معرفی جوایز ردهاوس و کتاب‌های خردسالان بوک‌تراست

چهارمین قسمت از سلسله مباحث «آشنایی با مهم‌ترین جوایز و جشنواره‌های بین‌المللی کتاب کودک» به معرفی جایزه کتاب کودکان فدراسیون گروه‌های کتاب کودکان یا ردهاوس و جایزه کتاب‌های خردسالان بوک‌تراست می‌پردازد.
به گزارش سینا از ستاد خبری نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان، چهارمین قسمت از سلسله مباحث «آشنایی با مهم‌ترین جوایز و جشنواره‌های بین‌المللی کتاب کودک» به معرفی جایزه کتاب کودکان فدراسیون گروه‌های کتاب کودکان یا ردهاوس و  جایزه کتاب‌های خردسالان بوک‌تراست اختصاص دارد.
جایزه ردهاوس
جایزه کتاب کودکان فدراسیون گروه‌های کتاب کودکان مجموعه‌ای از جوایز ادبی سالانه برای کتاب‌های کودکان است که در سال تقویمی گذشته در انگلستان منتشر شده باشند. این کتاب یک برنده «به‌طور کلی» و یک کتاب در هر یک از این سه دسته را به رسمیت می‌شناسد: کتاب برای کودکان، کتاب برای خوانندگان جوان و کتاب برای خوانندگان مسن‌تر. انتخاب‌ها تماماً از سوی کودکان انجام می‌شود که در میان جوایز ادبی بریتانیا منحصر به‌فرد است. این جايزه قبلاً به عنوان جایزه کتاب کودکان خانه سرخ شناخته می‌شد که بعدها تغییر نام داد.
فدراسیون گروه‌های کتاب کودکان مالک و هماهنگ‌کننده این جایزه است که در سال ۱۹۸۱ به عنوان جایزه کتاب کودک افتتاح شد. هدف این جایزه «تقدیر از کتاب‌هایی است که کودکان خود عاشق خواندن آن‌ها هستند.» و از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۵ از جانب کتابفروشی سفارش پستی Red House  -یک نام تجاری متعلق به شرکت کتاب فروشی -The Book People حمایت می‌شد.
فدراسیون گروه‌های کتاب کودکان یک مؤسسه خیریه ملی در انگلستان است که کتاب‌های کودکان و خواندن را برای لذت بردن در تمام سنین کودکان، از نوزادان تا نوجوانان، ترویج می‌کند. این سازمان از سوی داوطلبان علاقه‌مند به حمایت از کودکان و کتاب‌های آن‌ها و از طریق یک مدیر اجرایی، در سطح ملی و از طریق گروه‌های محلی و با حمایت افراد و اعضای حرفه‌ای، در سطح محلی، اداره می‌شود. فدراسیون با ناشران، کتابخانه‌ها، مدارس و سایر نهادهای علاقه‌مند به سوادآموزی، خواندن و جوانان همراه می‌شود.
این فدراسیون مالک و هماهنگ‌کننده جایزه کتاب کودکان خانه سرخ، تنها جایزه ملی کتاب بریتانیا است که به طور کامل از سوی کودکان به کتاب‌های آن امتیاز داده شده است.
ماه مه از سوی فدراسیون ماه ملی اشتراک‌گذاری یک داستان و هر روز ماه نوامبر روز ملی اشتراک‌گذاری اثر غیرداستانی تعیین می‌شود. این کنفرانس سالانه هر بهار (با کمک گروه‌های محلی) و همچنین کنفرانس‌های منطقه‌ای مختلف یک‌روزه برگزار می‌شود. فدراسیون به‌طور منظم لیست‌های کتاب را برای کودکان در سنین مختلف منتشر می‌کند و همچنین سه بار در سال خبرنامه تولید می‌کند و درباره کتاب‌های کودکان و خواندن برای لذت بردن مشاوره و اطلاعات عمومی ارائه می‌دهد.
در سال ۲۰۱۱، فدراسیون گروه‌های کتاب کودکان برنده جایزه النور فارژن برای خدمات برجسته به دنیای کتاب‌های کودکان بریتانیا شد.
جایزه کتاب‌های خردسالان بوک‌تراست
جایزه کتاب‌های خردسالان بوک تراست جایزه‌ای است که هر ساله به بهترین کتاب‌های منتشرشده در انگلستان برای نوزادان، نوپایان و کودکان پیش‌دبستانی تعلق می‌گیرد. برگزارکننده این جایزه بنیاد بوک تراست انگلستان است. این جایزه بخشی از پروژه بوک استارت انگلستان به شمار می‌رود و در سه بخش، بهترین کتاب برای نوزادان زیر یک سال، بهترین کتاب تصویری برای کودکان پیش‌دبستانی تا پنج سال و بهترین تصویرگر تازه‌کار کتاب‌های کودکان پیش‌دبستانی تا پنج‌ساله را برمی‌‌‌گزیند.
هدف از برگزاری این جایزه تقدیر و اطلاع رسانی درباره کتاب‌های منتشر شده برای نوزادان، نوپایان و کودکان پیش‌دبستانی و دسترس‌پذیرتر کردن آن‌ها برای مخاطبانشان است. برندگان هر بخش، جایزه‌ای برابر با دوهزار پوند به همراه یک نشان ویژه دریافت می‌کنند. افزون بر این، تصویرگر برگزیده هم یک جایزه ویژه از یک تصویرگر مشهور دریافت می‌کند. از سال ۲۰۰۹ به ناشران کتاب‌های برنده هم از سوی بوک تراست انگلستان گواهینامه‌ای اهدا می‌شود که آن‌ها را در میان ناشران سال جایزه کتاب‌های خردسالان قرار می‌دهد.
این جایزه پیش از سال ۲۰۰۴ با نام «جایزه کتاب‌های خردسالان سینزبری» شناخته و از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای سینزبری پشتیبانی می‌شد. این جایزه، که در سال پنجم خود است، از بهترین کتاب‌ها را برای به اشتراک گذاری با کودکان خردسال تقدیر و آن‌ها را ترویج می‌کند.
این جایزه که هدف آن یافتن بهترین کتاب برای به اشتراک گذاری با کودکان صفر تا پنج‌ساله است، دوباره بخشی از طرح اولیه Storytime BookTrust برای تشویق خانواده‌ها به بازدید از کتابخانه محلی خود خواهد بود. یک هیئت خبره کتاب‌های لیست کوتاه را با بینش کتابداران و خانواده‌ها انتخاب کرد و نامزدها اکنون با کسب جایزه پنج‌هزارپوندی با رأی عمومی از کودکان، خانواده‌ها و کتابداران روبه‌رو خواهند شد.
نسخه‌هایی از کلیه کتاب‌های لیست کوتاه به کتابخانه‌هایی که در این طرح شرکت می‌کنند تحویل داده می‌شود درحالی‌که برخی از کتابخانه‌ها نیز فعالیت‌ها و منابعی دریافت می‌کنند تا به آن‌ها در ترغیب خانواده‌ها برای استقبال از این برنامه کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا