، آموزش‌های مجازی و از راه دور و آموزش‌های بین‌المللی از جمله مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

تعداد کل مراکز آموزشی کوتاه مدت جهاددانشگاهی 155 مرکز در 87 شهر است که با بیش از 2 هزار دوره‌های آموزشی فعال، سالانه بالغ بر 750 هزار نفر از آنها استفاده می‌کنند.

بر اساس این گزارش، برخی اقدامات شاخص معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی که مسئولیت این امر خطیر در این نهاد را بر عهده دارد، به شرح زیر است:

  • بازنگری و بهبود ساختارها، فرآیندها، ضوابط و مقررات
  • بازنگری و پیشنهاد مجدد ایجاد سازمان تخصصی آموزشهای مهارتی
  • تدوین و ارائه پیشنهاد ایجاد شبکه مدارس نوآور جهاددانشگاهی
  • تدوین و ارائه طرح هم‌افزایی و تجمیع ظرفیت‌های آموزش عالی و ایجاد دانشگاه جامع مبتنی بر الگوی دانشگاه حکمت‌بنیان
  • اتصال اعضای هیأت علمی به گروه‌های پژوهشی و آموزشی
  • تقویت سازوکارهای ارزیابی عملکرد اعضای هیأت علمی (رکود علمی)
  • تهیه پیش‌نویس اصلاحی آیین‌نامه تسهیلات آموزشی و اصلاح فرآیندها مبتنی بر نیازهای سازمانی
  • تدوین پیشنهاد همکاریهای غیر استخدامی برای اعضای هیأت علمی (عضو وابسته و …)
  • بازنگری در مقررات مربوط به ایجاد مراکز مهارتی (پس از 15 سال)
  • طراحی پیوست‌های فرهنگی و اشتغال برای دوره‌های آموزشی (30 دوره برای سال 1403)
  • تدوین مقررات مربوط به جلب مشارکتهای مردمی در فعالیتهای آموزشی

معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی با برگزاری سلسله نشست‌های دانشگاه تراز انقلاب اسلامی (4 نشست) و اجرای دوره آموزشی ویژه معاونان آموزشی، مدیران مراکز و ستادی (حدود 150 نفر، برای اولین بار) توانسته است در حوزه اقدامات ترویجی و توانمندسازی اعضا به خوبی عمل کند.

همچنین در راستای توسعه‌ی تعاملات درون سازمانی نیز به توسعه تعاملات با اعضا و واحدها (کمیسیون‌های فرعی، جلسه آموزشی برای اعضا و کمیسیون‌ها، توسعه کانال‌های ارتباطی) و تأمین کمک‌های مالی جهت ارتقای کیفی مراکز کوتاه مدت (سال 1402 مبلغ 38 میلیارد ریال) اقدام کرده است.

احیای سامانه‌ی کاریابی مجازی (جابیران)، حرکت به سوی استقرار پلتفرم جامع خدمات آموزشی از طریق اتصال نظام‌مند سامانه‌های موجود (ثبت نام، مراکز، دوره‌ها، مدرسان) از جمله اقدامات معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی در جهت تقویت زیرساخت‌های الکترونیکی است.

این معاونت با تقویت تعاملات با مخاطبان و فراگیران از طریق راه‌اندازی سامانه ثبت شکایات و اخذ گزارش‌های مردمی، طراحی کامل سامانه امور مدرسان (جذب، ارزشیابی، ارتقا و …) و ضابطه‌مندی در رسیدگی به تخلفات از طریق تدوین فهرست تخلفات و نوع برخورد با آنها به تقویت حوزه ارزیابی و نظارت بر مراکز پرداخته است.

معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی در راستای توسعه همکاری با دستگاه‌های اجرایی نیز اقدامات زیر را انجام داده است:

  • احیای ظرفیت طرح‌های ملی اشتغال از طریق مشارکت در توزیع 660 میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغالزا
  • توسعه فعالیت‌های کانون ارزیابی و توسعه شایستگی مدیران (با ارتقای ظرفیت اجرای کانون ارزیابی از حدود 700 نفر در سال 1401 به حدود 8000 نفر در سال 1402)
  • توسعه همکاری با دستگاه‌های اجرایی کشور در امور مربوط به استخدام کارکنان از طریق مرکز آزمون (با ارتقای ظرفیت اجرای آزمون از حدود 85 هزار نفر در سال 1401 به حدود 310 هزار نفر در سال 1402 و بیش از 600 هزار نفر تا مرداد ماه 1403)
  • توسعه همکاری‌های آموزشی با ستادکل نیروهای مسلح در طرح «سرباز ماهر» از طریق برنامه‌ریزی، طراحی و اجرای دوره‌های تخصصی (برای نخستین بار)

معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی همچنین اقدامات جاری مهمی در رابطه با تقویت حوزه ارزیابی و نظارت بر مراکز داشته و آموزش‌های تخصصی و مهارتی کوتاه‌مدت بسیاری ارائه کرده است که تعداد کل فراگیران در این دوره‌ها بالغ بر 750 هزار نفر بوده و فراگیران عمومی این دوره‌ها بیش از 450 هزار نفر و فراگیران تخصصی آن بالغ بر 300 هزار نفر بوده‌اند.

در خصوص وضعیت مراکز آموزشی تخصصی کوتاه مدت این نهاد تعداد کل مراکز آموزشی کوتاه مدت آن 155 مرکز در 87 شهر است که تعداد دوره‌های آموزشی فعال نیز به بیش از 2000 دوره می‌رسد. همچنین تعداد مدرسان همکار در این مراکز بالغ بر 5500 نفر می‌باشد.

در رابطه با تدوین و تصویب دوره‌های آموزشی در گروه‌های تخصصی 9گانه نیز ارزیابی، تدوین و تصویب بیش از 100 دوره جدید آموزشی در 9 گروه تخصصی انجام شده است.

این معاونت در حوزه آموزش عالی در قالب زیرنظام غیرانتفاعی ـ غیر دولتی دارای 2 دانشگاه، 6 موسسه آموزش عالی است که تعداد کل دانشجویان آن بالغ بر 24 هزار نفر است. فضای کالبدی آن نیز 110.115 متر مربع است که تعداد 336 رشته در آن تدریس می‌شود و تعداد کل دانش‌آموختگان در این مراکز بیش از 85 هزار نفر و تعداد اعضای هیات علمی تمام‌وقت آن 160 نفر هستند.

از جمله طرح‌های ملی معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی، طرح ملی انستیتو ایزایران؛ ارائه آموزش برای خانواده نیروهای مسلح (حدود 20 هزار نفر در سال) و طرح ملی سرباز مهارت (ارائه آموزش‌های مهارت عمومی برای حدود 150 هزار سرباز در سال) است.

شایان ذکر است؛ مرکز آزمون جهاددانشگاهی از ابتدای تشکیل تاکنون بیش از 75 آزمون برگزار کرده که بیش از یک و نیم میلیون داوطلب در آنها ثبت نام کرده‌اند.

گفتنی است کانون ارزیابی مدیران این معاونت نیز از ابتدای تشکیل تاکنون برای 110 دستگاه اجرایی، کانون ارزیابی مدیران و متقاضیان استخدام برگزار کرده و بر این اساس حدود 17000 نفر ارزیابی شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا