ایمانی خوشخو در گفتگو با ایسنا اعلام کرد:
تولید محتوای هنری با رویداد استارت آپی فیلمنامه نویسی

رییس پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با اشاره به برگزاری اولین دوره استارت آپی فیلمنامه نویسی می‌گوید: این رویداد نخستین بار است که در این قالب و با شعار حمایت از «جوانه‌های خلاقیت » برگزار می‌شود، تا بتواند برای فرهنگ و هنر کشور تولید محتوا کند.

محمد حسین ایمانی خوشخو به ایسنا می‌گوید: برگزاری این کارگاه‌ها در واقع نوعی وام گیری از استارتاپ‌های حوزه‌های مختلف فناوری است که به رشد، توسعه خلاقیت و نوآوری در ارتباط با تکنولوژی کمک می‌کند و به کارآفرینی و توسعه سینما می‌انجامد؛ رویکرد ما این است که این رویداد بصورت مستقل، با موضوعات متنوع برگزار شود و با حذف واسطه تسهیل‌گری‌های موثری در این حوزه انجام شود.

وی با اشاره به اینکه شاید سینما را بتوانیم یکی از قدیمی ترین شکل اقتصاد خلاق و دانش بنیان بخوانیم که با یک ایده اولیه برای جلب توجه مخاطب و گیشه شروع می شود و طی مراحلی به دستاوردهایی در صنعت و اقتصاد سینما و فرهنگ دست می‌یابد ادامه می‌دهد: برای اولین بار در، یک تیم استارتاپی مستقل، متشکل از هنرمندان عرصه سینما، تلویزیون و متخصص در زمینه رویدادهای نوین از پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، اقدام به طراحی رویدادی کرده اند که در آن موضوعاتی همچون آموزش و تجربه در محیط حرفه‌ای، توانمندسازی فیلمنامه نویسان و افزایش مهارت‌های حرفه ای و روزآمد، مورد توجه قرار گرفته‌اند.

وی تصریح می‌کند: در رویداد فیلمنامه نویسی، ایده‌های کوتاه و خلاقانه شرکت گنندگان پذیرفته شده و به شکل کارگروهی و با همراهی و راهنمایی اساتید و نویسندگان برجسته کشور در مقام مربی و منتور به طرح‌های حرفه‌ای برای ساخت فیلم‌های سینمایی و سریال بدل شده و در انتها به شتاب دهندگانی چون تهیه کنندگان، کارگردانان و مسئولان پلتفرم‌های ویدیویی، سینما و تلویزیون ارائه خواهد شد.

ایمانی خوشخو وجود و تداوم  این رویدادها را مستلزم شناسایی، تجمیع و حمایت از استعدادهای جوان و خلاق می‌داند و با اشاره به اینکه جوانان صاحب ایده‌های تازه و بکر هستند اما کسی و یا سازمانی را برای حمایت خود و نشان دادن دستاوردهای خود نمی شناسند که کمک کننده باشد، چرا که ایجاد ظرفیت و امکانی برای دریافت و ثبت ایده‌ها، اولین گام در بهره وری از این امکان بالقوه، پنهان و پراکنده است که مانع از هدر رفتن سرمایه‌ها خواهد شد.


رییس پارک علوم و فناوری های نرم وصنایع فرهنگی توضیح می‌دهد: متأسفانه اکثر امکانات از جمله آموزشگاه‌های سینمایی و استادهای خوب در تهران متمرکز هستند و با وجود علاقه و استعدادهای زیادی که در شهرستان ها و حتی خارج از مرزهای کشور وجود دارد، آنها نمی توانند قابلیت های خود را در حوزه فیلمنامه نویسی یا فیلمسازی پرورش دهند، بنابراین برگزاری این رویداد به شناسایی و جمع آوری ایده‌های گوناگون و متنوعی منجر خواهد شد که هر کدام جرقه ای برای درخشیدن و ستاره شدن است.

دکتر ایمانی خوشخو ادامه داد: در شیوه کلاسیک و سنتی، نویسنده شش ماه کنج خانه‌اش می‌نشیند و فیلمنامه‌اش را می‌نویسد، بعد از غار خودش بیرون می‌آید و دنبال تهیه کننده یا کارگردان راه میافتد تا ببیند آیا فردی یا نهادی تمایل دارد فیلمنامه‌اش را بسازد یا نه؟ اما در رویداد فیلمنامه‌نویسی در یک بازه زمانی کوتاه (۳روز) افراد گرد هم جمع می‌شوند و زیر نظر اساتید صاحب نام این رشته، پس از مطرح کردن ایده شان، متوجه بازار عرضه و تقاضای اثرشان خواهند شد و به این نتیجه خواهند رسید که ایده شان در چه قالبی میتواند ساخته شود؟ آیا در سینما و تلویزیون  ایران قابل عرضه است یا خیر؟ آیا تهیه کننده یا سرمایه گذاری مایل است آن اثر را بسازد؟ ژانر و فضای فیلمنامه شان را به درستی میشناسند یا نه؟

وی با اشاره به اینکه در این رویداد شرایطی فراهم است تا نویسندگان بتوانند با طیف وسیعی از تهیه کنندگان و مدیران سینمایی دور یک میز بنشینند و به گفتگو بپردازند یادآور می‌شود: افراد با شناختن توانایی دیگر افراد متخصص این حوزه با یکدیگر وارد گفتگو می‌شوند و تعامل ایده و طرح صورت می‌گیرد. شاید هم به قراردادی جهت ساخت اثر منتج شود. همچنین کارآفرینی و کسب روحیه «کار تیمی» از دیگر دستاوردهای این رویداد است، چون ذات اینگونه رویدادها به صورتی است که برنامه‌ها تیمی و گروهی پیش می رود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا