لزوم فعال کردن ظرفیت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی توسط جهاددانشگاهی

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم فعال کردن ظرفیت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی توسط جهاددانشگاهی، گفت: این نهاد انقلابی باید بستر توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی را مهیا کرده و توسعه دهد تا سهم کشاورزی از حوزه دانش بنیان افزایش یابد.

به گزارش سینا از روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ دکتر نادرقلی ابراهیمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در آستانه فرا رسیدن ۱۶ مردادماه سالروز تشکیل جهاددانشگاهی در خصوص تنوع و گستردگی خدمات و فعالیت‌های این نهاد و برنامه‌ریزی برای بهره‌مندی از دستاوردهای جهاددانشگاهی، اظهار کرد: جهاددانشگاهی جوشیده از انقلاب اسلامی است و در قالب یک مجموعه علمی تخصصی برای حل مسائل کشور در ابعاد مختلف شکل گرفت. این نهاد با برخورداری از یک فضای علمی و دانشگاهی و به صورت یک نهاد مستقل دستاوردهای دانشی زیادی برای نظام اسلامی داشته است.

وی با تاکید بر اینکه جهاددانشگاهی یک مجموعه اثرگذار در تولید علم، دانش و فناوری و ثروت آفرینی به شمار می‌رود، اظهار کرد: فعالیت این نهاد انقلابی در طول سال‌های گذشته منجر به تغییر نظام تولید علم و ورود علم و دانش به عرصه تجاری سازی و استفاده از علم در حوزه‌های درآمدزایی و اشتغال شده است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی فعالیت با رویکرد و نگاه جهادی را از ویژگی‌های ممتاز این نهاد برشمرد و افزود: در جوامع دانشگاهی بروکراسی خاصی حاکم است، اما نهاد جهاددانشگاهی توانسته است اقدامات ارزشمندی در حوزه‌های مختلف با راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مرجع، کاربردی و ارائه خدمات دانش بنیان انجام دهد که تاثیرات فراوانی در رونق تولید و اشتغال آفرینی برای کشور دارد.

دکتر ابراهیمی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» و اهداف کلان جمهوری اسلامی ایران بهره گرفت، گفت: یکی از بخش‌های مهم اقتصادی کشور با ایجاد اشتغال برای افزون بر چهار میلیون نفر، بخش کشاورزی است که به سنت، تاریخ، قدمت و فرهنگ تولیدات کشاورزی ایران در دنیا بر می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی بزرگترین مشارکت را در حوزه اقتصاد کشور دارد، اظهار کرد: حرکت‌های علمی، جهادی، فناورانه، پژوهشی و دانش‌بنیان در بخش کشاورزی می‌تواند موجب جهش در حوزه تولید بخش کشاورزی شود و جریان جدیدی از افزایش بهره‌وری را به دنبال داشته باشد. در واقع جهاددانشگاهی در بخش‌های مختلف آب و خاک، زراعت، باغبانی، دامپروری، اصلاح نژاد و ژنتیک گیاهی و جانوری و درختان مقاوم به کم آبی، آفات و بیماری‌ها و از همه مهمتر مقاوم به شرایط شوری و استرس زا اقدامات خوبی انجام داده است اما باید این نوع فعالیت‌ها تقویت و همه گیر شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم فعال کردن ظرفیت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی توسط جهاددانشگاهی، گفت: این نهاد انقلابی باید بستر توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی را مهیا کرده و توسعه دهد تا سهم کشاورزی از حوزه دانش بنیان افزایش یابد.

دکتر ابراهیمی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه دامی نیز، گفت: در حوزه‌های مربوط به نژادهای برتر، دوقلوزایی و چندقلوزایی در گوسفند و بز و نژادهای پرتولید دام سنگین برای تولید فرآورده‌های لبنی و پروتئینی نیز اقداماتی صورت گرفته است که یک حرکت جدید منجر به افزایش بهره وری تلقی می‌شود.

نماینده مردم در خانه ملت با تاکید بر اینکه بخش کشاورزی، مردمی و خصوصی است، افزود: جهش تولید با مشارکت مردم زمانی محقق خواهد شد که مداخلات مردمی در آن شکل بگیرد و از آنجا که بخش کشاورزی یک بخش خصوصی و مردمی است و بنیاد و پایه آن بر مبنای مردم پایه گذاری شده است، قطعا بستر اصلی برای تحقق شعار سال فراهم است و کشاورزان می‌توانند با رونق تولید در این بخش ضمن درآمدزایی و تصاحب بازارهای جهانی با صادرات محوری محصولات، نقش موثری در خودکفایی کشور داشته باشند.

وی در خصوص عملکرد جهاددانشگاهی به عنوان نهاد معین دولت‌های مستقر، در تقویت روحیه خودباوری و کادرسازی برای نظام اسلامی، اظهار کرد: جهاددانشگاهی در دوران فعالیت خود عملکرد موثری در حوزه ماموریت‌های خود داشته و خدمات این نهاد به ویژه در حوزه ایجاد و توسعه پژوهشکده‌ها و مجموعه‌های ایجاد شده نظیر پژوهشکده رویان، ناباروری، خون بند ناف و … تاثیرگذار بوده است.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه خدمات جهاددانشگاهی در حوزه‌های گوناگون علمی، تحقیقاتی، پژوهشی، آموزشی، درمانی و … موجب تامین نیازهای کشور شده است، افزود: عملکرد جهاددانشگاهی بیانگر آن است که در مرزهای دانش جهان امروز قدم برداشته است که نشان از برنامه ریزی، خلاقیت، ایده پروری و استفاده از تمامی فرصت‌ها و ظرفیت‌های علمی کشور و جهان دارد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس در پایان، خاطرنشان کرد: با استفاده از ظرفیت‌های علمی و مردمی جهاددانشگاهی و با اتکا به دانش نخبگانی و دانشمندان می‌توانیم نیازهای کشور را برطرف کرده و مشکلات را از سر راه برداریم و قطعا تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی تاثیری در توسعه و پیشرفت کشور نخواهد داشت. با بهره گیری از دانش جوانان کشور می توانیم بسیاری از گره‌ها و موانع تولید به ویژه تولیدات غذایی را برطرف کنیم چراکه اگر کشوری امنیت غذایی داشته باشد قطعا امنیت ملی آن تضمین شده و با اتکا به داشته‌های ملی مذهبی، مشارکت مردمی، علم درون‌زا و برون‌نگر مراحل توسعه را با سرعت برای رسیدن به قله طی خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا